Prijedlog za provedbu Knjižnično-informacijskoga i medijskoga odgoja i obrazovanja u gimnazijama i strukovnim školama
m (→Knjižnično-informacijski i medijski odgoj i obrazovanje za trogodišnje strukovne škole) |
m (→Knjižnično-informacijski i medijski odgoj i obrazovanje za trogodišnje strukovne škole) |
||
(Nije prikazano 5 međuinačica jednog suradnika) | |||
Redak 1: | Redak 1: | ||
Prijedlog izradile: | Prijedlog izradile: | ||
− | Tanja Telesmanić, prof. i dipl. | + | Tanja Telesmanić, prof. i dipl. knjižničarka (Ekonomsko-birotehnička i trgovačka škola Zadar) |
− | Njina Grbić, prof. i dipl. | + | Njina Grbić, prof. i dipl. knjižničarka (pripravnica u Strukovnoj školi Vice Vlatkovića u Zadru) |
− | Danijela Riger-Knez, prof. i dipl. | + | Danijela Riger-Knez, prof. i dipl. knjižničarka (Hotelijersko-turistička i ugostiteljska škola Zadar) |
− | Ivana Perić, prof. i dipl. | + | Ivana Perić, prof. i dipl. knjižničarka (OŠ Petra Preradovića, Zadar) |
Redak 85: | Redak 85: | ||
− | + | '''1. razred''' | |
− | :1.tema | + | :'''1.tema:''' '''Uvodni sat u knjižnici''' ''(učlanjivanje, upoznavanje s fondom, način rada knjižnice, pravilnik o kućnom redu knjižnice, pravilnik o radu knjižnice, mrežna stranica, zaštita i čuvanje knjižne građe)'' |
− | :Ključni pojmovi: školska knjižnica, fond, zaštita građe | + | :'''Ključni pojmovi:''' školska knjižnica, fond, zaštita građe. |
− | :Obrazovna postignuća: upoznati fond školske knjižnice; prepoznati potrebu očuvanja knjižne građe; rabiti mrežnu stranicu školske knjižnice kao izvor informacija | + | :'''Obrazovna postignuća:''' upoznati fond školske knjižnice; prepoznati potrebu očuvanja knjižne građe; rabiti mrežnu stranicu školske knjižnice kao izvor informacija. |
− | :2. | + | :'''2.tema: Samostalno pronalaženje građe u knjižnici''' ''(kako pronaći građu u knjižnici - knjiga, časopis, članak; razmještaj građe na policama; UDK; važnost signatura)'' |
− | :Ključni pojmovi: informacijski izvori, UDK, signatura | + | :'''Ključni pojmovi:''' informacijski izvori, UDK, signatura. |
− | :Obrazovna postignuća: razumjeti sustav | + | :'''Obrazovna postignuća:''' razumjeti sustav univerzalne decimalne klasifikacije kojom se klasificiraju znanstveno-popularna i stručna djela i prema njoj znati pronaći knjigu u bilo kojoj knjižnici. |
− | :3. | + | :'''3.tema: Mediji i njihova uloga''' ''(što su mediji; vrste medija; kako prepoznati autora medijske poruke; što se reklamira i kome je reklama namijenjena; uočiti lažne ili prikrivene poruke)'' |
− | :Ključni pojmovi: mediji, autor, medijska poruke | + | :'''Ključni pojmovi:''' mediji, autor, medijska poruke. |
− | :Obrazovna postignuća: znati što su mediji | + | :'''Obrazovna postignuća:''' znati što su mediji; prepoznati složene odnose između publike i medijskog sadržaja; razumjeti komercijalnu prirodu medija; poznavati različite vrste medijskih poruka (verbalne, pisane, zvučne, vizualne ili kombinirane). |
− | + | '''2. razred''' | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | : | + | :'''1.tema: Vrste informacija na internetu i pretraživanje i vrednovanje informacija''' ''(organizacija interneta; vrste informacije na internetu; osnovni tipovi mrežnih stranica; organizirati, analizirati, interpretirati i vrednovati informacije)'' |
− | : | + | :'''Ključne riječi''': informacija, internet, mrežne stranice, vrednovanje. |
− | :Obrazovna postignuća: | + | :'''Obrazovna postignuća:''' razumjeti kako je (ne)organiziran internet; koristiti internet kao koristan izvor informacija; prepoznati relevantne mrežne stranice; organizirati, analizirati, interpretirati i vrednovati informacije. |
− | : | + | :'''2.tema: Mrežni katalozi u različitim vrstama knjižnica''' ''(jednostavno i složeno pretraživanje knjižničnih mrežnih kataloga)'' |
− | :Ključni pojmovi: | + | :'''Ključni pojmovi:''' knjižnice, mrežni katalozi, pretraživanje. |
− | :Obrazovna postignuća: | + | :'''Obrazovna postignuća:''' znati pristupiti knjižničnim mrežnim katalozima, pronaći traženu omeđenu publikaciju, periodičku publikaciju ili članak. |
− | + | :'''3.tema: Mediji i ljudska prava''' ''(radionica o medijskoj pismenosti u korelaciji s Građanskim odgojem i obrazovanjem)'' | |
+ | :'''Ključni pojmovi:''' mediji, ljudska prava. | ||
+ | :'''Obrazovna postignuća:''' razumjeti medijske poruke, prepoznati koja su ljudska prava povrijeđena u reklamama ili novinskim tekstovima. | ||
− | + | 3. razred | |
− | + | ||
− | + | ||
− | : | + | :'''1.tema: Priprema za izradu maturalnog rada''' ''(analiza maturalnih radova prethodnih generacija, primjeri dobre prakse)'' |
