Izgradnja i upravljanje fondom školske knjižnice - Tatjana Aparac-Jelušić
Izgradnja i upravljanje knjižničnim fondom – školske knjižnice
Predavanje: Rijeka – 9. listopada 2003.
Program seminara i (budućih?) radionica
• Seminar
– uvod u upravljanje fondom u školskoj knjižnici
– izgradnja knjižničnog fonda
• izgradnja fonda kao proces
• smjernice kao imperativ
• selekcija
• nabava, utjecaj ICT-a na nabavu
• pročišćavanje
• vrednovanje
• radionice
– upravljanje knjižničnim fondom (I.)
• planiranje
• suradnja i dioba izvora
– integracija elektoničkih izvora u programe izgradnje fonda (II.)
– vrednovanje procesa izgradnje knjižničnog fonda (III.)
– istraživanja potreba korisnika (IV.)
Seminar - I. dio
Uvod u upravljanje fondom u školskoj knjižnici
fond i/ili zbirka
• knjižnični fond – njem. Bestand (Sauppe); engl. stock, holdings, collection; franc. fond, tal. fondo, raccolta
• knjižnična zbirka – njem. Sammlung; engl. collection; franc. collection, tal. collezione, raccolta
– izrazi: background, Hintergrund
• zašto razlikovati u hrvatskom jeziku?
nastajanje fonda
ili: podsjetimo se!
• kupnjom
– vrste narudžbi
– ogled
– privatne osobe
• darom
– izazvani, slučajni
– legat
– otkup
• zamjenom
• obveznim primjerkom
• uključivanjem vlastitih izdanja
izazovi kupnje
• od koga kupovati?
– izravno od nakladnika ili preko posrednika (“naš” dobavljač)
• prednosti: izbjegavaju se posrednici, čije sudjelovanje u lancu, u načelu, poskupljuje knjigu, stvara se odnos uzajamnog povjerenja, i sl.
• nedostaci: velik broj suradnih tvrtki, usložnjavanje komunikacije, troškovi komunikacije, vrijeme osoblja
• ogled:
– praktičari ističu da je to najbolji i nezamjenljiv način nabave;
– protivnici ogleda ističu da se na taj način knjižničari previše oslanjaju na druge, odnosno da sami ne istražuju, vrednuju nove naslove, uspoređuju ...
• za i protiv “šetnje po knjižarama”
– pristaše: knjižare se trebaju redovito obilaziti radi popunjavanja fonda naslovima koje izdavači ne pošalju na ogled
– protivnici
• lanac knjižara?
• izbor građe?
• vrijeme osoblja?
– razlozi za i protiv ranije/danas! – okolnosti u okruženju, ICT....
• iskustva stranih zemalja (EKZ, DBC i dr.)
• inicijative o otvaranju knjižnog salona u kojem bi se na jednom mjestu našla kompletna hrvatska knjižna produkcija provlači se godinama, bez realizacije
– pokušaji - izdavačke kuće Liber, Globus i Stvarnost: zamišljeno je da knjižničari imaju na okupu cjelovitu knjižnu produkciju i na licu mjesta obave i ogled
• problem: kako bez uvida u kataloge knjižnice, kartoteke/datoteke narudžbi, akcesije, kao i podataka o posudbi
– mogućnosti za školske knjižnice
• antikvarijati
– dragocjen i nezamjenljiv oslonac za popunu starog fonda, naslova koji su još traženi a knjižnica ih više nema, bilo da su otpisani zbog amortiziranosti, bilo zbog toga što su otuđeni iz fonda
• prednosti: raznovrsna građa, stara i nova; stručno osoblje, ponekad eksperti ...
• nedostaci: pomanjkanje kataloga, zahtjevno s motrišta utrošenog vremena osoblja ...
• problem akvizitera!!!
– “krajnja nužda”, to jest ako se nude naslovi koje je na drugi način teško ili nemoguće nabaviti
• problem rabata
– svojedobno za knjižnice bio i 50 %
– danas dobavljači ne daju tolike rabate, najčešće do 20%
– knjižare uzimaju nakladnicima od 30-50% vrijednosti primjerka
– nakladnici u izravnoj pogodbi s knjižnicom mogu ponuditi i više
izgradnja i upravljanje fondom – terminološka pitanja
• Collection Development (building) – izgradnja fonda?
