Hemeroteke u školskoj knjižnici - Mirna Luketin
m |
m |
||
(Nije prikazano 17 međuinačica jednog suradnika) | |||
Redak 1: | Redak 1: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Mirna Luketin, prof. | Mirna Luketin, prof. | ||
Srednja škola «Braca Radic» | Srednja škola «Braca Radic» | ||
Kaštel Štafilic - Nehaj | Kaštel Štafilic - Nehaj | ||
− | ==1. ŠTO SU HEMEROTEKE?== | + | ===1. ŠTO SU HEMEROTEKE?=== |
grcki: hemera(dan) + theke (spremište) | grcki: hemera(dan) + theke (spremište) | ||
− | Dva su znacenja ovog pojma: | + | Dva su znacenja ovog pojma:<br> |
− | 1. zbirka novina i casopisa | + | 1. zbirka novina i casopisa<br> |
2. vrsta novinske dokumentacije ( tj. isjecci iz periodickih publikacija) | 2. vrsta novinske dokumentacije ( tj. isjecci iz periodickih publikacija) | ||
Redak 22: | Redak 14: | ||
Nalazimo ih u gradskim knjižnicama gdje su obicno dio zavicajne zbirke i ukljucuju clanke koji se odnose na povijest i suvremenost određenog lokaliteta, u arhivima, muzejima (clanci o muzejskom fundusu, izložbama, programskim aktivnostima), galerijama, kazališnim kucama, manifestacijama, festivalima, kod privatnih osoba, politickih stranki i udruga (ispitivanje javnog mišljenja) te u gospodarskim firmama i obrtima u okviru ispitivanja tržišta (vlastita ili unajmljena press-clipping služba). | Nalazimo ih u gradskim knjižnicama gdje su obicno dio zavicajne zbirke i ukljucuju clanke koji se odnose na povijest i suvremenost određenog lokaliteta, u arhivima, muzejima (clanci o muzejskom fundusu, izložbama, programskim aktivnostima), galerijama, kazališnim kucama, manifestacijama, festivalima, kod privatnih osoba, politickih stranki i udruga (ispitivanje javnog mišljenja) te u gospodarskim firmama i obrtima u okviru ispitivanja tržišta (vlastita ili unajmljena press-clipping služba). | ||
− | ==2. KAKO PRIPREMITI RADIONICU== | + | ===2. KAKO PRIPREMITI RADIONICU=== |
Odabrati sudionike, odrediti mjesto i vrijeme trajanja radionice, pripremiti materijal iz kojeg cemo izdvajati clanke, tocno odrediti što tražimo, pripremiti sav uredski pribor koji nam može trebati, napraviti plan sata | Odabrati sudionike, odrediti mjesto i vrijeme trajanja radionice, pripremiti materijal iz kojeg cemo izdvajati clanke, tocno odrediti što tražimo, pripremiti sav uredski pribor koji nam može trebati, napraviti plan sata | ||
− | ==3. PRIMJER PLANA NASTAVNOG SATA== | + | ===3. PRIMJER PLANA NASTAVNOG SATA=== |
Sudionici: 4.b polj.tehnicar – fitofarmaceut, prof. strucnih predmeta, knjižnicar | Sudionici: 4.b polj.tehnicar – fitofarmaceut, prof. strucnih predmeta, knjižnicar | ||
Mjesto i vrijeme: šk. knjižnica i citaonica, 3. 2. 2006., trajanje: 2 šk. sata | Mjesto i vrijeme: šk. knjižnica i citaonica, 3. 2. 2006., trajanje: 2 šk. sata | ||
Redak 31: | Redak 23: | ||
Nastavni materijal: višak brojeva strucnog časopisa “Zadrugar” | Nastavni materijal: višak brojeva strucnog časopisa “Zadrugar” | ||
Nastavna pomagala: više škarica, olovke, trokuti, klamarica, papir A4 formata ljepilo za papir, plasticne košuljice, pregradni papiri, registratori | Nastavna pomagala: više škarica, olovke, trokuti, klamarica, papir A4 formata ljepilo za papir, plasticne košuljice, pregradni papiri, registratori | ||
− | ===CILJ I ZADACI:=== | + | ====CILJ I ZADACI:==== |
CILJ: Osnivanje strucnih hemeroteka - novog izvora informacija u knjižnici | CILJ: Osnivanje strucnih hemeroteka - novog izvora informacija u knjižnici | ||
