|
|
Redak 1: |
Redak 1: |
− | '''Uredio: Karlo Vranješ, školski knjižničar
| + | velika i debela |
− | '''
| + | |
− | ==Radno vrijeme: ponedjeljak – petak, od 7.00 – 18.00 sati==
| + | |
− | == Površina: 132 kvadratna metra ==
| + | |
− | == Katalog: digitalna obrada i pretraživanje u aplikaciji Metelwin ==
| + | |
− | == Oprema: potpuna multimedija i internet, 2 korisnička kompjutera, 60 čitalačkih mjesta ==
| + | |
− | == Zbirke: lektira, stručna literatura, multimedija, zavičajna zbirka, zatvoreni fond,časopisi ==
| + | |
− | | + | |
− | [[IMG]http://i215.photobucket.com/albums/cc46/karlowsky/DSC04186-1.jpg[/IMG]]
| + | |
− | | + | |
− | == '''S korisnikom, a ne za korisnika''' ==
| + | |
− | | + | |
− | Knjižnica se trudi da svoj fond organizira na najbolji način, a korisnikov slobodni pristup fondu želimo učiniti što informativnijim i lakšim. Naše korisnike usmjeravamo na samostalno promišljanje i kreativnost, a njihova razmišljana važna su za razvoj knjižnice. Usmjereni smo na umreženost u suvremene trendove, nabavu multimedijalnog materijala, prikupljamo ideje, informacije, materijale i prezentacije za poboljšanje nastavnog procesa i stvaranje pozitivnog ozračja škole.
| + | |
− | S nastavnicima i stručnim suradnicima surađujemo na integraciji knjižnice kao informacijskog centra u kurikulum, stoga nastavnike i učenike obučavamo za pretraživanje baza podataka. Nastojimo sudjelovati što više u pripremi nastavnih jedinica i strukturiranju nastave. Učenici se motivirijaju činjenicom da na ocjenjivanje utječe njihova aktivnost u knjižnici kojom iskazuju svoje posebne interese i vještine.
| + | |
− | | + | |
− | [IMG]http://i215.photobucket.com/albums/cc46/karlowsky/DSC04151.jpg[/IMG]
| + | |
− | | + | |
− | == '''Odgojni i obrazovni proces''' ==
| + | |
− | | + | |
− | Knjižnica svoje aktivnosti provodi kroz radionice, izložbe, projekte, predavanja, čitateljski klubove, filmske projekcije i filmsku grupu čiji raspored se mjesečno najavljuje u knjižnici i zbornici. Posebno smo posvećeni razvijanju dječjih prava, čitateljskih vještina, informacijske pismenosti i kritičkom stavu koji vodi do osvještivanja cjeloživotnog učenja. Primjenjujemo individualiziran rad s učenicima i multimedijalni pristup. Slobodno vrijeme učenika oblikujemo zabavnim i maštovitim metodama kako bi se što više primjenilo neformalno učenje i odgoj za ljudska prava. Temama iz područja razvijanja kompetencija, zdravlja i ekologije dajemo prednost i prezentiramo ih necenzuriranim i istinitim informacijama. Korisnike odgajamo kao ravnopravne sudionike demokratskog građanskog društva koji prihvaćaju vrijednosti knjige kao predmeta materijalne stvarnosti baštine i zavičajnosti, ali i kao sredstvo napretka i prosvjećivanja. Korisnike stimuliramo pohvalama potićući njihovog slobodni razvitak u području osobnih interesa s ciljem prepoznavanja talenta koji treba uvažavati i u nastavnom procesu tako da im se olakša obrazovanje u manje uspješnim područjima. To postižemo osmišljenom nabavom i raznolikim aktivnostima koje privlače korisnike koji tako zajednički s nama podržavaju ugodno raspoloženje u knjižnici.
| + | |
− | | + | |
− | Naše korisnike doživljavamo kao mlade osobe svjesne sebe i pomažemo im da postanu odgovorni prema svijetu okolišu i sebi, da kreativnim radom, meditacijom i učenjem pronađu odgovore moralnog i duhovnog bitka, ali prvenstveno da postavljaju pitanja. Želimo stvoriti korisnika koji prihvaća norme ponašanja kroz osvještavanje svoje osobnosti i razvitak kritičkog mišljenja. Naš korisnik cijeni samostalan i timski rad, razvija domoljubne osjećaje i europske stečevine, poštuje ljudska prava i građansko društvo.
| + | |
− | | + | |
− | [IMG]http://i215.photobucket.com/albums/cc46/karlowsky/DSC04153.jpg[/IMG]
| + | |
− | | + | |
− | == '''Kreiranje različitih novih zbirki''' ==
| + | |
− | | + | |
− | Pri izgradnji zbirki knjižnica slijedi neke posebne smjernice:
| + | |
− | Dinamizirati nabavu multimedijalne građe, redovno prikupljati nizove dokumentarnih DVD izdanja novinskih nakladnika.
| + | |
− | Pokrenutanje posebnih zbirki.
| + | |
− | Prikupljanje dječjih crteža, slika i rukopisa za buduću zbirku grafike i zbirku rukopisa.
| + | |
− | Ostvariti popravak projektora kako bi se izlučena zbirka element-filmova aktualizirala.
| + | |
− | Digitalizacija starih knjiga I preuzimanje slobodnih pdf. naslova s internetskih stranica.
| + | |
− | | + | |
− | [IMG]http://i215.photobucket.com/albums/cc46/karlowsky/DSC04307.jpg[/IMG]
| + | |
− | | + | |
− | == '''Smjernice za lektiru''' ==
| + | |
− | | + | |
− | HNOS je propisao 3 obvezne lektire u svakom razredu, a ostale se biraju po slobodnom izboru s popisa koji obuhvaća nove naslove. Konzultirajući nastavnike, knjižnica je načinila popis slobodne lektire za naručivanje i dala ga na uvid učenicima. Knjižnica je nakon propitivanja želja učenika odlučila nabaviti sve željene naslove, ali od 5 do 10 primjeraka. Tako će biti dovoljno slobodnih lektira koje učenici rado čitaju. Nastavnici su osim za obveznu lektiru, zastupljenu s dovoljnim brojem primjeraka po razredu, ukinuli strogo propisan redoslijed čitanja naslova po mjesecima i odjelima. Svaki naslov s nastavničkog rasporeda čitanja može se zamijeniti po slobodnom izboru. Slobodna lektira se obogaćuje novim naslovima kako bi motivirala učenike i pružala užitak čitanja. Cilj je posebno uspjele nove naslove povećati na 15 primjeraka.
| + | |
− | | + | |
− | [IMG]http://i215.photobucket.com/albums/cc46/karlowsky/DSC04157.jpg[/IMG]
| + | |
− | | + | |
− | == '''Poticanje čitanja''' ==
| + | |
− | | + | |
− | [IMG]http://i215.photobucket.com/albums/cc46/karlowsky/DSC04224.jpg[/IMG]
| + | |
− | | + | |
− | Uspješnije čitanje postiže se izdvajanjem novonabavljenih naslova na posebnu policu, uvođenjem police za brzo čitanje ( posudba na manji broj dana ) na kojoj su naslovi za koje vlada povećan interes. Knjižnica vodi mjesečnu statistiku posudbe po razrednim odjelima. Svaka tri mjeseca predočuje se i top-lista naj-čitača. