Knjižnica u novom nastavnom planu i programu osnovne škole - Biserka Šušnjić
m |
|||
Redak 1: | Redak 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
== Knjižnični odgoj i obrazovanje u novom NPP osnovne škole == | == Knjižnični odgoj i obrazovanje u novom NPP osnovne škole == | ||
Redak 10: | Redak 7: | ||
== UVOD u NPP prema HNOS-u == | == UVOD u NPP prema HNOS-u == | ||
− | + | • Knjižničar > stručni suradnik (!?)<br> | |
− | • Knjižničar > stručni suradnik (!?) | + | • Poseban program: Informacijska pismenost i poticanje čitanja<br> |
− | • Poseban program: Informacijska pismenost i poticanje čitanja | + | • Knjižnica: informacijsko, medijsko i komunikacijsko središte škole<br> |
− | • Knjižnica: informacijsko, medijsko i komunikacijsko središte škole | + | • Potpora: nastavne i izvannastavne aktivnosti, slobodno vrijeme (istraživanja, kritičko razmišljanje, kreativnost, socijalne vještine, ugodno ozračje ...)<br> |
− | • Potpora: nastavne i izvannastavne aktivnosti, slobodno vrijeme (istraživanja, kritičko razmišljanje, kreativnost, socijalne vještine, ugodno ozračje ...) | + | |
• Cilj: pristup izvorima informacija i znanja > iskustveno učenje > kreativnost > užitak čitanja > demokratsko građanstvo | • Cilj: pristup izvorima informacija i znanja > iskustveno učenje > kreativnost > užitak čitanja > demokratsko građanstvo | ||
== Knjižničar == | == Knjižničar == | ||
− | + | • Profesionalac (komunikacija, korisničke potrebe, informacijska pismenost ...)<br> | |
− | • Profesionalac (komunikacija, korisničke potrebe, informacijska pismenost ...) | + | • Potiče stvaralaštvo (učenici, učitelji, osobno)<br> |
− | • Potiče stvaralaštvo (učenici, učitelji, osobno) | + | • Potiče samostalnost učenika<br> |
− | • Potiče samostalnost učenika | + | • Partner (učenici, učitelji, roditelji)<br> |
− | • Partner (učenici, učitelji, roditelji) | + | |
== Knjižnica – metodičko središte ? == | == Knjižnica – metodičko središte ? == | ||
− | + | • Metode djelotvornog učenja (uspjeh za svakog učenika): istraživanje, rješavanje problema, informacijska pismenost (razumijevanje i uporaba informacija - klasični izvori, suvremena tehnologija), stvaralačko i kritičko mišljenje (!); cjeloživotno učenje (snalaženje u knjižnicama, elektroničkim bazama podataka ...)<br> | |
− | • Metode djelotvornog učenja (uspjeh za svakog učenika): istraživanje, rješavanje problema, informacijska pismenost (razumijevanje i uporaba informacija - klasični izvori, suvremena tehnologija), stvaralačko i kritičko mišljenje (!); cjeloživotno učenje (snalaženje u knjižnicama, elektroničkim bazama podataka ...) | + | • stvaranje čitatelja > profesionalni napredak, slobodno vrijeme<br> |
− | • stvaranje čitatelja > profesionalni napredak, slobodno vrijeme | + | |
• timski rad > međupredmetno povezivanje > rasterećenje | • timski rad > međupredmetno povezivanje > rasterećenje | ||
== Timski rad > rasterećenje == | == Timski rad > rasterećenje == | ||
− | + | • zajedničko planiranje tema<br> | |
− | • zajedničko planiranje tema | + | • realizacija nastavnog sata sa zadanom temom<br> |
− | • realizacija nastavnog sata sa zadanom temom | + | • izrada referata ili uradaka na zadanu temu<br> |
− | • izrada referata ili uradaka na zadanu temu | + | • provođenje projekata<br> |
− | • provođenje projekata | + | • uvodni satovi iz pojedinih predmeta, tema ili cjelina<br> |
− | • uvodni satovi iz pojedinih predmeta, tema ili cjelina | + | • organiziranje predavanja i radionica za učenike, učitelje ili roditelje…<br> |
− | • organiziranje predavanja i radionica za učenike, učitelje ili roditelje… | + | • satovi sinteze iz pojedinih cjelina i prezentacija projekata<br> |
− | • satovi sinteze iz pojedinih cjelina i prezentacija projekata | + | |
== Knjižnične djelatnosti == | == Knjižnične djelatnosti == | ||
+ | # Neposredna odg.-obr. djelatnost<br> | ||
+ | # Stručno-knjižnična djelatnost<br> | ||
+ | # Kulturna i javna djelatnost<br> | ||
− | + | Pravo na informacije: | |
− | + | ||
− | + | ||
+ | # Osiguranje pristupa izvorima informacija (intelektualno i fizički) | ||
− | == | + | == Odgojno-obrazovne zadaće == |
− | + | • Izravno (korisnik – knjižničar)<br> | |
− | + | • Neizravno (suradnja u pripremi i ostvarenju odg.-obraz. aktivnosti)<br> | |
− | + | ||
− | Odgojno-obrazovne zadaće | + | |
− | • Izravno (korisnik – knjižničar) | + | |
− | • Neizravno (suradnja u pripremi i ostvarenju odg.-obraz. aktivnosti) | + | |
== Potpora knjižnice == | == Potpora knjižnice == | ||
− | + | Izvor informacija za:<br> | |
− | + | • Referate, seminarske radove, domaće zadaće, veće projekte<br> | |
− | + | • Predavanja i radionice za učitelje i roditelje<br> | |
− | + | • Radionice za djecu s teškoćama u čitanju i pisanju<br> | |
− | • Referate, seminarske radove, domaće zadaće, veće projekte | + | • Programi grupa slobodnih aktivnosti (voditelji drugi učitelji)<br> |
− | • Predavanja i radionice za učitelje i roditelje | + | |
− | • Radionice za djecu s teškoćama u čitanju i pisanju | + | |
− | • Programi grupa slobodnih aktivnosti (voditelji drugi učitelji) | + | |
== Oblici aktivnosti == | == Oblici aktivnosti == | ||
− | + | • Radionice (skupine učenika, razredni odjeli, individualno, učenici s posebnim potrebama)<br> | |
− | • Radionice (skupine učenika, razredni odjeli, individualno, učenici s posebnim potrebama) | + | • Nastavni dan u školskoj knjižnici <br> |
− | • Nastavni dan u školskoj knjižnici | + | • Izložbe, preporučni popisi<br> |
− | • Izložbe, preporučni popisi | + | • Susreti sa zanimljivim osobama<br> |
− | • Susreti sa zanimljivim osobama | + | • Predavanja, tribine, radionice za učenike i / ili roditelje, predstavljanje knjiga<br> |
− | • Predavanja, tribine, radionice za učenike i / ili roditelje, predstavljanje knjiga | + | • Čitateljski klubovi<br> |
− | • Čitateljski klubovi | + | |
• Projekti | • Projekti | ||
== Dječja prava u knjižnici == | == Dječja prava u knjižnici == | ||
− | + | • Pravo na obrazovanje, pristup informacijama, izražavanje mišljenja i osjećaja, odlučivanje<br> | |
