Udruga knjižničari.jpg
Knjižničari
Hrvatska mreža školskih knjižničara

Pregled posudbe knjiga u školskoj knjižnici - Josip Rihtarić

Izvor: UDK02
(Usporedba među inačicama)
Skoči na: izbornici, traži
m (dodane predmetnice)
 
m (dopuna teksta)
Redak 1: Redak 1:
Dobio sam priliku izložiti na učiteljskom vijeću o posudbi knjiga u školskoj knjižnici, što sam iskoristio za promociju važnosti školske knjižnice u školi, te za motiviranje učitelja za primjerenijim odnosom prema školskoj knjižnici. Naime, i nakon 7 godina rada i uloženih napora, većina učitelja još je uvijek imala neprimjeren odnos prema školskoj knjižnici - ne žele se služiti knjigama referentne zbirke, novu vrijednu knjigu u školskoj knjižnici doživljavaju prigodom da ju trajno posude. U izlagaju sam se koristio [[:Slika:Pregled posudbe knjiga u školskoj knjižnici - Josip Rihtarić.ppt|ovim bogato ilustriranim slikokazom]].
+
Dobio sam priliku izložiti na učiteljskom vijeću o posudbi knjiga u školskoj knjižnici, što sam iskoristio za promociju važnosti školske knjižnice u školi, te za motiviranje učitelja za primjerenijim odnosom prema školskoj knjižnici. Naime, i nakon 7 godina rada i uloženih napora, većina učitelja još je uvijek imala neprimjeren odnos prema školskoj knjižnici - ne žele se služiti knjigama referentne zbirke, novu vrijednu knjigu u školskoj knjižnici doživljavaju prigodom da ju trajno posude. U izlagaju sam se koristio [[:Slika:Pregled posudbe knjiga u školskoj knjižnici - Josip Rihtarić.ppt|ovim bogato ilustriranim slikokazom]], naime tekst je mnogo lakše pratiti uz ilustracije u slikokazu.
  
 
'''GOLI KNJIŽNIČAR'''
 
'''GOLI KNJIŽNIČAR'''
 
samo još danas na Vašem učiteljskom vijeću, a već sutra…
 
samo još danas na Vašem učiteljskom vijeću, a već sutra…
 +
 +
''Budući da vaš školski knjižničar nije atraktivan kao ova mlada dama, ne očekujte striptiz, ali će se školski knjižničar razotkriti u prenesenom smislu.''
  
 
'''POSUDBA KNJIGA U ŠKOLSKOJ KNJIŽNICI'''
 
'''POSUDBA KNJIGA U ŠKOLSKOJ KNJIŽNICI'''
 +
 +
''Zahvaljujem vam se unaprijed na Vašem vremenu i pozornosti, a ovim izlaganjem nastojat ću vam ukazati da još uvijek ne živimo u demokratskom, već u autokratskom društvu, što se može očitovati i na tako benignom primjeru kao što je školska knjižnica - ali da se i to može promijeniti na dobrobit zajednice u kojoj živimo.
 +
Poštivanje i provođenje zakona i zakonskih propisa, te pravna država temelj su demokracije i humanog društva, pa dopustite da Vam na početku citiram što se o školskoj knjižnici kaže u jednom od najvažnijih školskih dokumentata – u Planu i programu za OŠ. Pravna država i provođenje zakona preduvjet su za izgradnju civilnog društva – zajednice ljudi u kojoj bi nam svima, a ne samo nekima, trebalo biti bolje.''
  
 
Knjižničar (…) sudjeluje u formiranju multimedijskog središta škole kroz opremanje stručnom literaturom, drugim izvorima znanja i odgovarajućom obrazovnom tehnikom.
 
Knjižničar (…) sudjeluje u formiranju multimedijskog središta škole kroz opremanje stručnom literaturom, drugim izvorima znanja i odgovarajućom obrazovnom tehnikom.

Inačica od 22:39, 6. lipnja 2007.

Dobio sam priliku izložiti na učiteljskom vijeću o posudbi knjiga u školskoj knjižnici, što sam iskoristio za promociju važnosti školske knjižnice u školi, te za motiviranje učitelja za primjerenijim odnosom prema školskoj knjižnici. Naime, i nakon 7 godina rada i uloženih napora, većina učitelja još je uvijek imala neprimjeren odnos prema školskoj knjižnici - ne žele se služiti knjigama referentne zbirke, novu vrijednu knjigu u školskoj knjižnici doživljavaju prigodom da ju trajno posude. U izlagaju sam se koristio ovim bogato ilustriranim slikokazom, naime tekst je mnogo lakše pratiti uz ilustracije u slikokazu.

GOLI KNJIŽNIČAR samo još danas na Vašem učiteljskom vijeću, a već sutra…

Budući da vaš školski knjižničar nije atraktivan kao ova mlada dama, ne očekujte striptiz, ali će se školski knjižničar razotkriti u prenesenom smislu.