− | :Ključni pojmovi: maturalni rad, | + | :'''Ključni pojmovi:''' maturalni rad, primjeri dobre prakse. |
− | :Obrazovna postignuća: | + | :'''Obrazovna postignuća:''' analizirati i vrednovati pregledane radove; primijeniti nova znanja u izradi vlastitog rada. |
− | :3. | + | :'''2.tema: Kompozicija i izrada maturalnog rada''' ''(struktura rada, određivanje ključnih riječi za pretraživanje informacijskih izvora, vrednovanje informacijskih izvora, primjena, citiranje)'' |
− | :Ključni pojmovi: maturalni rad, bibliografija, popis literature | + | :'''Ključni pojmovi:''' maturalni rad, kompozicija, izrada. |
− | :Obrazovna postignuća: sastaviti popis literature na kraju završnog rada | + | :'''Obrazovna postignuća:''' usustaviti sva dosadašnja znanja iz KIMOO-a i primijeniti ih u izradi završnoga rada. |
+ | |||
+ | :'''3.tema: Bibliografija''' ''(kako oblikovati popis literature na kraju maturalnoga rada)'' | ||
+ | :'''Ključni pojmovi:''' maturalni rad, bibliografija, popis literature. | ||
+ | :'''Obrazovna postignuća:''' sastaviti popis literature na kraju završnog rada. | ||
== Knjižnično-informacijski i medijski odgoj i obrazovanje za učenike s poteškoćama == | == Knjižnično-informacijski i medijski odgoj i obrazovanje za učenike s poteškoćama == | ||
Redak 136: | Redak 137: | ||
1.razred | 1.razred | ||
− | :1. | + | :1.tema – Uvodni sat u knjižnici (učlanjivanje, upoznavanje s fondom, način rada knjižnice, pravilnik o kućnom redu knjižnice, pravilnik o radu knjižnice, mrežna stranica, zaštita i čuvanje knjižne građe) |
− | :Ključni pojmovi: školska knjižnica, knjižnični fond, zaštita građe | + | :Ključni pojmovi: školska knjižnica, knjižnični fond, zaštita građe. |
− | :Obrazovna postignuća: upoznati fond školske knjižnice; prepoznati potrebu očuvanja knjižne građe; rabiti mrežnu stranicu školske knjižnice kao izvor informacija | + | :Obrazovna postignuća: upoznati fond školske knjižnice; prepoznati potrebu očuvanja knjižne građe; rabiti mrežnu stranicu školske knjižnice kao izvor informacija. |
− | :2. | + | :2.tema - Samostalno pronalaženje građe u knjižnici (kako pronaći građu u knjižnici (knjiga, časopis, članak…), razmještaj građe na policama, UDK, važnost signatura) |
− | :Ključni pojmovi: informacijski izvori, UDK, signatura | + | :Ključni pojmovi: informacijski izvori, UDK, signatura. |
− | :Obrazovna postignuća: razumjeti sustav Univerzalne decimalne klasifikacije kojom se klasificiraju znanstveno-popularna i stručna djela i prema njoj znati pronaći knjigu u bilo kojoj knjižnici | + | :Obrazovna postignuća: razumjeti sustav Univerzalne decimalne klasifikacije kojom se klasificiraju znanstveno-popularna i stručna djela i prema njoj znati pronaći knjigu u bilo kojoj knjižnici. |
− | :3. | + | :3.tema – Mediji i njihova uloga (što su mediji, vrste medija, kako prepoznati autora medijske poruke, što se reklamira i kome je reklama namijenjena, uočiti lažne ili prikrivene poruke) |
− | :Ključni pojmovi: mediji, autor, medijska poruke | + | :Ključni pojmovi: mediji, autor, medijska poruke. |
− | :Obrazovna postignuća: znati što su mediji, prepoznati složene odnose između publike i medijskog sadržaja, razumjeti komercijalnu prirodu medija, poznavati različite vrste medijskih poruka (verbalne, pisane, zvučne, vizualne ili kombinirane) | + | :Obrazovna postignuća: znati što su mediji, prepoznati složene odnose između publike i medijskog sadržaja, razumjeti komercijalnu prirodu medija, poznavati različite vrste medijskih poruka (verbalne, pisane, zvučne, vizualne ili kombinirane). |
− | :4. | + | :4.tema – Referentna zbirka na različitim medijima (upoznati učenike s referentnom zbirkom u tiskanom izdanju i na internetu, pretraživanje referentnih izvora) |
− | :Ključni pojmovi: referentna zbirka (enciklopedija, leksikon, rječnik, pravopis, atlas), knjižnica, | + | :Ključni pojmovi: referentna zbirka (enciklopedija, leksikon, rječnik, pravopis, atlas), knjižnica, internet. |
− | :Obrazovna postignuća: koristiti referentnu zbirku na različitim medijima; znati pronaći, odabrati i primijeniti informaciju | + | :Obrazovna postignuća: koristiti referentnu zbirku na različitim medijima; znati pronaći, odabrati i primijeniti informaciju. |
2.razred | 2.razred | ||
− | :1. | + | :1.tema – Vrste informacija na internetu (organizacija interneta, vrste informacije na internetu, osnovni tipovi mrežnih stranica) |
− | :Ključni pojmovi: informacija, internet, mrežne stranice | + | :Ključni pojmovi: informacija, internet, mrežne stranice. |
− | :Obrazovna postignuća: razumjeti kako je (ne)organiziran internet; koristiti internet kao koristan izvor informacija; prepoznati relevantne mrežne stranice | + | :Obrazovna postignuća: razumjeti kako je (ne)organiziran internet; koristiti internet kao koristan izvor informacija; prepoznati relevantne mrežne stranice. |
− | :2. | + | :2.tema – Pretraživanje i vrednovanje informacija na internetu (osnovni alati za pretraživanje i njihove karakteristike, koraci u pretraživanju, relevantnost pronađene informacije, kriteriji vrednovanje, vrednovanje mrežnih izvora) |
− | :Ključni pojmovi: informacija, internet, alati za pretraživanje, vrednovanje | + | :Ključni pojmovi: informacija, internet, alati za pretraživanje, vrednovanje. |
:Obrazovna postignuća: prepoznati i koristiti pretraživače, tražilice, tematske kataloge, virtualne knjižnice, portale; organizirati, analizirati, interpretirati i vrednovati informacije. | :Obrazovna postignuća: prepoznati i koristiti pretraživače, tražilice, tematske kataloge, virtualne knjižnice, portale; organizirati, analizirati, interpretirati i vrednovati informacije. | ||
− | :3. | + | :3.tema – Mrežni katalozi u različitim vrstama knjižnica (jednostavno i složeno pretraživanje knjižničnih mrežnih kataloga) |
− | :Ključni pojmovi: knjižnice, | + | :Ključni pojmovi: knjižnice, mrežni katalozi, pretraživanje. |
− | :Obrazovna postignuća: znati pristupiti knjižničnim | + | :Obrazovna postignuća: znati pristupiti knjižničnim mrežnim katalozima; pronaći traženu omeđenu publikaciju, periodičku publikaciju ili članak. |
− | :4. | + | :4.tema – Samostalna izrada medijske poruke za školsku knjižnicu i dijeljenje poruke (poster, strip, facebook stranica knjižnice, novinski tekst, radijski izvještaj, kratki film i sl.) |
− | :Ključni pojmovi: školska knjižnica u medijima, medijska poruka | + | :Ključni pojmovi: školska knjižnica u medijima, medijska poruka. |
− | :Obrazovna postignuća: znati sastaviti medijsku poruku koristeći se kombinacijom jezika, slike, zvuka, glazbe i specijalnih efekata i odaslati poruku posredstvom medija | + | :Obrazovna postignuća: znati sastaviti medijsku poruku koristeći se kombinacijom jezika, slike, zvuka, glazbe i specijalnih efekata i odaslati poruku posredstvom medija. |
− | 3. | + | 3.razred |
− | :1. | + | :1.tema – Autorsko pravo i citiranje literature (što je autorsko pravo, zašto i kako citirati, što je plagijat, a što parafraza) |
− | :Ključni pojmovi: autorsko pravo, citiranje, plagijat, parafraza | + | :Ključni pojmovi: autorsko pravo, citiranje, plagijat, parafraza. |
− | :Obrazovna postignuća: znati što je autorsko pravo, naučiti pravilno citirati, usvojiti termine plagijat i parafraza | + | :Obrazovna postignuća: znati što je autorsko pravo, naučiti pravilno citirati, usvojiti termine plagijat i parafraza. |
− | :2. | + | :2.tema – Istraživački rad prema metodi BIG 6 (definicija zadatka, strategije informacijskog pretraživanja, pronalaženje i pristup, korištenje informacije, sinteza i evaluacija) |
− | :Ključni pojmovi: istraživanje; BIG 6 | + | :Ključni pojmovi: istraživanje; BIG 6. |
− | :Obrazovna postignuća: naučiti i primjenjivati vještine modela BIG 6 na konkretnom zadatku; usustaviti stečeno znanje u međupredmetnom povezivanju knjižnično-informacijskih znanja s drugim predmetima | + | :Obrazovna postignuća: naučiti i primjenjivati vještine modela BIG 6 na konkretnom zadatku; usustaviti stečeno znanje u međupredmetnom povezivanju knjižnično-informacijskih znanja s drugim predmetima. |
− | :3. | + | :3.tema – Obrana od štetnih medijskih utjecaja (na primjerima iz medija uočiti stereotipe, diskriminaciju, seksizam, govor mržnje, nasilničko ponašanje i sl.) |
− | :Ključni pojmovi: mediji, utjecaj medijskih poruka | + | :Ključni pojmovi: mediji, utjecaj medijskih poruka. |
− | :Obrazovna postignuća: analizirati i kritički procijeniti medijsku poruku | + | :Obrazovna postignuća: analizirati i kritički procijeniti medijsku poruku. |
− | :4. | + | :4.tema – Mediji i ljudska prava (radionica o medijskoj pismenosti u korelaciji s građanskim odgojem) |
− | :Ključni pojmovi: mediji, ljudska prava | + | :Ključni pojmovi: mediji, ljudska prava. |
− | :Obrazovna postignuća: razumjeti medijske poruke, prepoznati koja su ljudska prava povrijeđena u reklamama ili novinskim tekstovi | + | :Obrazovna postignuća: razumjeti medijske poruke, prepoznati koja su ljudska prava povrijeđena u reklamama ili novinskim tekstovi. |
4. razred | 4. razred | ||
− | :1. | + | :1. tema – Uvod u znanstveno-istraživački rad (što je znanstveno-istraživački rad, klasifikacija (vrste) znanstveno-istraživačkih radova, znanstvene metode istraživanja, postavljanje hipoteze |
− | :Ključni pojmovi: znanstveno-istraživački rad, klasifikacija radova, znanstvene metode istraživanja, hipoteza: Obrazovna postignuća: razlikovati vrste znanstveno-istraživačkih radova; usporediti znanstvene metode istraživanja i postaviti hipotezu. | + | :Ključni pojmovi: znanstveno-istraživački rad, klasifikacija radova, znanstvene metode istraživanja, hipoteza. |
+ | :Obrazovna postignuća: razlikovati vrste znanstveno-istraživačkih radova; usporediti znanstvene metode istraživanja i postaviti hipotezu. | ||
− | :2. | + | :2. tema – Seminarski rad (razrada teme kao ponavljane prvog sata, kompozicija i elementi seminarskog rada, određivanje ključnih riječi, citiranje i fusnote) |
:Ključni pojmovi: razrada teme , kompozicija, citiranje, elementi: Obrazovna postignuća: Učenici su u stanju objediniti dosadašnja znanja iz KIMOO-a i primijeniti ih u izradi kompozicije zamišljenog seminarskog rada. | :Ključni pojmovi: razrada teme , kompozicija, citiranje, elementi: Obrazovna postignuća: Učenici su u stanju objediniti dosadašnja znanja iz KIMOO-a i primijeniti ih u izradi kompozicije zamišljenog seminarskog rada. | ||
− | :3. | + | :3. tema – Bibliografija (kako oblikovati popis literature na kraju seminarskog rada) |
− | :Ključni pojmovi: popis literature, seminarski rad | + | :Ključni pojmovi: popis literature, seminarski rad. |
:Obrazovna postignuća: Učenici su u stanju sastaviti popis literature iz različitih izvora informacija. | :Obrazovna postignuća: Učenici su u stanju sastaviti popis literature iz različitih izvora informacija. | ||
− | + | == Literatura == | |
− | == Literatura | + | |
# Digital and Media Literacy: A Plan of Action / Media Education Lab. URL: [http://www.mediaeducationlab.com/digital-and-media-literacy-plan-action www.mediaeducationlab.com/digital-and-media-literacy-plan-action] (2015-05-07) | # Digital and Media Literacy: A Plan of Action / Media Education Lab. URL: [http://www.mediaeducationlab.com/digital-and-media-literacy-plan-action www.mediaeducationlab.com/digital-and-media-literacy-plan-action] (2015-05-07) | ||
# Informacijska pismenost i poticanje čitanja – UDK02. URL: [http://www.knjiznicari.hr/UDK02/index.php/Informacijska_pismenost_i_poticanje_čitanja www.knjiznicari.hr/UDK02/index.php/Informacijska_pismenost_i_poticanje_čitanja] (2015-05-07) | # Informacijska pismenost i poticanje čitanja – UDK02. URL: [http://www.knjiznicari.hr/UDK02/index.php/Informacijska_pismenost_i_poticanje_čitanja www.knjiznicari.hr/UDK02/index.php/Informacijska_pismenost_i_poticanje_čitanja] (2015-05-07) | ||
− | # | + | # Nacionalni okvirni kurikulum. URL: [http://www.file:///C:/Users/Diana/AppData/Local/Temp/Nacionalni_okvirni_kurikulum_web_listopad_2011.pdf www.file:///C:/Users/Diana/AppData/Local/Temp/Nacionalni_okvirni_kurikulum_web_listopad_2011.pdf] (05-06-2015) |
# Stričević, Ivanka. Pismenosti 21. stoljeća: Učenje i poučavanje u informacijskom okruženju. URL: [http://www.ffzg.unizg.hr/usp/download/peta-godina/deveti-semestar/prava-djeteta-u-odgoju-i-obrazovanju/Stricevic,%20I.%20-%20Pismenosti%2021.stoljeca%20Ucenje%20i%20poucavanje%20u%20informacijskom%20okruzenju.doc www.ffzg.unizg.hr/usp/download/peta-godina/deveti-semestar/prava-djeteta-u-odgoju-i-obrazovanju/Stricevic,%20I.%20-%20Pismenosti%2021.stoljeca%20Ucenje%20i%20poucavanje%20u%20informacijskom%20okruzenju.doc] (2015-05-07) | # Stričević, Ivanka. Pismenosti 21. stoljeća: Učenje i poučavanje u informacijskom okruženju. URL: [http://www.ffzg.unizg.hr/usp/download/peta-godina/deveti-semestar/prava-djeteta-u-odgoju-i-obrazovanju/Stricevic,%20I.%20-%20Pismenosti%2021.stoljeca%20Ucenje%20i%20poucavanje%20u%20informacijskom%20okruzenju.doc www.ffzg.unizg.hr/usp/download/peta-godina/deveti-semestar/prava-djeteta-u-odgoju-i-obrazovanju/Stricevic,%20I.%20-%20Pismenosti%2021.stoljeca%20Ucenje%20i%20poucavanje%20u%20informacijskom%20okruzenju.doc] (2015-05-07) | ||
# Virtualna učionica. URL: : [http://www.nsk.hr/usluge/edukacija_korisnika/virtualna-ucionica/index.html www.nsk.hr/usluge/edukacija_korisnika/virtualna-ucionica/index.html] (2015-05-07) | # Virtualna učionica. URL: : [http://www.nsk.hr/usluge/edukacija_korisnika/virtualna-ucionica/index.html www.nsk.hr/usluge/edukacija_korisnika/virtualna-ucionica/index.html] (2015-05-07) |
Trenutačna izmjena od 09:09, 10. studenoga 2015.
Prijedlog izradile:
Tanja Telesmanić, prof. i dipl. knjižničarka (Ekonomsko-birotehnička i trgovačka škola Zadar)
Njina Grbić, prof. i dipl. knjižničarka (pripravnica u Strukovnoj školi Vice Vlatkovića u Zadru)
Danijela Riger-Knez, prof. i dipl. knjižničarka (Hotelijersko-turistička i ugostiteljska škola Zadar)
Ivana Perić, prof. i dipl. knjižničarka (OŠ Petra Preradovića, Zadar)
Knjižnično-informacijski i medijski odgoj i obrazovanje za četverogodišnje strukovne škole
1.razred
- 1.tema: Uvodni sat u knjižnici (učlanjivanje, upoznavanje s fondom, način rada knjižnice, pravilnik o kućnom redu knjižnice, pravilnik o radu knjižnice, mrežna stranica, zaštita i čuvanje knjižne građe)
- Ključni pojmovi: školska knjižnica, knjižnični fond, zaštita građe.
- Obrazovna postignuća: upoznati fond školske knjižnice; prepoznati potrebu očuvanja knjižne građe; rabiti mrežnu stranicu školske knjižnice kao izvor informacija.
- 2.tema: Samostalno pronalaženje građe u knjižnici (kako pronaći građu u knjižnici - knjiga, časopis, članak…, razmještaj građe na policama, UDK, važnost signatura)
- Ključni pojmovi: informacijski izvori, UDK, signatura.
- Obrazovna postignuća: razumjeti sustav univerzalne decimalne klasifikacije kojom se klasificiraju znanstveno-popularna i stručna djela i prema njoj znati pronaći knjigu u bilo kojoj knjižnici.
- 3.tema: Mediji i njihova uloga (što su mediji, vrste medija, kako prepoznati autora medijske poruke, što se reklamira i kome je reklama namijenjena, uočiti lažne ili prikrivene poruke)
- Ključni pojmovi: mediji, autor, medijska poruke.
- Obrazovna postignuća: znati što su mediji, prepoznati složene odnose između publike i medijskog sadržaja, razumjeti komercijalnu prirodu medija, poznavati različite vrste medijskih poruka (verbalne, pisane, zvučne, vizualne ili kombinirane).
- 4.tema: Referentna zbirka na različitim medijima (upoznati učenike s referentnom zbirkom u tiskanom izdanju i na internetu, pretraživanje referentnih izvora)
- Ključni pojmovi: referentna zbirka (enciklopedija, leksikon, rječnik, pravopis, atlas), knjižnica, internet.
- Obrazovna postignuća: koristiti referentnu zbirku na različitim medijima; znati pronaći, odabrati i primijeniti informaciju-
2.razred
- 1.tema: Vrste informacija na internetu (organizacija interneta, vrste informacije na internetu, osnovni tipovi mrežnih stranica)
- Ključni pojmovi: informacija, internet, mrežne stranice.
- Obrazovna postignuća: razumjeti kako je (ne)organiziran internet; koristiti internet kao koristan izvor informacija; prepoznati relevantne mrežne stranice.
- 2.tema: Pretraživanje i vrednovanje informacija na internetu (osnovni alati za pretraživanje i njihove karakteristike, koraci u pretraživanju, relevantnost pronađene informacije, kriteriji vrednovanje, vrednovanje mrežnih izvora)
- Ključni pojmovi: informacija, internet, alati za pretraživanje, vrednovanje mrežnih izvora.
- Obrazovna postignuća: prepoznati i koristiti pretraživače, tražilice, tematske kataloge, virtualne knjižnice, portale; organizirati, analizirati, interpretirati i vrednovati informacije.
- 3.tema: Mrežni katalozi u različitim vrstama knjižnica (jednostavno i složeno pretraživanje knjižničnih mrežnih kataloga)
- Ključni pojmovi: knjižnice, online katalozi, pretraživanje.
- Obrazovna postignuća: znati pristupiti knjižničnim mrežnim katalozima, pronaći traženu omeđenu i periodičku publikaciju te članak.
- 4.tema: Samostalna izrada medijske poruke za školsku knjižnicu i dijeljenje poruke (poster, strip, Facebook stranica knjižnice, novinski tekst, radijski izvještaj, kratki film i sl.)
- Ključni pojmovi: školska knjižnica u medijima, medijska poruka.
- Obrazovna postignuća: znati sastaviti medijsku poruku koristeći se kombinacijom jezika, slike, zvuka, glazbe i specijalnih efekata i odaslati poruku putem medija.
3.razred
- 1. tema: Autorsko pravo i citiranje literature (utvrditi što je autorsko pravo, zašto i kako citirati, što je plagijat, a što parafraza)
- Ključni pojmovi: autorsko pravo, citiranje, plagijat, parafraza.
- Obrazovna postignuća: znati što je autorsko pravo, naučiti pravilno citirati, usvojiti termine plagijat i parafraza.
- 2.tema: Istraživački rad prema metodi BIG 6 (definicija zadatka, strategije informacijskog pretraživanja, pronalaženje i pristup, korištenje informacije, sinteza i evaluacija)
- Ključni pojmovi: istraživanje; BIG 6.
- Obrazovna postignuća: naučiti i primjenjivati vještine modela BIG 6 na konkretnom zadatku; usustaviti stečeno znanje u međupredmetnom povezivanju knjižnično-informacijskih znanja s drugim predmetima.
- 3.tema: Obrana od štetnih medijskih utjecaja (na primjerima iz medija uočiti stereotipe, diskriminaciju, seksizam, govor mržnje, nasilničko ponašanje i sl.)
- Ključni pojmovi: mediji, utjecaj medijskih poruka.
- Obrazovna postignuća: analizirati i kritički procijeniti medijsku poruku.
- 4.tema: Mediji i ljudska prava (radionica o medijskoj pismenosti u korelaciji s Građanskim odgojem i obrazovanjem)
- Ključni pojmovi: mediji, ljudska prava.
- Obrazovna postignuća: razumjeti medijske poruke; prepoznati koja su ljudska prava povrijeđena u reklamama ili novinskim tekstovima.
4.razred
- 1.tema: Priprema za izradu maturalnog rada (analiza maturalnih radova prethodnih generacija, primjeri dobre prakse)
- Ključni pojmovi: maturalni rad, primjeri dobre prakse.
- Obrazovna postignuća: analizirati i vrednovati pregledane radove; primijeniti stečena znanja u izradi vlastitoga rada.
- 2.tema: Kompozicija i izrada maturalnog rada (struktura rada, određivanje ključnih riječi za pretraživanje informacijskih izvora, vrednovanje informacijskih izvora, primjena, citiranje)
- Ključni pojmovi: maturalni rad, kompozicija, izrada maturalnoga rada.
- Obrazovna postignuća: usustaviti sva dosadašnja znanja iz KIMOO-a i primijeniti ih u izradi završnoga rada.
- 3.tema: Bibliografija (kako oblikovati popis literature na kraju maturalnog rada)
- Ključni pojmovi: maturalni rad, bibliografija, popis literature.
- Obrazovna postignuća: sastaviti popis literature na kraju završnog rada.
Knjižnično-informacijski i medijski odgoj i obrazovanje za trogodišnje strukovne škole
1. razred
- 1.tema: Uvodni sat u knjižnici (učlanjivanje, upoznavanje s fondom, način rada knjižnice, pravilnik o kućnom redu knjižnice, pravilnik o radu knjižnice, mrežna stranica, zaštita i čuvanje knjižne građe)
- Ključni pojmovi: školska knjižnica, fond, zaštita građe.
- Obrazovna postignuća: upoznati fond školske knjižnice; prepoznati potrebu očuvanja knjižne građe; rabiti mrežnu stranicu školske knjižnice kao izvor informacija.
- 2.tema: Samostalno pronalaženje građe u knjižnici (kako pronaći građu u knjižnici - knjiga, časopis, članak; razmještaj građe na policama; UDK; važnost signatura)
- Ključni pojmovi: informacijski izvori, UDK, signatura.
- Obrazovna postignuća: razumjeti sustav univerzalne decimalne klasifikacije kojom se klasificiraju znanstveno-popularna i stručna djela i prema njoj znati pronaći knjigu u bilo kojoj knjižnici.
- 3.tema: Mediji i njihova uloga (što su mediji; vrste medija; kako prepoznati autora medijske poruke; što se reklamira i kome je reklama namijenjena; uočiti lažne ili prikrivene poruke)
- Ključni pojmovi: mediji, autor, medijska poruke.
- Obrazovna postignuća: znati što su mediji; prepoznati složene odnose između publike i medijskog sadržaja; razumjeti komercijalnu prirodu medija; poznavati različite vrste medijskih poruka (verbalne, pisane, zvučne, vizualne ili kombinirane).
2. razred
- 1.tema: Vrste informacija na internetu i pretraživanje i vrednovanje informacija (organizacija interneta; vrste informacije na internetu; osnovni tipovi mrežnih stranica; organizirati, analizirati, interpretirati i vrednovati informacije)
- Ključne riječi: informacija, internet, mrežne stranice, vrednovanje.
- Obrazovna postignuća: razumjeti kako je (ne)organiziran internet; koristiti internet kao koristan izvor informacija; prepoznati relevantne mrežne stranice; organizirati, analizirati, interpretirati i vrednovati informacije.