− | • Pravo na obrazovanje, pristup informacijama, izražavanje mišljenja i osjećaja, odlučivanje | + | • Informiranje o pravima i zaštiti prava<br> |
− | • Informiranje o pravima i zaštiti prava | + | • Predlagati sadržaje, metode i oblike rada<br> |
− | • Predlagati sadržaje, metode i oblike rada | + | • Osnovna zadaća: poticati potrebu za pisanim izvorima i ostalim vrstama knjižnične građe, razvijati čitalačke vještine i navike te osnove informacijske pismenosti i informacijske vještine koje su preduvjet za učinkovito pretraživanje informacija.<br> |
− | • Osnovna zadaća: poticati potrebu za pisanim izvorima i ostalim vrstama knjižnične građe, razvijati čitalačke vještine i navike te osnove informacijske pismenosti i informacijske vještine koje su preduvjet za učinkovito pretraživanje informacija. | + | |
• Svijest o informacijskim i čit. potrebama | • Svijest o informacijskim i čit. potrebama | ||
== Samostalnost učenika == | == Samostalnost učenika == | ||
+ | • Snalaženje u uporabi informacijskih izvora<br> | ||
+ | • Poznavanje knjižnica (građa, klasifikacijska načela, katalozi, bibliografije, referentne zbirke...)<br> | ||
+ | • Čitateljske vještine<br> | ||
+ | • Informacijska pismenost<br> | ||
+ | • Budući građanin: aktivan, obrazovan, humanist, komunikacijski vješt, poznaje prava – preuzima odgovornost, društveno aktivan<br> | ||
− | + | == Knjižnična informacijska znanja == | |
− | + | • Treba ih planirati i programirati s drugim područjima u NPP<br> | |
− | + | • Pratiti ostvarenje<br> | |
− | + | • Vrjednovati rezultate<br> | |
− | + | • Ugraditi rezultate u nove planove<br> | |
− | Knjižnična informacijska znanja | + | |
− | • Treba ih planirati i programirati s drugim područjima u NPP | + | |
− | • Pratiti ostvarenje | + | |
− | • Vrjednovati rezultate | + | |
− | • Ugraditi rezultate u nove planove | + | |
− | + | ||
== Knjižnični odgoj i obrazovanje == | == Knjižnični odgoj i obrazovanje == | ||
− | + | '''Cilj poučavanja:''' privikavanje na prostor i ozračje, | |
− | Cilj poučavanja: privikavanje na prostor i ozračje, | + | pozitivan stav prema knjizi, knjižnici; razvoj različitosti; aktivni čitatelj<br> |
− | pozitivan stav prema knjizi, knjižnici; razvoj različitosti; aktivni čitatelj | + | |
Omogućiti učenicima da na temama iz područja informacijskog odgoja i obrazovanja steknu znanja, sposobnosti, vještine, stavove i vrijednosti kao temelj za učenje cijeloga života (rješavanje informacijskog problema u 6 koraka, pretraživanje knjižničnih baza podataka, oblikovanje sažetka, vrjednovanje informacija na mrežnim stranicama, uporaba informacijsko-komunikacijske tehnologije...) | Omogućiti učenicima da na temama iz područja informacijskog odgoja i obrazovanja steknu znanja, sposobnosti, vještine, stavove i vrijednosti kao temelj za učenje cijeloga života (rješavanje informacijskog problema u 6 koraka, pretraživanje knjižničnih baza podataka, oblikovanje sažetka, vrjednovanje informacija na mrežnim stranicama, uporaba informacijsko-komunikacijske tehnologije...) | ||
− | + | Način ostvarenja:<br> | |
− | + | ||
• Korelacijski, interdisciplinarno, individualizirano | • Korelacijski, interdisciplinarno, individualizirano | ||
== Načela poučavanja KIP-a (rasterećenje) == | == Načela poučavanja KIP-a (rasterećenje) == | ||
− | • Metode poučavanja koje aktiviraju učenike i omogućuju izbor (učenje na informacijskim izvorima, projektna metoda, istraživačko učenje, višesmjerna komunikacija ...) | + | • Metode poučavanja koje aktiviraju učenike i omogućuju izbor (učenje na informacijskim izvorima, projektna metoda, istraživačko učenje, višesmjerna komunikacija ...)<br> |
− | • Timski rad s učiteljima i učenicima u planiranju, provođenju, bilježenju i vrjednovanju projektnog ciklusa obrazovanja (međupredmetno povezivanje, uporaba različitih medija...- istraživačko učenje pretpostavlja informacijsku pismenost) | + | • Timski rad s učiteljima i učenicima u planiranju, provođenju, bilježenju i vrjednovanju projektnog ciklusa obrazovanja (međupredmetno povezivanje, uporaba različitih medija...- istraživačko učenje pretpostavlja informacijsku pismenost)<br> |
− | + | • Suradnja s institucijama iz okruženja (otvaranje odgojno-obrazovnih ustanova prema socijalnom okruženju, usmjerenost prema području zapošljavanja)<br> | |
− | • Suradnja s institucijama iz okruženja (otvaranje odgojno-obrazovnih ustanova prema socijalnom okruženju, usmjerenost prema području zapošljavanja) | + | • Partnerstvo institucija (fakulteti, škole, Agencija)<br> |
− | • Partnerstvo institucija (fakulteti, škole, Agencija) | + | |
• Obrazovanje i stalno stručno usavršavanje profesora i stručnih suradnika (pravo i obveza!) | • Obrazovanje i stalno stručno usavršavanje profesora i stručnih suradnika (pravo i obveza!) | ||
− | 1. razred | + | == 1. razred == |
− | Tema: Knjižnica – mjesto poticanja čitalačke i informacijske pismenosti | + | Tema: Knjižnica – mjesto poticanja čitalačke i informacijske pismenosti<br> |
− | Ključni pojmovi: školska knjižnica, školski knjižničar, slikovnica, knjiga | + | Ključni pojmovi: školska knjižnica, školski knjižničar, slikovnica, knjiga<br> |
− | + | Obrazovna postignuća: upoznati knjižnični prostor i školskoga knjižničara, izvore znanja i čemu oni služe; naučiti posuđivati, čuvati i vraćati knjige na vrijeme; razvijati sposobnost promatranja, zapažanja i slobodnog iznošenja vlastitog mišljenja; razlikovati knjižnicu od knjižare | |
− | 2. razred | + | |
− | + | == 2. razred == | |
− | Ključni pojmovi : poučno-zabavni list, mjesečnik, naslovnica, rubrika | + | 1. Tema : Dječji časopisi <br> |
+ | Ključni pojmovi : poučno-zabavni list, mjesečnik, naslovnica, rubrika <br> | ||
Obrazovna postignuća : prepoznati i imenovati dječje časopise; razlikovati dječji tisak od dnevnog tiska i časopisa; prepoznati rubriku i odrediti poučava li nas ili zabavlja; razlikovati časopise prema vremenu izlaženja; čitati dječje časopise | Obrazovna postignuća : prepoznati i imenovati dječje časopise; razlikovati dječji tisak od dnevnog tiska i časopisa; prepoznati rubriku i odrediti poučava li nas ili zabavlja; razlikovati časopise prema vremenu izlaženja; čitati dječje časopise | ||