POSUDBA KNJIGA U ŠKOLSKOJ KNJIŽNICI

Zahvaljujem vam se unaprijed na Vašem vremenu i pozornosti, a ovim izlaganjem nastojat ću vam ukazati da još uvijek ne živimo u demokratskom, već u autokratskom društvu, što se može očitovati i na tako benignom primjeru kao što je školska knjižnica - ali da se i to može promijeniti na dobrobit zajednice u kojoj živimo. Poštivanje i provođenje zakona i zakonskih propisa, te pravna država temelj su demokracije i humanog društva, pa dopustite da Vam na početku citiram što se o školskoj knjižnici kaže u jednom od najvažnijih školskih dokumentata – u Planu i programu za OŠ. Pravna država i provođenje zakona preduvjet su za izgradnju civilnog društva – zajednice ljudi u kojoj bi nam svima, a ne samo nekima, trebalo biti bolje.

Knjižničar (…) sudjeluje u formiranju multimedijskog središta škole kroz opremanje stručnom literaturom, drugim izvorima znanja i odgovarajućom obrazovnom tehnikom.

Školska knjižnica je informacijsko i medijsko središte škole, središnjica svih školskih odgojno-obrazovnih sadržaja, javnih kulturnih događaja i svekolikih stvaralačkih mogućnosti – uvijek otvorena prema širem okružju.

Njezina je zadaća da razvija individualne stvaralačke sposobnosti učenika, da obavješćuje, školuje, odgaja učenike, da ih osposobljuje za samostalno učenje utemeljeno na istraživačkom pristupu.

Aktivna i dobro pripremljena školska knjižnica značajno će utjecati na humanizaciju odgojno-obrazovnog rada, na učenje po mjeri svakog djeteta i njegovo osposobljavanje za cjeloživotno obrazovanje i stalno stručno usavršavanje. (iz Nastavnog plana i programa za osnovnu školu)

Dokazano je da suradnja knjižničara i učitelja utječe na postizanje više razine pismenosti, čitanja, učenja, rješavanja problema i svladavanja informacijskih i komunikacijskih vještina učenika. (iz UNESCO-vog Manifesta za školske knjižnice)

Konstante (1998.-2004.)

  • Godišnja posudba: 3.900 – 4.500 knjiga
  • Veličina fonda: 5.000 – 6.000 k. j.
  • Udio aktivnih članova: 60%
  • Novonabavljeno godišnje: 290 knjiga
  • Za otpis godišnje: 400 knjiga

Posudba tijekom 1998./99.

  • Dana 15. lipnja 2004. evidentirano je 5.594 knjige
  • Tijekom 2003./04. posuđeno je 4.398 knjiga
  • Članovi koji su posuđivali, posudili su prosječno 7,44 knjige tijekom 2003./04.
  • Od 1999. do 2004. u knjižnici su bila ukupno 1293 naslova.
  • Od 1999. do 2004. čak 688 naslova nije nitko niti jednom posudio!
  • Tijekom 2003./04. posuđeno je ukupno 4398 knjiga, ali samo 411 naslova!

Najposuđivanije nelektirne knjige:
napomena: knjiga ima u manjem broju primjeraka!
• Petar Pan (Disneyeva slikovnica) 142 posudbe
• Dama i skitnica 119 posudbi
• Uspavana ljepotica 114 posudbi
• Bolje znanje nego imanje 104 posudbe
• Bambi (Disneyeva slikovnica) 94 posudbe
• Pauli 87 posudbi
• Ti i ja, mali medo 84 posudbe
• Bila jednom… 80 posudbi
• Riba duginih boja 77 posudbi
• Jankić ježić 76 posudbi
• Mrav dobra srca 73 posudbe
• Elmer 72 posudbe
• Mala sirena 72 posudbe
• Dionosaur 65 posudbi

Vrijednosti: • Knjižnične prostorije ne oskudijevaju prostorom
- TV, video, DVD-om, kućno kino…

2. Izgrađena referentna zbirka
– 150 knjiga
– Trajnije vrijednosti
– Ne oštećuje se posudbom
– Neprimjereno smještena -> vandalizam

2. Periodika
– učenici dolaze u čitaonicu čitati: Radost, Smib, Prvi izbor, Zvrk, Modru lastu, Oskar, Drvo znanja, National Geographic, NG Junior, Meridijane, Enter, Bug, PC Chip, Matku i sl.

3. Internet u knjižnici
– Stalno na raspolaganju 2 računala za pristup internetu.

4. Nabavka knjiga zalaganjem ravnatelja
- lektirne knjige u znatno većem broju
- od 1998. do 2004. kupljeno 400 knjiga vrijednih 35.000 kuna
(godišnje 66 knjiga vrijednih 5.800 kuna)

Opaska: uposlenici se, uz rijetke iznimke, ne služe čitaonicom niti za korištenje knjiga iz referentne zbirke niti za čitanje časopisa.