• istraživanje potreba korisnika
• utvrđivanje nabavne politike smjernice nabave (collection development policy)
• selekcija (selection)
• postupci nabave (acquisition)
• pročišćavanje fonda (weeding)
• vrednovanje fonda (evaluation)
• Colection Management – organizacija i upravljanje fondom?
• analiza i procjena stanja fonda (selection assessment – analysis)
• izgradnja fonda (Collection development)
• vizija i smjernice (policy, Guidelines)
• selekcija (selection)
• pročišćavanje (deselection - weeding)
• čuvanje i zaštita (preservation)
izgradnja knjižničnog fonda - polazišta
• sustavno i plansko razvijanje postojećeg fonda
– stanje fonda
– snaga fonda i pojedinih zbirki
– jasna vizija željenog dosega fonda i pojedinih zbirki
• zahtjevi korisnika
• dostupnost građe s obzirom na potrebnu širinu i dubinu
– parametri definirani u razvojnoj politici fonda i svake pojedine zbirke
• izbor (selection) i nabava (acquisition)
izgradnja knjižničnih zbirki – načela, svrha, ciljevi
• načela
• opća
• posebna sa stajališta knjižnice (vrste odnosno poslanja)
• svrha
• u odnosu na poslanje, ciljeve i zadaće matične zajednice
• u odnosu na profesionalne ciljeve i zadaće
• ciljevi – mogućnosti, prepreke
• mit o sveobuhvatnosti
• pragmatični ‘ideali’
• uravnoteženost fonda – zasniva se na jasnoj viziji, planu i strategiji
Seminar – II. dio
Izgradnja knjižničnog fonda u školskoj knjižnici
polazišta
• izgradnja fonda kao proces
• suradnja i dioba
– integracija elektoničkih izvora u programe izgradnje fonda
važni elementi
• rast i održavanje fonda
– posebnosti zbirki – učenička, nastavnička, referentna
– multimedija
– pročišćavanje i održavanje
• prostor i oprema
– posebnosti zbirki – način smještanja, pristup
– infotehnologija
• ljudski potencijal
• suradnja – mogućnosti?
• financijski izvori
izgradnja fonda kao proces
• zajednica kojoj se knjižnica obraća
– potrebe, zahtjevi, međuovisnost
– postojeći okviri – način financiranja tj. raspoređivanja (alokacije) sredstava
• smjernice nabave kao imperativ
• selekcija
• postupci nabave
• pročišćavanje
• vrednovanje
npr. školska zajednica i njezino okruženje
labava zajednica’
• vanjski čimbenici
– ovisnost o stupnju razvoja obrazovnog sustava, načini i metode rada u školi
– načini praćenja rada (inspektorska služba)
• unutarnji čimbenici
– status knjižnice i knjižničara
– razina profesionalizma
– motivacijski elementi
‘umrežena zajednica’
• vanjski čimbenici
– transformacija obrazovnog sustava
– nužnost uključivanja knjižnice u istraživačku i e-nastavu
• unutarnji čimbenici
– prihvaćanje profesije
– svijest o mogućnostima (vještine koje još nemaju nastavnici!)
smjernice nabave kao imperativ
• zašto smjernice
• struktura
• primjeri
zašto smjerice?
• pisani dokument koji se zasniva na poslanju knjižnice, a svrha mu je:
– jasno predočiti svrhu i ciljeve izgradnje fonda
– biti pomagalo knjižničarima pri nabavi, u njihovu svakodnevnom radu
primjer:
• COLLECTION DEVELOPMENT POLICY GUIDELINES FOR SCHOOL LIBRARY MEDIA PROGRAMS naglasci iz dokumenta – pristup:
• sve školske knjižnice u Monatni – moraju predočiti i primjenjivati smjernice za izgradnju fonda, kako bi uopće mogle tražiti sredstva iz proračuna (Montana State Library Commission; primjenjuje se od 1986.)
• dokument je kratak pregled što takve smjernice trebaju sadržavati, a nije nikako iskaz o politici selekcije....
• politika selekcije (kod nas često i nabavna politika) opisuje pravila i postupke vezane uz dopunjavanje postojećeg fonda, njegov rast...
pristup smjernicama – nastavak...
• politika izgradnje fonda uključuje elemente nabavne politike, ali usto opisuje i kako zbirke odgovaraju potrebama korisnika, u čemu je snaga i slabost fonda, u kojem je odnosu fond prema drugim lokalnim fondovima i koji su ciljevi izgradnje fonda.
• te smjernice trebaju biti napisane zbog knjižničnog osoblja, knjižničnog odbora, osnivača, nadležnog upravnog tijela i sl.
• dužina smjernica varira, i ovisna je o složenosti zbirke i zajednice korisnika ... struktura smjernica
• uvod – zašto smjernice, kome su namijenjene, tko su korisnici
• poslanje i ciljevi knjižnice u odnosu na poslanje i ciljeve matične ustanove/zajednice i profesionalnog djelovanja
• iskaz o odabiru (selection statement)
– načela odabira
– kriteriji odabira
– načini nabave
– usmjeravanje sredstava
– tko odabire
– tko odobrava
struktura smjernica – nastavak...
• priroda fonda i zbirki:
– sveobuhvatnost,
• opća, istraživačka, instruktivna, bazična, sveobuhvatna
• školska knjižnica
– sveobuhvatnost u odnosu na nastavni program
– objektivnost u odnosu na svaki pojedini predmet
– instruktivnost u odnosu na zahtjeve nastave
– istraživački pogon primjeren korisnicima – izvannastavne aktivnosti, potrebe učenika i nastavnika
– namjena
• za slobodno vrijeme, za podizanje općekulturne razine, za nastavu ...
• za posebne programe (npr. knjižnica i baština, multikulturalnost)
• za projekte (npr. Lidrano)
– opseg
• kakvoća vs. opseg
– specifičnosti nabave za pojedine vrste zbirki
struktura smjernica – nastavak …
• izdvajanje i tumačenje problema – stanje, mogućnosti, ograničenja
– opis vrste građe/formata koji se nabavljaju
– raspoloživa financijska sredstva – plan / raspodjela / analiza utrošenog / rebalans
– načini nabave (pristup kupnji, darovima, zamjeni)
– kupnja (pojedinačna, preko MiPS-a, konzorcijska)
primjeri
• http://www.ifla.org/VII/s14/ - IFLA Guidelines for a collection development policy using the conspectus model
• http://ahds.ac.uk/bkgd/cppub.html - Collection Development Policy - Arts and Humanities Data Service
• http://www.library.yale.edu/~okerson/ecd.html - smjernice za nabavu elektroničke građe selekcija
• proces tijekom kojega se odlučuje koja je građa primjerena za zbirku s obzirom na pohranjene sadržaje i informacije koje pruža, područje znanosti koje pokriva i cijenu (Evans, 1979)
– načela
– kriteriji
dva pristupa – prisjetimo se!
• jedan razvijen na zasadama rigorozne selekcije
• drugi, prema kojemu bibliotečni fond treba ponuditi čitateljima raznoliku građu, neovisno od posebnih interesa društva
(drugi je pristup, cjelovito i sustavno predstavljen po prvi puta u Naudèovoj knjizi L' Advis pour dresser une bibliotheque)
M. Dewey, 1876.
• idealan bibliotekar mora težiti za tim
– da fond svoje knjižnice popuni najboljim knjigama o najboljim predmetima, brižljivo pazeći na želje svojih posebnih korisnika
– da uz pomoć tako probranog fonda promiče knjigu i budi želju za čitanjem
• polemika – što znači “najbolja knjiga”
pristupi – 20. stoljeće
• Lionel Mc Colvin
– The Theory of book selection for public libraries (1925) – dva načela:
• kvaliteta
• potražnja
• Arthur Bostwick
– American public library (1929)
• “prosječan ukus čitatelja” – o čemu se radi?
• Francis Drury
– Book selction (1930)
• vrijednost knjige – “best book” – označena: istinitošću, jasnoćom, dobrim ukusom, i literarnom vrijednošću
• Helen Haines
– Living with books (2nd. ed. 1950)
• pristup: kombinacija idealističkog i pragmatičkog
• naglasak na recenzijama
• S. R. Ranganathan
– Library book selection (1952) – pet zakona (Five Laws of Library Science)
• društvena potreba za knjigom
– poticanje čitanja u školi
– Ortega y Gasset – društvena potreba za knjigom kao cilj ostvarenju kojega profesija teži?
• stanje u kojemu je knjiga postala društveno neophodna
• kako se ta potreba zadovoljava, tko ju usmjeruje i zašto (da li je bibliotekar izvršitelj politike koju mu nameće šira ili neposredna zajednica korisnika, ili se njegov profesionalni rad zasniva na općoj dobrobiti društva, s kojom se pojedina zajednica korisnika može ali i ne mora slagati?)
• mnoštvo nepotrebnih knjiga!!!
• demokratsko je društvo kćer knjige, trijumf knjige koju je napisao čovjek nad knjigom Božjom i nad zakonima autokrata!
selekcija - oslonac
• priroda i sadržaj postojećeg fonda
• slobodan pristup znanju i informacijama
• potrebe zajednice korisnika
• raspoloživa sredstva / cijena
Izvori za nabavu
• izvori za školske knjižnice:
– http://www.sldirectory.com/libsf/reslibs.html
• domaći izvori:
– CIP bilten i njegova e-inačica
– tekuće bibliografije
– recenzije u stručnim časopisima i novinama (Školske novosti, Vijenac, Vjesnik ...) odlučivanje?
• aktualna građa – praćenje recentne literature iz područja uz pomoć nakladničkih kataloga, recenzija u časopisima, praćenjem diskusijskih lista i slično.
• princip odluke: naslov-po-naslov (odluka koja se donosi samo jednom:
– naslovi koji se baziraju na tipu publikacije (npr. dokumenti vlade, standardi) odlučivanje – nastavak …
• specijalizirane zbirke – dokumenti koji pokrivaju određeno područje (npr. nabavlja se sve iz hrvatske novije književnosti bez obzira na kvalitetu, cijenu i slično)
• odluke koje su vezane uz skupljanje dokumenata određene institucije (sve o školi)
• odluke koje su vezane uz kontinuiranu nabavu građe određenog nakladnika (npr. Školske knjige?)
Gardnerovi kriteriji, 1981.
• autoritet – ocjenjujemo građu s obzirom na reputaciju autora i izdavača
• točnost - koliki je stupanj točnosti prezentiranih informacija (potrebno je mišljenje eksperta)
• nepristranost – da li su pitanja i rasprava predstavljena bez pristranosti
• stupanj novosti informacije - koliko su informacije aktualne, ako je ponovljeno izdanje, kolike su preinake napravljene
• adekvatan doseg – da li su svi važni aspekti određene teme pokriveni tako da su razumljivi onima kojima je djelo namijenjeno
• dubina pokrivenosti nekog područja – da li rad ide dovoljno u detalje ili je općenit
• odgovarajuća korisnička razina – da li rad predstavlja razinu koja zadovoljava korisnike; da li je pogodan za timski rad ili individualnu upotrebu; može li ga koristiti više korisnika istovremeno ili je nužno pojedinačno korištenje
• relevantnost – da li je rad relevantan za korisnikovo iskustvo
• interes – da li će rad utjecati i potaknuti korisnika na razmišljanje i znatiželju, budi li mu intelektualnu znatiželju
• organizacija rada – da li je rad prezentiran logično
• stil, način prezentacije – da li je način prezentiranja prikladan za građu koju obrađuje Gardnerovi kriteriji
• estetske vrijednosti -ovaj kriterij uzimamo samo ako je estetska vrijednost djela jedan od karakteristika zbirke)
• tehnički aspekti – vezano uz način korištenja, pohrane… AV, CD-ROM i popratna građa
• fizičke karakteristike – izgled i mogućnost korištenja
• dodaci – da li postoje vodiči, bibliografije, kazala, da li ono što je dodatak slijedi gradivo koje je u knjizi
• knjižnični potencijal – kako naslov korespondira s postojećom zbirkom
• cijena – ima li što je jeftinije od građe koju želimo nabaviti, a da pokriva isto područje ili predmet koji nas zanima, koliko je razumno utrošiti sredstva, ako se predviđa da se naslov neće koristiti u dovoljnoj mjeri, koliko je «trajan» materijal koji je predstavljen u knjizi i da li će uskoro zastarjeti …
Postupci nabave
• predakcesija
– predakcesija u mrežnom okruženju
• akcesija
– akcesija u mrežnom okruženju
• knjigovodstveni postupci
– računalna podrška
• računovodstveni postupci
– računalna podrška
predakcesija
• zaprimanje
– zahtjeva za narudžbu
– razvrstavanje zahtjeva s obzirom na vrstu nabave
– razvrstavanje zahtjeva s obzirom na dobavljače
– razvrstavanje zahtjeva s obzirom na vrstu provjere podataka
• provjera
– tekućih narudžbi
– tekućih prinova (u procesu zaprimanja ili obrade)
– zahtjeva koji nisu dostupni preko stalnih dobavljača
– cijena s obzirom na ponudu posrednika/dobavljača
• stalni dobavljači
– ocjena ranijih usluga
• točnost
• brzina
• pouzdanost
• cijena
• dodatne usluge
• traganje za novima
– iskustva kolega
– ocjene u standardnim udžbenicima
– intervju
– e-knjižare
– e-dobavljači
postupci naručivanja
• izdvajanje problematičnih zahtjeva
• dodjeljivanje broja narudžbe
• dodjeljivanje podatka (šifre) o dobavljaču
• pisanje narudžbe (tipkanje, ispunjavanje standardnog obrasca, unos u računalo)
• provjera podataka iz narudžbe/ u datoteci narudžbe
• priprema autorizacije narudžbe
• odašiljanje narudžbe (poštom, on-line...)
• razvrstavanje kopija narudžbe, ažuriranje datoteke, sigurnosna kopija
postupci akcesije - zaprimanja
• prijem i razvrstavanje građe
• provjera popratni lista
• provjera popratnih računa – usporedba
• provjera fizičkih jedinica
– izdvajanje uočenih nepravilnosti
– pakiranje za povrat
– priprema reklamacija
• dodjeljivanje akcesijskog broja
• unos podataka u akcesijske liste/datoteke
• odašiljanje jedinica građe u proces obrade
postupci s darovima
• zaprimanje darova
– procjena vrijednosti
– provjera i odabir
• fizičko stanje primjerka
• stanje u odnosu na postojeći fond
• stanje u odnosu na liste duplikata
• priprema popisa za zamjenu
• postupci zamjene ili daljnjeg darovanja
• provjera kataloga ustanova koje nude gratis naslove
• izdvajanje naslova za potraživanje
• pisanje popratnog dopisa
• odašiljanje zahtjeva
• zaprimanje zahtijevane građe te njezina procjena i provjera
• unos u akcesijske liste
• pisanje zahvale
• održavanje veza s javnošću
zamjena
• odabir suradnih ustanova te načina i postupaka zamjene
• odabir naslova za zamjenu
• pisanje popratnih dopisa i popisa naslova
• odašiljanje odnosno zaprimanje
• provjere i procjene
• zahvala odnosno potvrda prijema
• održavanje veza sa suradnim ustanovama
• održavanje veza s javnošću
knjigovodstveni i računovodstveni postupci
• priprema budžeta
• raspoređivanje sredstava prema šiframa/stavkama
• održavanje lista/datoteka prema alociranosti sredstava
• preljev sredstava za posebne narudže
• kontrola predračuna
• unos izračunatih vrijednosti (za darove, zamjene…)
• priprema predračuna za isplaćivanje
• priprema mjesečnih, kvartalnih i sl. izvještaja
• priprema i ispis godišnjih pregleda, izračuna ...
problemi?
• kako iskazati vrijednost darovane građe/primjerka?
• kako iskazati vrijednost građe nabavljene zamjenom?
• kako postupati s darovanom građom koju već posjedujemo?
– mogućnosti (uključivanje u zbirku duplikata,
prodaja, ponuda studentima…)
– ograničenja (legati, posebni zahtjevi darovatelja)
– VJEŠTINA PREGOVARANJA!