− | 2. razred | + | |
− | + | == 2. razred == | |
− | Ključni pojmovi : kratka priča, bajka | + | 2. Tema : Jednostavni književni oblici <br> |
+ | Ključni pojmovi : kratka priča, bajka<br> | ||
Obrazovna postignuća: ponoviti naučena znanja o knjižnici iz prvog razreda te naučiti samostalno se orijentirati u knjižnici i pronaći željenu knjigu; naučiti kako je knjiga opremljena (hrbat, korice, knjižni blok); osnovna komunikacija s književnoumjetničkim tekstovima na razini prepoznavanja; doživjeti knjigu kao motivacijsko sredstvo za različite aktivnosti pričanjem priča i bajki u knjižnici; naučiti aktivno slušati; usvojiti nove riječi te tako bogatiti rječnik | Obrazovna postignuća: ponoviti naučena znanja o knjižnici iz prvog razreda te naučiti samostalno se orijentirati u knjižnici i pronaći željenu knjigu; naučiti kako je knjiga opremljena (hrbat, korice, knjižni blok); osnovna komunikacija s književnoumjetničkim tekstovima na razini prepoznavanja; doživjeti knjigu kao motivacijsko sredstvo za različite aktivnosti pričanjem priča i bajki u knjižnici; naučiti aktivno slušati; usvojiti nove riječi te tako bogatiti rječnik | ||
− | 3. razred | + | |
− | + | == 3. razred == | |
− | Ključni pojmovi: knjiga, autor, ilustrator, prevoditelj | + | 1. Tema: Put od autora do čitatelja<br> |
+ | Ključni pojmovi: knjiga, autor, ilustrator, prevoditelj <br> | ||
Obrazovna postignuća: imenovati osobe koje su važne za nastanak knjige; prepoznati dijelove knjige (naslovna stranica, sadržaj, bilješka o piscu, izdanje, nakladnik); znati pronaći podatke u knjizi; samostalno čitati književnoumjetničke tekstove | Obrazovna postignuća: imenovati osobe koje su važne za nastanak knjige; prepoznati dijelove knjige (naslovna stranica, sadržaj, bilješka o piscu, izdanje, nakladnik); znati pronaći podatke u knjizi; samostalno čitati književnoumjetničke tekstove | ||
− | 3. razred | + | |
− | 2. Tema: Mjesna (gradska/narodna) knjižnica | + | == 3. razred == |
− | Ključni pojmovi: mjesna knjižnica | + | 2. Tema: Mjesna (gradska/narodna) knjižnica <br> |
+ | Ključni pojmovi: mjesna knjižnica<br> | ||
Obrazovna postignuća: posjetom knjižnici izvan škole razlikovati odjele mjesne knjižnice; poznavati aktivnosti knjižnice s ciljem poticanja čitanja i uporabe knjižnice u učenju i kreativnom korištenju slobodnog vremena | Obrazovna postignuća: posjetom knjižnici izvan škole razlikovati odjele mjesne knjižnice; poznavati aktivnosti knjižnice s ciljem poticanja čitanja i uporabe knjižnice u učenju i kreativnom korištenju slobodnog vremena | ||
− | 4. razred | + | |
− | 1. Tema: Referentna zbirka - priručnici | + | == 4. razred == |
− | Ključni pojmovi: enciklopedija, leksikon, rječnik, pravopis, atlas | + | 1. Tema: Referentna zbirka - priručnici<br> |
+ | Ključni pojmovi: enciklopedija, leksikon, rječnik, pravopis, atlas<br> | ||
Obrazovna postignuća: poznavati referentnu zbirku i načine njezine uporabe u svrhu proširivanja znanja; prepoznati referentnu zbirku na različitim medijima; znati pronaći, izabrati te primijeniti informaciju | Obrazovna postignuća: poznavati referentnu zbirku i načine njezine uporabe u svrhu proširivanja znanja; prepoznati referentnu zbirku na različitim medijima; znati pronaći, izabrati te primijeniti informaciju | ||
− | 4. razred | + | |
− | 2. Tema: Književno-komunikacijsko-informacijska kultura | + | == 4. razred == |
− | Ključni pojmovi: književnoumjetnička djela, znanstveno-popularna i stručna literatura, čitalačka kultura | + | 2. Tema: Književno-komunikacijsko-informacijska kultura<br> |
+ | Ključni pojmovi: književnoumjetnička djela, znanstveno-popularna i stručna literatura, čitalačka kultura<br> | ||
Obrazovna postignuća: razlikovati književni tekst od znanstveno-popularnog i stručnog; osjećati ljepotu književne riječi i spoznati njezinu vrijednost u životu čovjeka; služiti se znanstveno-popularnim tekstom | Obrazovna postignuća: razlikovati književni tekst od znanstveno-popularnog i stručnog; osjećati ljepotu književne riječi i spoznati njezinu vrijednost u životu čovjeka; služiti se znanstveno-popularnim tekstom | ||
− | Područje rada: 5. – 8. razreda | + | |
+ | == Područje rada: 5. – 8. razreda == | ||
+ | |||
svijet informacija > procjena kvalitete > osobna odgovornost | svijet informacija > procjena kvalitete > osobna odgovornost | ||
− | 5 . razred | + | |
− | 1. Tema : Časopisi – izvori novih informacija | + | == 5 . razred == |
− | Ključni pojmovi : znanost, struka, sažetak | + | |
− | Obrazovna postignuća: uočiti područja ljudskoga znanja; prepoznati i imenovati znanosti, zapaziti njihovo grananje; čitati tekst iz časopisa s razumijevanjem i znati ga prepričati | + | 1. Tema : Časopisi – izvori novih informacija<br> |
− | 2. Tema: Organizacija i poslovanje školske knjižnice | + | Ključni pojmovi : znanost, struka, sažetak<br> |
− | Ključni pojmovi: signatura, autorski i naslovni katalog | + | Obrazovna postignuća: uočiti područja ljudskoga znanja; prepoznati i imenovati znanosti, zapaziti njihovo grananje; čitati tekst iz časopisa s razumijevanjem i znati ga prepričati<br> |
+ | |||
+ | 2. Tema: Organizacija i poslovanje školske knjižnice<br> | ||
+ | Ključni pojmovi: signatura, autorski i naslovni katalog<br> | ||
Obrazovna postignuća: učenik zna pronaći knjigu na polici uz pomoć signature; zna objasniti kataložni opis i pronaći knjigu u knjižnici uz pomoć knjižničnoga kataloga; za svoj upit zna se obratiti i gradskoj/narodnoj knjižnici | Obrazovna postignuća: učenik zna pronaći knjigu na polici uz pomoć signature; zna objasniti kataložni opis i pronaći knjigu u knjižnici uz pomoć knjižničnoga kataloga; za svoj upit zna se obratiti i gradskoj/narodnoj knjižnici | ||
− | 6. razred | + | |
− | + | == 6. razred == | |
− | Ključni pojmovi: uvod u UDK , popularno-znanstvena i stručna literatura | + | 1. Tema: Samostalno pronalaženje informacija<br> |
+ | Ključni pojmovi: uvod u UDK , popularno-znanstvena i stručna literatura<br> | ||
Obrazovna postignuća: razumjeti sustav Univerzalne decimalne klasifikacije kojom se klasificiraju znanstveno-popularna i stručna djela i prema njoj znati pronaći knjigu u bilo kojoj knjižnici; služiti se katalozima i bibliografijama pri pronalaženju informacija za potrebe problemsko-istraživačke i projektne nastave | Obrazovna postignuća: razumjeti sustav Univerzalne decimalne klasifikacije kojom se klasificiraju znanstveno-popularna i stručna djela i prema njoj znati pronaći knjigu u bilo kojoj knjižnici; služiti se katalozima i bibliografijama pri pronalaženju informacija za potrebe problemsko-istraživačke i projektne nastave | ||
− | 2. Tema: Predmetnica – put do informacije | + | |
− | Ključni pojmovi: katalog, predmetnica, zbirke u knjižnici | + | 2. Tema: Predmetnica – put do informacije<br> |
+ | Ključni pojmovi: katalog, predmetnica, zbirke u knjižnici<br> | ||
Obrazovna postignuća: samostalno rabiti predmetnicu, izabrati tehnike rada, načine pretraživanja i izvore informacija za rješavanje problemsko-istraživačkih zadaća | Obrazovna postignuća: samostalno rabiti predmetnicu, izabrati tehnike rada, načine pretraživanja i izvore informacija za rješavanje problemsko-istraživačkih zadaća | ||
− | 7. razred | + | |
− | 1. Tema : Časopisi na različitim medijima | + | == 7. razred == |
− | Ključni pojmovi : tiskani i elektronički časopis, autorstvo, citat | + | 1. Tema : Časopisi na različitim medijima <br> |
+ | Ključni pojmovi : tiskani i elektronički časopis, autorstvo, citat<br> | ||
Obrazovna postignuća: izabrati i uporabiti podatke iz različitih časopisa pri oblikovanju informacija; znati citirati, pronaći citat i uporabiti ga; usvojiti citiranje literature pri izradi referata ili zadaća istraživačkog tipa; razumjeti važnost i svrhu pravilnog citiranja literature u tijeku pisanja samostalnog rada; usvojiti pojam autorstva (poštivati intelektualno vlasništvo u uporabi i kreiranju informacija) | Obrazovna postignuća: izabrati i uporabiti podatke iz različitih časopisa pri oblikovanju informacija; znati citirati, pronaći citat i uporabiti ga; usvojiti citiranje literature pri izradi referata ili zadaća istraživačkog tipa; razumjeti važnost i svrhu pravilnog citiranja literature u tijeku pisanja samostalnog rada; usvojiti pojam autorstva (poštivati intelektualno vlasništvo u uporabi i kreiranju informacija) | ||
− | 2. Tema: On-line katalozi | + | |
− | Ključni pojmovi: e-katalog ili on-line katalog | + | 2. Tema: On-line katalozi <br> |
+ | Ključni pojmovi: e-katalog ili on-line katalog<br> | ||
Obrazovna postignuća: pretraživati fondove knjižnica putem e-kataloga; znati pronaći odgovor na pitanje ima li određena knjižnica neku jedinicu knjižnične građe, koliko ih ima i koji im je trenutačni status; samostalno uočiti koje knjige nekog autora ima knjižnica; pretraživati pomoću UDK oznake i pomoću predmetnice; prepoznati školsku knjižnicu kao dio globalne informacijske mreže te vrijednost kvalitetne informacije u svakodnevnom životu | Obrazovna postignuća: pretraživati fondove knjižnica putem e-kataloga; znati pronaći odgovor na pitanje ima li određena knjižnica neku jedinicu knjižnične građe, koliko ih ima i koji im je trenutačni status; samostalno uočiti koje knjige nekog autora ima knjižnica; pretraživati pomoću UDK oznake i pomoću predmetnice; prepoznati školsku knjižnicu kao dio globalne informacijske mreže te vrijednost kvalitetne informacije u svakodnevnom životu | ||
− | 8. razred | + | |
− | 1. Tema: Sustav i uloga pojedinih vrsta knjižnica | + | == 8. razred == |
− | Ključni pojmovi: Nacionalna i sveučilišna knjižnica, narodna, specijalna i školska knjižnica; on-line katalog i on-line informacija | + | 1. Tema: Sustav i uloga pojedinih vrsta knjižnica <br> |
+ | Ključni pojmovi: Nacionalna i sveučilišna knjižnica, narodna, specijalna i školska knjižnica; on-line katalog i on-line informacija<br> | ||
Obrazovna postignuća: razumjeti sustav i poslovanje pojedinih vrsta knjižnica u RH i u svijetu; znati samostalno pretraživati fondove knjižnica e-katalogom radi pronalaženja jedinica knjižne građe ili izvora informacija za samostalnu izradu učeničkog rada | Obrazovna postignuća: razumjeti sustav i poslovanje pojedinih vrsta knjižnica u RH i u svijetu; znati samostalno pretraživati fondove knjižnica e-katalogom radi pronalaženja jedinica knjižne građe ili izvora informacija za samostalnu izradu učeničkog rada | ||
− | 2. Tema: Uporaba stečenih znanja | + | |
− | Ključni pojmovi: znanje, informacija, cjeloživotno učenje | + | 2. Tema: Uporaba stečenih znanja <br> |
+ | Ključni pojmovi: znanje, informacija, cjeloživotno učenje<br> | ||
Obrazovna postignuća: usustaviti stečeno znanje u međupredmetnom povezivanju knjižnično-informacijskih znanja s drugim predmetima; čitati s razumijevanjem i prepričavati vlastitim riječima; raditi bilješke i pisati sažetak; primijeniti stečena znanja i vještine u svrhu cjeloživotnog učenja | Obrazovna postignuća: usustaviti stečeno znanje u međupredmetnom povezivanju knjižnično-informacijskih znanja s drugim predmetima; čitati s razumijevanjem i prepričavati vlastitim riječima; raditi bilješke i pisati sažetak; primijeniti stečena znanja i vještine u svrhu cjeloživotnog učenja | ||
== Realizacija programa knjižničnog odgoja i obrazovanja == | == Realizacija programa knjižničnog odgoja i obrazovanja == | ||
− | + | • Broj i redoslijed tema nije propisan – ovise o sposobnosti i znanju učenika i o uvjetima rada<br> | |
− | • Broj i redoslijed tema nije propisan – ovise o sposobnosti i znanju učenika i o uvjetima rada | + | • Teme ostvarivati na načine koji aktivno uključuju učenike, potiču njihovu znatiželju i <br>kreativnost. |
− | • Teme ostvarivati na načine koji aktivno uključuju učenike, potiču njihovu znatiželju i kreativnost. | + | |
• Sadržaji programa se mogu izvoditi u školskoj knjižnici, informatičkoj učionici, razredu, višenamjenskom ili nekom drugom prostoru u školi ili izvan nje. | • Sadržaji programa se mogu izvoditi u školskoj knjižnici, informatičkoj učionici, razredu, višenamjenskom ili nekom drugom prostoru u školi ili izvan nje. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | == | + | == Realizacija == |
+ | • trajno utvrđivanje i proširivanje znanja na različitim stupnjevima obrazovanja (horizontalno i vertikalno), u različitim područjima i sadržajima<br> | ||
+ | • teme se mogu ostvariti korelacijom s bilo kojim područjem iz školskog programa<br> | ||
+ | • prihvaća se i program medijske kulture u hrvatskom jeziku<br> | ||
+ | • prostor za kulturne i javne programe<br> | ||
+ | • suradnja s ustanovama za organizirani rad s djecom u slobodnom vremenu<br> | ||
− | + | == Vrjednovanje i samovrjednovanje == | |
− | + | Cilj: <br> | |
− | + | * Knjižničar koji poticajno djeluje na razvoj učenika<br> | |
− | + | * Učenik koji ima potrebu učiti, razvijati svoje mogućnosti i zadovoljavati svoje interese<br> | |
− | + | * Učenik koji ima pozitivnu sliku o sebi<br> | |
− | + | ||
− | + | ||
+ | == Elementi razumijevanja procesa == | ||
+ | • Jesu li planirani zadaci u funkciji zadovoljavanja potreba i interesa učenika, razvojno orijentirani (socijalizacija, emocije, kreativnost ...)<br> | ||
+ | • Kako su zadaci operacionalizirani (izgradnja samopouzdanja; imati potrebu učiti...)<br> | ||
+ | • Okruženje (poticajno, razvojno; kakva su sredstva i pomagala pripremljena, koliko su ih učenici iskoristili, jesu li poticani da ih iskoriste..)<br> | ||
− | == | + | == KOMUNIKACIJA == |
+ | * Jasne poruke, verbalna i neverbalna komunikacija u skladu<br> | ||
+ | * Odnos prema učeniku (odgovarati na napredak djeteta JA-porukama) – razine: učitelj, učenik; poticanje učenika na suradnju; pitanja otvorenog tipa, problemska<br> | ||
+ | Učiniti proces učenja vidljivim (dokumentirati – učenik dokumentira promjene: što mu je važno, što je naučio, otvorene bilješke)<br> | ||
+ | Slika o sebi!<br> | ||
+ | • Rješava li učenik probleme (daje li mu učitelj mogućnost da sam rješava probleme ... )<br> | ||
+ | • Davati individualiziranu povratnu informaciju<br> | ||
− | • Otvorenost | + | MATERIJALI: |
− | • Primjerenost (preteško / prelagano) | + | • Otvorenost<br> |
− | • Raznovrsnost | + | • Primjerenost (preteško / prelagano)<br> |
− | • Količina | + | • Raznovrsnost<br> |
− | KOMUNIKACIJA UČENIKA (sudjelovanje i uključenost?) | + | • Količina<br> |
− | • Pojedinačna, grupna, kvaliteta komunikacije (suradnja; tko je izvor informacija – učitelj, učenici međusobno...) | + | |
− | • Vještina djece u komunikaciji: međusobno se infomiraju, pitaju, zaključuju, rješavaju probleme | + | == KOMUNIKACIJA UČENIKA (sudjelovanje i uključenost?) == |
− | • Potiče li nastavnik komunikaciju (usmjerava li učenika prema učeniku?; postotak uključenosti učenika (je li netko zanemaren, neaktivan?) | + | • Pojedinačna, grupna, kvaliteta komunikacije (suradnja; tko je izvor informacija – učitelj, učenici međusobno...)<br> |
− | KOMUNIKACIJA | + | • Vještina djece u komunikaciji: međusobno se infomiraju, pitaju, zaključuju, rješavaju probleme<br> |
− | • Emocionalni aspekt: JA-poruke (prepoznaje se odnos nastavnika prema učeniku: «jako sam zadovoljan!») | + | • Potiče li nastavnik komunikaciju (usmjerava li učenika prema učeniku?; postotak uključenosti učenika (je li netko zanemaren, neaktivan?)<br> |
− | • Što misliš da bi još mogao napraviti? Ja sam zadovoljna, jesi li ti zadovoljan? (NE: to nisi ...DA: to jesi ..., a možeš li još ...) | + | |
− | • Uvažavanje inicijative i mišljenja djece (poticanje) | + | == KOMUNIKACIJA == |
+ | • Emocionalni aspekt: JA-poruke (prepoznaje se odnos nastavnika prema učeniku: «jako sam zadovoljan!»)<br> | ||
+ | • Što misliš da bi još mogao napraviti? Ja sam zadovoljna, jesi li ti zadovoljan? (NE: to nisi ...DA: to jesi ..., a možeš li još ...)<br> | ||
+ | • Uvažavanje inicijative i mišljenja djece (poticanje)<br> | ||
• Uvažavanje elementarnih potreba (kreativno ih zadovoljiti!) | • Uvažavanje elementarnih potreba (kreativno ih zadovoljiti!) | ||
− | PROCJENA KVALITETE | + | |
− | • Počinje određivanjem ciljeva (očekivanja: sadržaji, razine obrade, vještine i sposobnosti; operativno i zorno = opisani aktivnostima učenika koje se mogu izravno pratiti i mjeriti) | + | == PROCJENA KVALITETE == |
− | • Poticati da učenici sami zaključuju | + | • Počinje određivanjem ciljeva (očekivanja: sadržaji, razine obrade, vještine i sposobnosti; operativno i zorno = opisani aktivnostima učenika koje se mogu izravno pratiti i mjeriti)<br> |
+ | • Poticati da učenici sami zaključuju<br> | ||
• Napraviti samoprocjenu*: 1. moja uloga, 2. djeca (procjenitelj, slušač, komunikator, planer, pomagač – niti previše, niti premalo – previše prerasta u dominaciju!) | • Napraviti samoprocjenu*: 1. moja uloga, 2. djeca (procjenitelj, slušač, komunikator, planer, pomagač – niti previše, niti premalo – previše prerasta u dominaciju!) | ||
− | |||
− | |||
− | • To si vrlo dobro primijetio, zaključio...Što misliš može li se još... | + | == POTICANJE == |
− | • Pitaj ... on/Ona to jako dobro zna. | + | Pratiti uporabu izraza koji potiču istraživanje, zaključivanje, podižu samopouzdanje, problemskih pitanja (količinski i djelovanje):<br> |
− | • Što je tu za tebe važno, što si naučio (zapisati - otvorene bilješke mogu se nastaviti u svakom trenutku) | + | • To si vrlo dobro primijetio, zaključio...Što misliš može li se još...<br> |
− | + | • Pitaj ... on/Ona to jako dobro zna.<br> | |
− | • Što o tome mislite? Kako se osjećate? Kako biste to riješili u paru? | + | • Što je tu za tebe važno, što si naučio (zapisati - otvorene bilješke mogu se nastaviti u svakom trenutku)<br> |
− | • Mislite li da je to prelako/ preteško? | + | • Što o tome mislite? Kako se osjećate? Kako biste to riješili u paru?<br> |
− | • Riješite s prijateljima | + | • Mislite li da je to prelako/ preteško?<br> |
− | • Ja sam vrlo zadovoljna. Jeste li i vi? Što biste još mogli učiniti? | + | • Riješite s prijateljima<br> |
− | • Čini se da ti je to važno? | + | • Ja sam vrlo zadovoljna. Jeste li i vi? Što biste još mogli učiniti?<br> |
− | • JA-poruke ostavljaju djetetu odgovornost za promjenu ponašanja | + | • Čini se da ti je to važno?<br> |
− | + | • JA-poruke ostavljaju djetetu odgovornost za promjenu ponašanja<br> | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
+ | == Važna postignuća: == | ||
+ | • Program knjižničnog odgoja i obrazovanja kao pretpostavka za osiguranje standarda prostora, opreme i radne norme profesionalnog knjižničara<br> | ||
+ | • Načela suradnje, timskoga planiranja i ostvarenja zadaća<br> | ||
+ | • Osamostaljivanje kroz rad na izvorima > cjeloživotno učenje<br> | ||
− | == | + | == Vrjednovanje == |
+ | • Snimati se i uzajamno analizirati (djelujemo li poticajno, usmjereno prema svakom učeniku; jesu li učenici uključeni u cijeli proces, a roditelji, kolege? Znaju li točno koja su nam očekivanja? Omogućujemo li dovoljno ponavljanja i kritičkog razmišljanja? Potičemo li kreativnost? ...)<br> | ||
+ | ? ? ? ! !<br> | ||
+ | • pojašnjenja NPP OŠ prema HNOS-u (cjelina!) u odnosu na načela prihvaćenog knjižničnog odgoja i obrazovanja?<br> | ||
− | • Čitanje i pisanje za kritičko mišljenje, 2006. –program edukacije | + | == Literatura == |
− | • Nastavni plan i program za osnovnu školu, Zagreb : Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa RH, 2006. | + | • Čitanje i pisanje za kritičko mišljenje, 2006. –program edukacije <br> |
+ | • Nastavni plan i program za osnovnu školu, Zagreb : Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa RH, 2006.<br> | ||
• Znanjem do znanja : prilog metodici rada školskoga knjižničara / J. Lovrinčević, D. Kovačević, J. Lasić-Lazić, M. Banek- Zorica. Zagreb, Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu, 2005. | • Znanjem do znanja : prilog metodici rada školskoga knjižničara / J. Lovrinčević, D. Kovačević, J. Lasić-Lazić, M. Banek- Zorica. Zagreb, Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu, 2005. | ||
− | Hvala Vam i sretno! | + | |
+ | == Hvala Vam i sretno! == | ||
Inačica od 12:18, 15. prosinca 2006.
Knjižnični odgoj i obrazovanje u novom NPP osnovne škole
Biserka Šušnjić, prof., viša savjetnica Agencija za odgoj i obrazovanje
Varaždin, 17. studenoga 2007.
UVOD u NPP prema HNOS-u
• Knjižničar > stručni suradnik (!?)
• Poseban program: Informacijska pismenost i poticanje čitanja
• Knjižnica: informacijsko, medijsko i komunikacijsko središte škole
• Potpora: nastavne i izvannastavne aktivnosti, slobodno vrijeme (istraživanja, kritičko razmišljanje, kreativnost, socijalne vještine, ugodno ozračje ...)
• Cilj: pristup izvorima informacija i znanja > iskustveno učenje > kreativnost > užitak čitanja > demokratsko građanstvo
Knjižničar
• Profesionalac (komunikacija, korisničke potrebe, informacijska pismenost ...)
• Potiče stvaralaštvo (učenici, učitelji, osobno)
• Potiče samostalnost učenika
• Partner (učenici, učitelji, roditelji)
Knjižnica – metodičko središte ?
• Metode djelotvornog učenja (uspjeh za svakog učenika): istraživanje, rješavanje problema, informacijska pismenost (razumijevanje i uporaba informacija - klasični izvori, suvremena tehnologija), stvaralačko i kritičko mišljenje (!); cjeloživotno učenje (snalaženje u knjižnicama, elektroničkim bazama podataka ...)
• stvaranje čitatelja > profesionalni napredak, slobodno vrijeme
• timski rad > međupredmetno povezivanje > rasterećenje
Timski rad > rasterećenje
• zajedničko planiranje tema
• realizacija nastavnog sata sa zadanom temom
• izrada referata ili uradaka na zadanu temu
• provođenje projekata
• uvodni satovi iz pojedinih predmeta, tema ili cjelina
• organiziranje predavanja i radionica za učenike, učitelje ili roditelje…
• satovi sinteze iz pojedinih cjelina i prezentacija projekata
Knjižnične djelatnosti
- Neposredna odg.-obr. djelatnost
- Stručno-knjižnična djelatnost
- Kulturna i javna djelatnost
Pravo na informacije:
- Osiguranje pristupa izvorima informacija (intelektualno i fizički)
Odgojno-obrazovne zadaće
• Izravno (korisnik – knjižničar)
• Neizravno (suradnja u pripremi i ostvarenju odg.-obraz. aktivnosti)
Potpora knjižnice
Izvor informacija za:
• Referate, seminarske radove, domaće zadaće, veće projekte
• Predavanja i radionice za učitelje i roditelje
• Radionice za djecu s teškoćama u čitanju i pisanju
• Programi grupa slobodnih aktivnosti (voditelji drugi učitelji)
Oblici aktivnosti
• Radionice (skupine učenika, razredni odjeli, individualno, učenici s posebnim potrebama)
• Nastavni dan u školskoj knjižnici
• Izložbe, preporučni popisi
• Susreti sa zanimljivim osobama
• Predavanja, tribine, radionice za učenike i / ili roditelje, predstavljanje knjiga
• Čitateljski klubovi
• Projekti
Dječja prava u knjižnici
• Pravo na obrazovanje, pristup informacijama, izražavanje mišljenja i osjećaja, odlučivanje
• Informiranje o pravima i zaštiti prava
• Predlagati sadržaje, metode i oblike rada
• Osnovna zadaća: poticati potrebu za pisanim izvorima i ostalim vrstama knjižnične građe, razvijati čitalačke vještine i navike te osnove informacijske pismenosti i informacijske vještine koje su preduvjet za učinkovito pretraživanje informacija.
• Svijest o informacijskim i čit. potrebama
Samostalnost učenika
• Snalaženje u uporabi informacijskih izvora
• Poznavanje knjižnica (građa, klasifikacijska načela, katalozi, bibliografije, referentne zbirke...)
• Čitateljske vještine
• Informacijska pismenost
• Budući građanin: aktivan, obrazovan, humanist, komunikacijski vješt, poznaje prava – preuzima odgovornost, društveno aktivan
Knjižnična informacijska znanja
• Treba ih planirati i programirati s drugim područjima u NPP
• Pratiti ostvarenje
• Vrjednovati rezultate
• Ugraditi rezultate u nove planove
Knjižnični odgoj i obrazovanje
Cilj poučavanja: privikavanje na prostor i ozračje,
pozitivan stav prema knjizi, knjižnici; razvoj različitosti; aktivni čitatelj
Omogućiti učenicima da na temama iz područja informacijskog odgoja i obrazovanja steknu znanja, sposobnosti, vještine, stavove i vrijednosti kao temelj za učenje cijeloga života (rješavanje informacijskog problema u 6 koraka, pretraživanje knjižničnih baza podataka, oblikovanje sažetka, vrjednovanje informacija na mrežnim stranicama, uporaba informacijsko-komunikacijske tehnologije...)