Problemi:
1. Novac
- za knjižnični fond
(ministarstvo: 120 knjiga)
- za smještaj referentne zbirke
- za police za knjige
- za uređenje knjižnice
2. Mrtvi fond
3. Neželjene knjige (od 1998. do 2004. 62 knjige vrijede 5.750 kuna
(godišnje 10 knjiga vrijednih 1000 kuna)
4. Prisvajanje posuđenih knjiga
5. Krađa (CD-player, Zip uređaj, računalo, knjige)

• Posudba nije prisvajanje.
• Ako neki učenik ili netko od osoblja “posudi” knjigu više od 6 mjeseci, prema knjižničnim odredbama smatra se da je knjiga otuđena.
• U knjižni fond ne spadaju udžbenici, oni se nalaze u čitaonici, ali se ne vode u knjižnom fondu.
• Ne posuđuju se knjige iz referentne zbirke i časopisi – zato da svakom korisniku budu uvijek dostupni za korištenje isključivo u prostorijama knjižnice (a ne bilo koje prostorije u školi ili izvan škole) – za radnog vremena knjižničara.
• Na kraju školovanja ili preseljenjem na drugu školu učenici odnose knjige
– obveza razrednika.

• Perspektive:
• Da bi knjižnica učenicima i učiteljima bila zanimljiva, trebalo bi je “očistiti”:
– Od starih istrošenih knjiga,
– Od starih neposuđivanih knjiga.

• Dosljedna provedba:
– 2000 istrošenih knjiga
– 2000 starih knjiga
• Saldo 2004: 1.500 knjiga

• Promjene 2004.-2014.:
+ 2900 knjiga
- 4000 knjiga
• Saldo 2014: 400 knjiga

Iskustva Ruže Jozić
knjižničarke srednje škole Sesvete
• 21.000 kn od najma školskog prostora
• 20.000 kn “Moj prilog za školsku knjižnicu”
• 2.000 kn od zakasnina (0,50 kn dnevno)
• 2.000 kn od turističkih agencija (maturalci i drugi izleti)
• 2.400 kn Od fotografa – fotografiranje učenika
• 4.000 kn rabat od prodaje časopisa
• 1.500 kn prodajne izložbe likovnih radova učenika
• 1.200 kn od ulaznica za ples
(Valentinovo, maškare, za maturante)
– Saldo: u 9 godina kupljeno 7.800 knjiga
Novac za kupnju knjiga:
• Gradska knjižnica “Metel Ožegović! Varaždin: 800.000 kuna godišnje
• Srednja škola Sesvete:
– 25.000 kn od države
– 54.100 kn iz škole
• 2. osnovna škola Varaždin
– 12.000 kn od države
– 5.800 kn “dobrom voljom” ravnatelja

Zaključak:
• Učenici viših razreda na posuđuju knjige jer u školskoj knjižnici nema knjiga koje odgovaraju njihovom interesu.
• Kontraproduktivno je poticati učenike na čitanje ako ime se mogu ponuditi samo nezanimljive knjige. Vapaj umirućeg u pustinji (knjižnici):

Šećer na kraju: anketa!

Zaokruži slovo ispred tvrdnje s kojoj se slažeš:

a) pristat ću da zajedno s knjižničarom organiziramo roditeljski sastanak posvećen školskoj knjižnici

b) organizirat ću ples s ulaznicama, ali ne za školsku knjižnicu, već za druge potrebe

c) uskladit ću popis lektire tako da svi učenici istog razreda ne moraju čitati isto djelo u isto vrijeme

d) potaknut ću učenike da se učlane u knjižnicu kao donatori, da posuđuju više knjiga odjednom, obrazložit ću vrijednosti donacija roditeljima i prikupiti novac od učenika

e) neka se knjižničar sam brine o tome da mu učenici na vrijeme vraćaju knjige

f) organizirat ću prodajnu izložbu radova učenika s namjerom da se prikupljeni novac upotrijebi za kupnju knjiga

g) roditeljski sastanak posvećen školskoj knjižnici bio bi glup i dosadan

h) potaknut ću učenike na odlaženje u školsku knjižnicu, ali ne i na donatorsko učlanjenje

i) organizirat ću razredni ples uz kupnju ulaznica za kupnju knjiga za školsku knjižnicu

j) vodit ću brigu da učenici na vrijeme vraćaju knjige

k) učitelj hrvatskog ima pravo odrediti lektiru kako hoće, a knjižničar neka se pobrine da bude dovoljno knjiga

l) ne ću organizirati prodajnu izložbu učeničkih radova

Preuzimanje datoteke u fromatu .ppt

Pregled posudbe knjiga u školskoj knjižnici

Osobni alati
izbornik za datoteke
Pomoć
for english speaking visitors