- 2.tema: Mrežni katalozi u različitim vrstama knjižnica (jednostavno i složeno pretraživanje knjižničnih mrežnih kataloga)
- Ključni pojmovi: knjižnice, mrežni katalozi, pretraživanje.
- Obrazovna postignuća: znati pristupiti knjižničnim mrežnim katalozima, pronaći traženu omeđenu publikaciju, periodičku publikaciju ili članak.
- 3.tema: Mediji i ljudska prava (radionica o medijskoj pismenosti u korelaciji s Građanskim odgojem i obrazovanjem)
- Ključni pojmovi: mediji, ljudska prava.
- Obrazovna postignuća: razumjeti medijske poruke, prepoznati koja su ljudska prava povrijeđena u reklamama ili novinskim tekstovima.
3. razred
- 1.tema: Priprema za izradu maturalnog rada (analiza maturalnih radova prethodnih generacija, primjeri dobre prakse)
- Ključni pojmovi: maturalni rad, primjeri dobre prakse.
- Obrazovna postignuća: analizirati i vrednovati pregledane radove; primijeniti nova znanja u izradi vlastitog rada.
- 2.tema: Kompozicija i izrada maturalnog rada (struktura rada, određivanje ključnih riječi za pretraživanje informacijskih izvora, vrednovanje informacijskih izvora, primjena, citiranje)
- Ključni pojmovi: maturalni rad, kompozicija, izrada.
- Obrazovna postignuća: usustaviti sva dosadašnja znanja iz KIMOO-a i primijeniti ih u izradi završnoga rada.
- 3.tema: Bibliografija (kako oblikovati popis literature na kraju maturalnoga rada)
- Ključni pojmovi: maturalni rad, bibliografija, popis literature.
- Obrazovna postignuća: sastaviti popis literature na kraju završnog rada.
Knjižnično-informacijski i medijski odgoj i obrazovanje za učenike s poteškoćama
Knjižnično-informacijski i medijski odgoj i obrazovanje za učenike s poteškoćama provodit će se prema programu za trogodišnje strukovne škole, ali će sve aktivnosti biti prilagođene potrebama i mogućnostima učenika. Konkretan plan rada osmislit će svaki knjižničar koji u svojoj školi ima razredna odjeljenja s učenicima s poteškoćama. Planiranje se provodi zajedno s nastavnicima koji čine razredno vijeće toga razreda.
Knjižnično-informacijski i medijski odgoj i obrazovanje za gimnazije
1.razred
- 1.tema – Uvodni sat u knjižnici (učlanjivanje, upoznavanje s fondom, način rada knjižnice, pravilnik o kućnom redu knjižnice, pravilnik o radu knjižnice, mrežna stranica, zaštita i čuvanje knjižne građe)
- Ključni pojmovi: školska knjižnica, knjižnični fond, zaštita građe.
- Obrazovna postignuća: upoznati fond školske knjižnice; prepoznati potrebu očuvanja knjižne građe; rabiti mrežnu stranicu školske knjižnice kao izvor informacija.
- 2.tema - Samostalno pronalaženje građe u knjižnici (kako pronaći građu u knjižnici (knjiga, časopis, članak…), razmještaj građe na policama, UDK, važnost signatura)
- Ključni pojmovi: informacijski izvori, UDK, signatura.
- Obrazovna postignuća: razumjeti sustav Univerzalne decimalne klasifikacije kojom se klasificiraju znanstveno-popularna i stručna djela i prema njoj znati pronaći knjigu u bilo kojoj knjižnici.
- 3.tema – Mediji i njihova uloga (što su mediji, vrste medija, kako prepoznati autora medijske poruke, što se reklamira i kome je reklama namijenjena, uočiti lažne ili prikrivene poruke)
- Ključni pojmovi: mediji, autor, medijska poruke.
- Obrazovna postignuća: znati što su mediji, prepoznati složene odnose između publike i medijskog sadržaja, razumjeti komercijalnu prirodu medija, poznavati različite vrste medijskih poruka (verbalne, pisane, zvučne, vizualne ili kombinirane).
- 4.tema – Referentna zbirka na različitim medijima (upoznati učenike s referentnom zbirkom u tiskanom izdanju i na internetu, pretraživanje referentnih izvora)
- Ključni pojmovi: referentna zbirka (enciklopedija, leksikon, rječnik, pravopis, atlas), knjižnica, internet.
- Obrazovna postignuća: koristiti referentnu zbirku na različitim medijima; znati pronaći, odabrati i primijeniti informaciju.
2.razred
- 1.tema – Vrste informacija na internetu (organizacija interneta, vrste informacije na internetu, osnovni tipovi mrežnih stranica)
- Ključni pojmovi: informacija, internet, mrežne stranice.
- Obrazovna postignuća: razumjeti kako je (ne)organiziran internet; koristiti internet kao koristan izvor informacija; prepoznati relevantne mrežne stranice.
- 2.tema – Pretraživanje i vrednovanje informacija na internetu (osnovni alati za pretraživanje i njihove karakteristike, koraci u pretraživanju, relevantnost pronađene informacije, kriteriji vrednovanje, vrednovanje mrežnih izvora)
- Ključni pojmovi: informacija, internet, alati za pretraživanje, vrednovanje.