− | ===OBRAZOVNI ZADACI: === | + | ====OBRAZOVNI ZADACI: ==== |
Informacijska pismenost: ponavljanje poznatih termina i usvajanje novih, ponavljanje pojmova iz struke i povezivanje sa srodnim strukama | Informacijska pismenost: ponavljanje poznatih termina i usvajanje novih, ponavljanje pojmova iz struke i povezivanje sa srodnim strukama | ||
− | ===FUNKCIONALNI ZADACI:=== | + | ====FUNKCIONALNI ZADACI:==== |
Razvijanje snalaženja u pretraživanju periodike, kritickog mišljenja, odvajanja bitnih informacija od nebitnih, donošenje odluka, sposobnost zakljucivanja | Razvijanje snalaženja u pretraživanju periodike, kritickog mišljenja, odvajanja bitnih informacija od nebitnih, donošenje odluka, sposobnost zakljucivanja | ||
− | ===ODGOJNI ZADACI:=== | + | ====ODGOJNI ZADACI:==== |
Razvijanje interesa za strucne informacije; suradnja, tolerancija, sistematicnost, zadovoljstvo zbog ostvarenih rezultata | Razvijanje interesa za strucne informacije; suradnja, tolerancija, sistematicnost, zadovoljstvo zbog ostvarenih rezultata | ||
− | ===ARTIKULACIJA SATA=== | + | ====ARTIKULACIJA SATA==== |
− | + | {| border="3" cellpadding="5" cellspacing="0" | |
− | + | |- | |
− | + | ! DIO SATA !! SADRŽAJ !! METODIČKI OBLIK | |
− | + | |- | |
− | + | | rowspan="3"| '''1. UVODNI DIO'''<br> (15 min)||Izvor informacija u knjižnici||pozdrav, razgovor | |
− | = | + | |- |
+ | | Što je hemeroteka? || kratko izlaganje | ||
+ | |- | ||
+ | | Hemeroteke u školskoj knjižnici||razgovor | ||
+ | |- | ||
+ | | rowspan="3"| '''2. GLAVNI DIO'''<br> (60 min)||Najava zadatka||objašnjenja, demonstracija | ||
+ | |- | ||
+ | | Izdvajanje članaka iz časopisa||radionica | ||
+ | |- | ||
+ | | Sortiranje članaka | ||
+ | |radionica | ||
+ | |- | ||
+ | | rowspan="3"| '''3. ZAVRŠNI DIO'''<br> (10 min)||Čišćenje i uređivanje prostorije||fizički rad | ||
+ | |- | ||
+ | | Što smo postigli||razgovor | ||
+ | |- | ||
+ | | Aktivnosti koje slijede ||razgovor, zahvala, pozdrav | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
+ | === 4. DJELATNOSTI KNJIŽNICARA NAKON RADIONICE=== | ||
*prekontrolirati sortirane clanke | *prekontrolirati sortirane clanke | ||
*provjeriti «baceni» materijal | *provjeriti «baceni» materijal | ||
Redak 58: | Redak 69: | ||
*uložiti u mape po određenom kriteriju | *uložiti u mape po određenom kriteriju | ||
− | ==I JOŠ NEŠTO:== | + | ====I JOŠ NEŠTO:==== |
*clanke ne treba strucno oznaciti | *clanke ne treba strucno oznaciti | ||
*posudba u citaonici, a ako se želi za van – napraviti fotokopiju | *posudba u citaonici, a ako se želi za van – napraviti fotokopiju | ||
*sitna građa ne spada u hemeroteku | *sitna građa ne spada u hemeroteku | ||
− | + | === 5. ZAKLJUCAK === | |
− | == 5. ZAKLJUCAK == | + | |
− | + | ||
*realizirani odgojno-obrazovni ciljevi radionice | *realizirani odgojno-obrazovni ciljevi radionice | ||
(uz visoku motiviranost ucenika, višesmjernu komunikaciju, dinamicnu atmosferu) | (uz visoku motiviranost ucenika, višesmjernu komunikaciju, dinamicnu atmosferu) | ||
Redak 74: | Redak 83: | ||
− | == | + | === LITERATURA:=== |
− | + | ||
*Anic, V. – I. Goldstein: Rjecnik stranih rijeci, Novi Liber, Zagreb, 2000. | *Anic, V. – I. Goldstein: Rjecnik stranih rijeci, Novi Liber, Zagreb, 2000. | ||
*Hrvatski opci leksikon, LZ “M. Krleža”, Zagreb, 1996. | *Hrvatski opci leksikon, LZ “M. Krleža”, Zagreb, 1996. |
Trenutačna izmjena od 10:51, 5. veljače 2009.
Mirna Luketin, prof. Srednja škola «Braca Radic» Kaštel Štafilic - Nehaj
Sadržaj |
1. ŠTO SU HEMEROTEKE?