Način ostvarenja:
• Korelacijski, interdisciplinarno, individualizirano
Načela poučavanja KIP-a (rasterećenje)
• Metode poučavanja koje aktiviraju učenike i omogućuju izbor (učenje na informacijskim izvorima, projektna metoda, istraživačko učenje, višesmjerna komunikacija ...)
• Timski rad s učiteljima i učenicima u planiranju, provođenju, bilježenju i vrjednovanju projektnog ciklusa obrazovanja (međupredmetno povezivanje, uporaba različitih medija...- istraživačko učenje pretpostavlja informacijsku pismenost)
• Suradnja s institucijama iz okruženja (otvaranje odgojno-obrazovnih ustanova prema socijalnom okruženju, usmjerenost prema području zapošljavanja)
• Partnerstvo institucija (fakulteti, škole, Agencija)
• Obrazovanje i stalno stručno usavršavanje profesora i stručnih suradnika (pravo i obveza!)
1. razred
Tema: Knjižnica – mjesto poticanja čitalačke i informacijske pismenosti
Ključni pojmovi: školska knjižnica, školski knjižničar, slikovnica, knjiga
Obrazovna postignuća: upoznati knjižnični prostor i školskoga knjižničara, izvore znanja i čemu oni služe; naučiti posuđivati, čuvati i vraćati knjige na vrijeme; razvijati sposobnost promatranja, zapažanja i slobodnog iznošenja vlastitog mišljenja; razlikovati knjižnicu od knjižare
2. razred
1. Tema : Dječji časopisi
Ključni pojmovi : poučno-zabavni list, mjesečnik, naslovnica, rubrika
Obrazovna postignuća : prepoznati i imenovati dječje časopise; razlikovati dječji tisak od dnevnog tiska i časopisa; prepoznati rubriku i odrediti poučava li nas ili zabavlja; razlikovati časopise prema vremenu izlaženja; čitati dječje časopise
2. razred
2. Tema : Jednostavni književni oblici
Ključni pojmovi : kratka priča, bajka
Obrazovna postignuća: ponoviti naučena znanja o knjižnici iz prvog razreda te naučiti samostalno se orijentirati u knjižnici i pronaći željenu knjigu; naučiti kako je knjiga opremljena (hrbat, korice, knjižni blok); osnovna komunikacija s književnoumjetničkim tekstovima na razini prepoznavanja; doživjeti knjigu kao motivacijsko sredstvo za različite aktivnosti pričanjem priča i bajki u knjižnici; naučiti aktivno slušati; usvojiti nove riječi te tako bogatiti rječnik
3. razred
1. Tema: Put od autora do čitatelja
Ključni pojmovi: knjiga, autor, ilustrator, prevoditelj
Obrazovna postignuća: imenovati osobe koje su važne za nastanak knjige; prepoznati dijelove knjige (naslovna stranica, sadržaj, bilješka o piscu, izdanje, nakladnik); znati pronaći podatke u knjizi; samostalno čitati književnoumjetničke tekstove
3. razred
2. Tema: Mjesna (gradska/narodna) knjižnica
Ključni pojmovi: mjesna knjižnica
Obrazovna postignuća: posjetom knjižnici izvan škole razlikovati odjele mjesne knjižnice; poznavati aktivnosti knjižnice s ciljem poticanja čitanja i uporabe knjižnice u učenju i kreativnom korištenju slobodnog vremena
4. razred
1. Tema: Referentna zbirka - priručnici
Ključni pojmovi: enciklopedija, leksikon, rječnik, pravopis, atlas
Obrazovna postignuća: poznavati referentnu zbirku i načine njezine uporabe u svrhu proširivanja znanja; prepoznati referentnu zbirku na različitim medijima; znati pronaći, izabrati te primijeniti informaciju
4. razred
2. Tema: Književno-komunikacijsko-informacijska kultura
Ključni pojmovi: književnoumjetnička djela, znanstveno-popularna i stručna literatura, čitalačka kultura
Obrazovna postignuća: razlikovati književni tekst od znanstveno-popularnog i stručnog; osjećati ljepotu književne riječi i spoznati njezinu vrijednost u životu čovjeka; služiti se znanstveno-popularnim tekstom
Područje rada: 5. – 8. razreda
svijet informacija > procjena kvalitete > osobna odgovornost
5 . razred
1. Tema : Časopisi – izvori novih informacija
Ključni pojmovi : znanost, struka, sažetak
Obrazovna postignuća: uočiti područja ljudskoga znanja; prepoznati i imenovati znanosti, zapaziti njihovo grananje; čitati tekst iz časopisa s razumijevanjem i znati ga prepričati
2. Tema: Organizacija i poslovanje školske knjižnice
Ključni pojmovi: signatura, autorski i naslovni katalog
Obrazovna postignuća: učenik zna pronaći knjigu na polici uz pomoć signature; zna objasniti kataložni opis i pronaći knjigu u knjižnici uz pomoć knjižničnoga kataloga; za svoj upit zna se obratiti i gradskoj/narodnoj knjižnici
6. razred
1. Tema: Samostalno pronalaženje informacija
Ključni pojmovi: uvod u UDK , popularno-znanstvena i stručna literatura
Obrazovna postignuća: razumjeti sustav Univerzalne decimalne klasifikacije kojom se klasificiraju znanstveno-popularna i stručna djela i prema njoj znati pronaći knjigu u bilo kojoj knjižnici; služiti se katalozima i bibliografijama pri pronalaženju informacija za potrebe problemsko-istraživačke i projektne nastave
2. Tema: Predmetnica – put do informacije
Ključni pojmovi: katalog, predmetnica, zbirke u knjižnici
Obrazovna postignuća: samostalno rabiti predmetnicu, izabrati tehnike rada, načine pretraživanja i izvore informacija za rješavanje problemsko-istraživačkih zadaća
7. razred
1. Tema : Časopisi na različitim medijima
Ključni pojmovi : tiskani i elektronički časopis, autorstvo, citat
Obrazovna postignuća: izabrati i uporabiti podatke iz različitih časopisa pri oblikovanju informacija; znati citirati, pronaći citat i uporabiti ga; usvojiti citiranje literature pri izradi referata ili zadaća istraživačkog tipa; razumjeti važnost i svrhu pravilnog citiranja literature u tijeku pisanja samostalnog rada; usvojiti pojam autorstva (poštivati intelektualno vlasništvo u uporabi i kreiranju informacija)
2. Tema: On-line katalozi
Ključni pojmovi: e-katalog ili on-line katalog
Obrazovna postignuća: pretraživati fondove knjižnica putem e-kataloga; znati pronaći odgovor na pitanje ima li određena knjižnica neku jedinicu knjižnične građe, koliko ih ima i koji im je trenutačni status; samostalno uočiti koje knjige nekog autora ima knjižnica; pretraživati pomoću UDK oznake i pomoću predmetnice; prepoznati školsku knjižnicu kao dio globalne informacijske mreže te vrijednost kvalitetne informacije u svakodnevnom životu
8. razred
1. Tema: Sustav i uloga pojedinih vrsta knjižnica
Ključni pojmovi: Nacionalna i sveučilišna knjižnica, narodna, specijalna i školska knjižnica; on-line katalog i on-line informacija
Obrazovna postignuća: razumjeti sustav i poslovanje pojedinih vrsta knjižnica u RH i u svijetu; znati samostalno pretraživati fondove knjižnica e-katalogom radi pronalaženja jedinica knjižne građe ili izvora informacija za samostalnu izradu učeničkog rada
2. Tema: Uporaba stečenih znanja
Ključni pojmovi: znanje, informacija, cjeloživotno učenje
Obrazovna postignuća: usustaviti stečeno znanje u međupredmetnom povezivanju knjižnično-informacijskih znanja s drugim predmetima; čitati s razumijevanjem i prepričavati vlastitim riječima; raditi bilješke i pisati sažetak; primijeniti stečena znanja i vještine u svrhu cjeloživotnog učenja
Realizacija programa knjižničnog odgoja i obrazovanja
• Broj i redoslijed tema nije propisan – ovise o sposobnosti i znanju učenika i o uvjetima rada
• Teme ostvarivati na načine koji aktivno uključuju učenike, potiču njihovu znatiželju i
kreativnost.