- Obrazovna postignuća: prepoznati i koristiti pretraživače, tražilice, tematske kataloge, virtualne knjižnice, portale; organizirati, analizirati, interpretirati i vrednovati informacije.
- 3.tema – Mrežni katalozi u različitim vrstama knjižnica (jednostavno i složeno pretraživanje knjižničnih mrežnih kataloga)
- Ključni pojmovi: knjižnice, mrežni katalozi, pretraživanje.
- Obrazovna postignuća: znati pristupiti knjižničnim mrežnim katalozima; pronaći traženu omeđenu publikaciju, periodičku publikaciju ili članak.
- 4.tema – Samostalna izrada medijske poruke za školsku knjižnicu i dijeljenje poruke (poster, strip, facebook stranica knjižnice, novinski tekst, radijski izvještaj, kratki film i sl.)
- Ključni pojmovi: školska knjižnica u medijima, medijska poruka.
- Obrazovna postignuća: znati sastaviti medijsku poruku koristeći se kombinacijom jezika, slike, zvuka, glazbe i specijalnih efekata i odaslati poruku posredstvom medija.
3.razred
- 1.tema – Autorsko pravo i citiranje literature (što je autorsko pravo, zašto i kako citirati, što je plagijat, a što parafraza)
- Ključni pojmovi: autorsko pravo, citiranje, plagijat, parafraza.
- Obrazovna postignuća: znati što je autorsko pravo, naučiti pravilno citirati, usvojiti termine plagijat i parafraza.
- 2.tema – Istraživački rad prema metodi BIG 6 (definicija zadatka, strategije informacijskog pretraživanja, pronalaženje i pristup, korištenje informacije, sinteza i evaluacija)
- Ključni pojmovi: istraživanje; BIG 6.
- Obrazovna postignuća: naučiti i primjenjivati vještine modela BIG 6 na konkretnom zadatku; usustaviti stečeno znanje u međupredmetnom povezivanju knjižnično-informacijskih znanja s drugim predmetima.
- 3.tema – Obrana od štetnih medijskih utjecaja (na primjerima iz medija uočiti stereotipe, diskriminaciju, seksizam, govor mržnje, nasilničko ponašanje i sl.)
- Ključni pojmovi: mediji, utjecaj medijskih poruka.
- Obrazovna postignuća: analizirati i kritički procijeniti medijsku poruku.
- 4.tema – Mediji i ljudska prava (radionica o medijskoj pismenosti u korelaciji s građanskim odgojem)
- Ključni pojmovi: mediji, ljudska prava.
- Obrazovna postignuća: razumjeti medijske poruke, prepoznati koja su ljudska prava povrijeđena u reklamama ili novinskim tekstovi.
4. razred
- 1. tema – Uvod u znanstveno-istraživački rad (što je znanstveno-istraživački rad, klasifikacija (vrste) znanstveno-istraživačkih radova, znanstvene metode istraživanja, postavljanje hipoteze
- Ključni pojmovi: znanstveno-istraživački rad, klasifikacija radova, znanstvene metode istraživanja, hipoteza.
- Obrazovna postignuća: razlikovati vrste znanstveno-istraživačkih radova; usporediti znanstvene metode istraživanja i postaviti hipotezu.
- 2. tema – Seminarski rad (razrada teme kao ponavljane prvog sata, kompozicija i elementi seminarskog rada, određivanje ključnih riječi, citiranje i fusnote)
- Ključni pojmovi: razrada teme , kompozicija, citiranje, elementi: Obrazovna postignuća: Učenici su u stanju objediniti dosadašnja znanja iz KIMOO-a i primijeniti ih u izradi kompozicije zamišljenog seminarskog rada.
- 3. tema – Bibliografija (kako oblikovati popis literature na kraju seminarskog rada)
- Ključni pojmovi: popis literature, seminarski rad.
- Obrazovna postignuća: Učenici su u stanju sastaviti popis literature iz različitih izvora informacija.
Literatura
- Digital and Media Literacy: A Plan of Action / Media Education Lab. URL: www.mediaeducationlab.com/digital-and-media-literacy-plan-action (2015-05-07)
- Informacijska pismenost i poticanje čitanja – UDK02. URL: www.knjiznicari.hr/UDK02/index.php/Informacijska_pismenost_i_poticanje_čitanja (2015-05-07)
- Nacionalni okvirni kurikulum. URL: www.file:///C:/Users/Diana/AppData/Local/Temp/Nacionalni_okvirni_kurikulum_web_listopad_2011.pdf (05-06-2015)
- Stričević, Ivanka. Pismenosti 21. stoljeća: Učenje i poučavanje u informacijskom okruženju. URL: www.ffzg.unizg.hr/usp/download/peta-godina/deveti-semestar/prava-djeteta-u-odgoju-i-obrazovanju/Stricevic,%20I.%20-%20Pismenosti%2021.stoljeca%20Ucenje%20i%20poucavanje%20u%20informacijskom%20okruzenju.doc (2015-05-07)
- Virtualna učionica. URL: : www.nsk.hr/usluge/edukacija_korisnika/virtualna-ucionica/index.html (2015-05-07)