grcki: hemera(dan) + theke (spremište)
Dva su znacenja ovog pojma:
1. zbirka novina i casopisa
2. vrsta novinske dokumentacije ( tj. isjecci iz periodickih publikacija)
Najpotpunije objašnjenje daje Hrvatska enciklopedija, sv. 4, str 515: «Zbirka novina ili casopisa ; zbirka izrezaka iz tekucih novina, casopisa ili druge tiskane građe, o određenim, unaprijed utvrđenim temama ili predmetima, obicno složene prema abecednom ili kronološkom slijedu natuknica. Koristi se u knjižnicama ili drugim informacijskim ustanovama kao brz izvor podataka, osobito o aktualnim temama i događanjima.» Ovaj pojam koristit ćemo upravo u znacenju zbirke isjecaka iz periodike koje povezuje neka tema. Nalazimo ih u gradskim knjižnicama gdje su obicno dio zavicajne zbirke i ukljucuju clanke koji se odnose na povijest i suvremenost određenog lokaliteta, u arhivima, muzejima (clanci o muzejskom fundusu, izložbama, programskim aktivnostima), galerijama, kazališnim kucama, manifestacijama, festivalima, kod privatnih osoba, politickih stranki i udruga (ispitivanje javnog mišljenja) te u gospodarskim firmama i obrtima u okviru ispitivanja tržišta (vlastita ili unajmljena press-clipping služba).
2. KAKO PRIPREMITI RADIONICU
Odabrati sudionike, odrediti mjesto i vrijeme trajanja radionice, pripremiti materijal iz kojeg cemo izdvajati clanke, tocno odrediti što tražimo, pripremiti sav uredski pribor koji nam može trebati, napraviti plan sata
3. PRIMJER PLANA NASTAVNOG SATA
Sudionici: 4.b polj.tehnicar – fitofarmaceut, prof. strucnih predmeta, knjižnicar Mjesto i vrijeme: šk. knjižnica i citaonica, 3. 2. 2006., trajanje: 2 šk. sata Nastavni predmet : struka (koleracija strucnih i srodnih predmeta) Nastavni materijal: višak brojeva strucnog časopisa “Zadrugar” Nastavna pomagala: više škarica, olovke, trokuti, klamarica, papir A4 formata ljepilo za papir, plasticne košuljice, pregradni papiri, registratori
CILJ I ZADACI:
CILJ: Osnivanje strucnih hemeroteka - novog izvora informacija u knjižnici
OBRAZOVNI ZADACI:
Informacijska pismenost: ponavljanje poznatih termina i usvajanje novih, ponavljanje pojmova iz struke i povezivanje sa srodnim strukama
FUNKCIONALNI ZADACI:
Razvijanje snalaženja u pretraživanju periodike, kritickog mišljenja, odvajanja bitnih informacija od nebitnih, donošenje odluka, sposobnost zakljucivanja
ODGOJNI ZADACI:
Razvijanje interesa za strucne informacije; suradnja, tolerancija, sistematicnost, zadovoljstvo zbog ostvarenih rezultata
ARTIKULACIJA SATA
DIO SATA | SADRŽAJ | METODIČKI OBLIK |
---|---|---|
1. UVODNI DIO (15 min) |
Izvor informacija u knjižnici | pozdrav, razgovor |
Što je hemeroteka? | kratko izlaganje | |
Hemeroteke u školskoj knjižnici | razgovor | |
2. GLAVNI DIO (60 min) |
Najava zadatka | objašnjenja, demonstracija |
Izdvajanje članaka iz časopisa | radionica | |
Sortiranje članaka | radionica | |
3. ZAVRŠNI DIO (10 min) |
Čišćenje i uređivanje prostorije | fizički rad |
Što smo postigli | razgovor | |
Aktivnosti koje slijede | razgovor, zahvala, pozdrav |
4. DJELATNOSTI KNJIŽNICARA NAKON RADIONICE
- prekontrolirati sortirane clanke
- provjeriti «baceni» materijal
- vidjeti ima li svaki clanak ispisane podatke o izvoru
- manje clanke lijepiti na papir A4 formata
- staviti clanke u mapu ili prvo ih uložiti u plasticne košuljice
- uložiti u mape po određenom kriteriju
I JOŠ NEŠTO:
- clanke ne treba strucno oznaciti
- posudba u citaonici, a ako se želi za van – napraviti fotokopiju
- sitna građa ne spada u hemeroteku
5. ZAKLJUCAK
- realizirani odgojno-obrazovni ciljevi radionice
(uz visoku motiviranost ucenika, višesmjernu komunikaciju, dinamicnu atmosferu)
- osposobljavanje ucenika za cjeloživotno ucenje
- dobili smo novi, brzi izvor aktualnih informacija, može služiti kao izvor ucenja ili nacin provođenja slobodnog vremena, izložbeni materijal; ušteda vremena, ušteda prostora
- ukljucivanje svih korisnika knjižnice u izgradnju hemeroteka, razvijanje informacijske pismenosti
LITERATURA:
- Anic, V. – I. Goldstein: Rjecnik stranih rijeci, Novi Liber, Zagreb, 2000.
- Hrvatski opci leksikon, LZ “M. Krleža”, Zagreb, 1996.
- Hrvatska enciklopedija, sv. 4, LZ “M. Krleža”, Zagreb, 2002.
- Kovacevic, D.: Školska knjižnica – korak dalje, Altagama, Zagreb, 2004.
- Znanjem do znanja, Zavod za informacijske studije, Zagreb, 2005