Poster - zašto, kada, kako
POSTER – zašto, kada, kako
Ivana Vladilo (2004)
Kad sam, prije nekoliko godina, u pozivu za stručni skup pročitala da je poželjna posterna prezentacija, bila sam zatečena. Što pretpostavlja pojam postera, kako se prezentira na posteru? Danas je takav oblik izlaganja sve češći i dobrodošao na stručnim skupovima, no, znamo li kakvim to principima izrade podliježe svaki poster kako bi opravdao ime i zadovoljio kriterije posterne prezentacije?
Može li nam naziv (ime) otkriti smisao?
Poster dolazi iz engleskog jezika i prema Klaiću znači: oglas, plakat (obično s uvećanom slikom reklamiranog objekta, pa odatle katkada i velika slika uopće. Anić i Goldstein poster predstavljaju kao plakat ili kopiju većih dimenzija s likovnim motivom trajnije vrijednosti namijenjen ukrašavanju prostorija, propagandi i reklami.
Poster se, izgleda, objašnjava drugom tuđicom: plakat, koja dolazi iz holandskog (nizozemskog) plachen – lijepiti, s objašnjenjem: veliki oglas, izvješen na sveopće čitanje; objava, proglas, afiš ( čime se otvara i treći mogući naziv, opet tuđica: franc. affiche – plakat, oglas). Zaključak: nemamo izvornog hrvatskog imena za taj, relativno novi oblik predstavljanja stručnog rada.
Obzirom da poster ipak nije plakat u klasičnom smislu, a nije niti oglas, objava ili proglas, trebalo je odrediti što je on zapravo i koji su elementi ključni pri njegovoj izradi.
Poster je grafički prikaz određenog rada. Poster mora ispričati priču, ili bolje, pokazati priču.
ZAŠTO su poželjne posterne prezentacije ili izlaganje na posteru:
- štedi vrijeme na stručnim skupovima
- mogućnost velikog broja izlaganja
- prilagodljivost svakom prostoru
- iskoristivost svih prostora, a ne samo glavnih konferencijskih dvorana
- hodnici, predvorja, prostori za odmor, restorani postaju prostori stručnih izlaganja
- nema vremenskog ograničenja za pojedine teme
- posteru se možemo vraćati, čitati ga iznova ili ga jednostavno preskočiti
- budi zanimanje
- omogućuje koncentraciju na pojedincu zanimljive teme
- nudi lak i brz odabir prema osobnim afinitetima
- pokreče diskusiju (raspravu)
s konačnim ciljem plodonosne razmjene ideja između predstavljača i čitača
KADA odabrati posternu prezentaciju:
- uvijek kada organizator predvidi posternu prezentaciju
- naročito kada se očekuje puno izlagača
- kod ograničenog vremena
- kad istu temu želimo prezentirati nekoliko puta na različitim skupovima
- kad želimo sačuvati i arhivirati svoj rad
- kad želimo predstaviti timski rad, rezultate radionica, istraživanja
KAKO izraditi poster
Iako nas pri izradi postera može ponijeti mašta i kreativnost, on ipak podliježe određenim pravilima koja može donijeti i sam organizator skupa (dimenzije, oblik slova, odabir boje i sl.) ili su to jednostavno opća pravila, odnosno poželjni postupci u izradi postera. Promatrati ih možemo kroz dva aspekta: formalni i sadržajni.
FORMA (OBLIK)
postaje sve važnijom pa se nerijetko angažiraju profesionalni dizajneri, koriste se najmodernije tehnologije za izradu, postoje i brojni računalni programi za izradu postera. No, ne treba pretjerivati jer "ljepota" postera ipak je, u odnosu na sadržaj, manje važna.
Opća pravila obuhvaćaju:
-veličina: najmanje dimenzije 100 X 80 cm
- najveće 120 X 180 cm
-veličina slova: naslov: 80 točaka
- podnaslov: 34 – 38 točaka
- tekst: 18 – 24 točke
-cjeline: najviše 12 – 15 redaka
-količina teksta: idealna oko 500 riječi
- nikako više od 1500 riječi
-dobro odabran font: preporučljiv je times, bookman, helvetica
- izbjegavati sjenčanje
- izbjegavati pretjerano podcrtavanje
- izbjegavati miješanje puno različitih tipova slova (otežava percepciju)
-čitljivost: čitljivost s najmanje 1 – 2 metra udaljenosti je obavezna
-isticanje teksta: dovoljno je koristiti veća ili podebljana slova
-kontrast: paziti na čitljivost u odnosu na podlogu
- podloge u bojama doprinose "umjetničkom dojmu", ali tada treba paziti na boju fonta
- ne koristiti fluorescentne podloge jer značajno otežavaju čitanje
-margine: bjeline / praznine kao razmak između dijelova / cjelina daju mogućnost vizualne pauze koja olakšava shvaćanje smisla, ideja
ODNOS: FORMA - SADRŽAJ
-dobra forma pretpostavlja dobru organizaciju sadržaja
-materijal mora biti izložen logičnim slijedom
-najbolji su vertikalni stupci jer čitanje ne zahtijeva fizičko pomicanje
-ako je potrebno, označiti slijed cjelina brojkama ili strelicama
-dobar poster je razumljiv, a razumljivost se mjeri lakoćom tijeka ideja od jedne k drugoj, a ona je pak ovisna o načinu izlaganja (bez nezgrapnih rečeničnih struktura, pravopisnih pogrešaka, gramatičkih problema)
-prostorna organizacija je ono što će privući 95 % publike; vrijeme utrošeno na pronalaženje slijeda ideja je izgubljeno vrijeme za shvaćanje samog sadržaja
-istraživanja su pokazala da se najvažniji dojmovi o posteru stječu u prvih 11 sekundi gledanja, a najprije se obično čita naslov i ime autora, zato ih treba istaknuti
SADRŽAJ POSTERA:
-gotovo svaki je sadržaj pogodan za posternu prezentaciju
-količina i odabir podataka određuju se prema publici kojoj je namijenjen
-ključ uspjeha je jednostavnost
-na posteru se ne može iznijeti sve o temi i zato su glavne sastavnice:
- iznošenje problema s kratkim izlaganjem motivacije
- opis metode rada
- predstavljanje rezultata
- zaključak rada
-prosječni čitač obično troši samo nekoliko minuta za pregled postera zato on mora sadržavati minimum nepotrebnih ukrasa, minimum "zgusnutog" teksta, minimum detalja, a maksimum informacija
-on ne smije sadržavati cijeli referat otisnut na papir i nalijepljen na poster
-tema se predstavlja natuknicama, sa što manje cijelih rečenica
-poruke moraju biti jasne
-oblik pitanja i odgovora vrlo je prikladan i privlači pažnju
-posebno je važan odabir naslova – njime privlačimo potencijalne čitače
-naslov mora biti živahan, aktivan
-poster voli grafičke prikaze, tablice koje prate tekst
-legende moraju biti uz grafički prikaz na koji se odnose, radi lakšeg snalaženja
ZAKLJUČNI DIO POSTERNE PREZENTACIJE
-svaki poster mora sadržavati ime autora i vrijeme kada će autor biti na raspolaganju za razgovor o temi koju je posterom predstavio
-time se pruža mogućnost širenja teme i potpunijih informacija zainteresiranima
-autor, za vrijeme dežurstva kraj postera, daje kratke odgovore na moguća pitanja, ali nikako ne drži predavanje
-takve se informacije mogu organizirati i kroz susret svih izlagača s publikom, kad svaki od njih ima nekoliko minuta na raspolaganju za dopunska objašnjenja, a
-ona su moguća i kroz popratne materijale, tiskana cjelovita izlaganja, letke i sl.
I konačno, ne smijete biti razočarani ako se posjetitelji ne zaustave na razgovor – dobro napravljen poster daje dovoljan broj informacija i tema za razmišljanje.
Izvori
Stričević, Ivanka: Izlaganje na posteru i posterna prezentacija. Zrno: časopis za obitelj, vrtić i školu, XIV (2002.), br. 50-51
Tosney, Kathryn: Posters:How to obscure your message.
http://www.biology.lsa.umich.edu/research/labs/ktosney/file/PostersHome.html
Mandoli, Diana F.:How to make a great Poster, http://www.um.es/
Hammarling, Sven, Higham, Nicholas: How to Prepare a Poster http://www.siam.org/siamnews/general/poster.html