• Sadržaji programa se mogu izvoditi u školskoj knjižnici, informatičkoj učionici, razredu, višenamjenskom ili nekom drugom prostoru u školi ili izvan nje.
Realizacija
• trajno utvrđivanje i proširivanje znanja na različitim stupnjevima obrazovanja (horizontalno i vertikalno), u različitim područjima i sadržajima
• teme se mogu ostvariti korelacijom s bilo kojim područjem iz školskog programa
• prihvaća se i program medijske kulture u hrvatskom jeziku
• prostor za kulturne i javne programe
• suradnja s ustanovama za organizirani rad s djecom u slobodnom vremenu
Vrjednovanje i samovrjednovanje
Cilj:
- Knjižničar koji poticajno djeluje na razvoj učenika
- Učenik koji ima potrebu učiti, razvijati svoje mogućnosti i zadovoljavati svoje interese
- Učenik koji ima pozitivnu sliku o sebi
Elementi razumijevanja procesa
• Jesu li planirani zadaci u funkciji zadovoljavanja potreba i interesa učenika, razvojno orijentirani (socijalizacija, emocije, kreativnost ...)
• Kako su zadaci operacionalizirani (izgradnja samopouzdanja; imati potrebu učiti...)
• Okruženje (poticajno, razvojno; kakva su sredstva i pomagala pripremljena, koliko su ih učenici iskoristili, jesu li poticani da ih iskoriste..)
KOMUNIKACIJA
- Jasne poruke, verbalna i neverbalna komunikacija u skladu
- Odnos prema učeniku (odgovarati na napredak djeteta JA-porukama) – razine: učitelj, učenik; poticanje učenika na suradnju; pitanja otvorenog tipa, problemska
Učiniti proces učenja vidljivim (dokumentirati – učenik dokumentira promjene: što mu je važno, što je naučio, otvorene bilješke)
Slika o sebi!
• Rješava li učenik probleme (daje li mu učitelj mogućnost da sam rješava probleme ... )
• Davati individualiziranu povratnu informaciju
MATERIJALI:
• Otvorenost
• Primjerenost (preteško / prelagano)
• Raznovrsnost
• Količina
KOMUNIKACIJA UČENIKA (sudjelovanje i uključenost?)
• Pojedinačna, grupna, kvaliteta komunikacije (suradnja; tko je izvor informacija – učitelj, učenici međusobno...)
• Vještina djece u komunikaciji: međusobno se infomiraju, pitaju, zaključuju, rješavaju probleme
• Potiče li nastavnik komunikaciju (usmjerava li učenika prema učeniku?; postotak uključenosti učenika (je li netko zanemaren, neaktivan?)
KOMUNIKACIJA
• Emocionalni aspekt: JA-poruke (prepoznaje se odnos nastavnika prema učeniku: «jako sam zadovoljan!»)
• Što misliš da bi još mogao napraviti? Ja sam zadovoljna, jesi li ti zadovoljan? (NE: to nisi ...DA: to jesi ..., a možeš li još ...)
• Uvažavanje inicijative i mišljenja djece (poticanje)
• Uvažavanje elementarnih potreba (kreativno ih zadovoljiti!)
PROCJENA KVALITETE
• Počinje određivanjem ciljeva (očekivanja: sadržaji, razine obrade, vještine i sposobnosti; operativno i zorno = opisani aktivnostima učenika koje se mogu izravno pratiti i mjeriti)
• Poticati da učenici sami zaključuju
• Napraviti samoprocjenu*: 1. moja uloga, 2. djeca (procjenitelj, slušač, komunikator, planer, pomagač – niti previše, niti premalo – previše prerasta u dominaciju!)
POTICANJE
Pratiti uporabu izraza koji potiču istraživanje, zaključivanje, podižu samopouzdanje, problemskih pitanja (količinski i djelovanje):
• To si vrlo dobro primijetio, zaključio...Što misliš može li se još...
• Pitaj ... on/Ona to jako dobro zna.
• Što je tu za tebe važno, što si naučio (zapisati - otvorene bilješke mogu se nastaviti u svakom trenutku)
• Što o tome mislite? Kako se osjećate? Kako biste to riješili u paru?
• Mislite li da je to prelako/ preteško?
• Riješite s prijateljima
• Ja sam vrlo zadovoljna. Jeste li i vi? Što biste još mogli učiniti?
• Čini se da ti je to važno?
• JA-poruke ostavljaju djetetu odgovornost za promjenu ponašanja
Važna postignuća:
• Program knjižničnog odgoja i obrazovanja kao pretpostavka za osiguranje standarda prostora, opreme i radne norme profesionalnog knjižničara
• Načela suradnje, timskoga planiranja i ostvarenja zadaća
• Osamostaljivanje kroz rad na izvorima > cjeloživotno učenje
Vrjednovanje
• Snimati se i uzajamno analizirati (djelujemo li poticajno, usmjereno prema svakom učeniku; jesu li učenici uključeni u cijeli proces, a roditelji, kolege? Znaju li točno koja su nam očekivanja? Omogućujemo li dovoljno ponavljanja i kritičkog razmišljanja? Potičemo li kreativnost? ...)
? ? ? ! !
• pojašnjenja NPP OŠ prema HNOS-u (cjelina!) u odnosu na načela prihvaćenog knjižničnog odgoja i obrazovanja?
Literatura
• Čitanje i pisanje za kritičko mišljenje, 2006. –program edukacije
• Nastavni plan i program za osnovnu školu, Zagreb : Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa RH, 2006.
• Znanjem do znanja : prilog metodici rada školskoga knjižničara / J. Lovrinčević, D. Kovačević, J. Lasić-Lazić, M. Banek- Zorica. Zagreb, Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu, 2005.