– potpisivanje ugovora – traži se suglasnost darovatelja
utjecaj IT-a na nabavu
• automatizacija nabave ima uglavnom dva glavna cilja:
– osiguranje djelotvornijih, bržih i za osoblje jednostavnijih postupaka naručivanja i zaprimanja građe
– reduciranje nepotrebnih ponavljanja postupaka unosa istovjetnih podataka na najmanju moguću mjeru, odnosno omogućavanje unosa odgovarajućeg zapisa na prvoj mogućoj instanci
oblikovanje računalnog programa – modul nabave – ciljevi
• da se bilježe svi bibliografski podaci o naručenoj građi, tiskaju narudžbenice i osigura pravodobna informacija o stanju narudžbe
• da se procesiraju sve narudžbe po zaprimanju građe, ažuriraju podaci o učinjenim troškovima za razne evidencije
• da se izradi temeljni zapis koji se ‘proslijeđuje’ na daljnju, konačnu kataložno-bibliografsku obradu
modul nabave – zahtjevi
• naručivanje
• zaprimanje
• reklamacije
• obračunavanje sredstava
• pretraživanje
• izvještaji i statistike
• ‘moja knjižnica’
pročišćavanje – polazišta
• učestalost
– ovisno o vrsti zbirke
• odgovornost
– i bibliotekari i znanstveno-nastavno osoblje
• posljedice
– u odnosu na kvantitetu i kvalitetu, na prostor, na ukupno poslovanje …
• kriteriji
– aktualnost, (ne)korištenost, fizičko stanje …
• metode
– promatranje, statistički podaci o posudbi i rezervacijama, mišljenja eksperata …
vrednovanje – polazišta
• vrednovanje je sastavni dio knjižničnog poslovanja iupravljanja
– ukazuje na trenutne ili tekuće nedostatke, prednosti i snage, granice i pogreške u oblikovanju zbirki i preporučuje načine za poboljšanje usluge
• metode i tehnike
– kvantitativne
– kvalitativne
• preduvjeti
– vanjski čimbenici
– unutarnji čimbenici
bazični pristupi u vrednovanju
• kvalitativni
– vanjski procjenitelji, predmetni stručnjaci, knjižničari i profesori (impresije o adekvatnosti zbirke)
• nedostatak – subjektivnost
• prednost – suradnja knjižničara i znanstveno-nastavnog osoblja)
– kvanititativni
• statistički podaci
• podaci iz istraživanja, analiza
važni preduvjeti
• nužna pomagala
– provjera kvalitete zbirke na temelju specijalnih bibliografija ili kataloga jakih knjižnica
– statistički podaci o zbirci
– mjerenja na policama i sl.
– prebrojavanje broja naslova unutar jednog područja
• osposobljenost osoblja za:
– usuglašavanje s predloškom (mapping)
• praćenje analiza citiranosti
preduvjeti – nastavak ...
• osiguranje preduvjeta
– donošenje stručnih standarda
– ažurno izdavanje tekućih bibliografija
– uspostavljena suradnja
• pokazatelji
– o vrijednosti fonda
– o uspješnosti poslovanja
– o recepciji u javnosti
• odabir valjanih metoda
pokazatelji
• korisnost – ocjenjuje se kako usluga zadovoljava zahtjeve koje su u odnosu na određenu uslugu postavili korisnici
• isplativost ulaganja (cost-effectivness) – ocjenjuje se kako fond korespondira s postavljenim ciljevima tj. vrednuje se unutarnja operativna učinkovitost pokazatelji...
• isplativost (cost benefit) –– ocjenjuje se da li je vrijednost zbirke veća ili manja nego što su troškovi potrebni za njezino postavljanje i održavanje
• uspješnost djelovanja (cost-performance-benefit) – međusoban odnos koštanja, izvedbe i korisnosti – pridonosi se stvaranju opće slike o stanju zbirke, a ujedno se upućuje na potrebne izmjene u svrhu poboljšanja usluga
nedostaci pojedinih metoda
• metode koje se zasnivaju na predmetnom označivanju naslova uglavnom ne uzimaju u obzir starost zbirke, njezino fizičko stanje i raznolikost
• metode koje se zasnivaju na promatranju (npr. shelf time period method) isključuju druge vrste korisnih podataka (odnos prema potrebama kolegija i sl.)
• metode koje se zasnivaju na mjerenjima (npr. mjerenje dužinskih metara polica prema skupinama iz klasifikacijskih shema) zanemaruju kvalitativne pokazatelje
Literatura - opće
• IFLA/UNESCO-v Manifest za školske knjižnice.
• IFLA/UNESCO. Guidelines for School Libraries
• Managing School Libraries.
By Anne M. Galler and Joan M. Coulter under the auspices of the Section of School Libraries. 1989. IFLA Professional Reports, No. 17
• Guidelines for School Libraries. By Frances Laverne Carroll under the auspices of the Section of School Libraries. 1990. IFLA Professional Reports, No. 20
Literatura – upravljanje fondom
• smjernice za nabavu (navedeno)
• Baker, S. L. ; F. W. Lancaster. The measurement and evaluation of library services
• Suburban Library System (SLS). Minimum Reference Standards for Elementary School Libraries. Adopted by the SLS Board of Trustees, March 1994. http://www.sls.lib.il.us/reference/standcore/standel.html
• Evans, E. Developing library and information center collection. 4. ed.
• Gardner, R. K. Library collections: their origin, selection and development
Preuzimanje datoteke u fromatu .ppt
Datoteka:Izgradnja i upravljanje fondom školske knjižnice-Tatjana Aparac-Jelušić .ppt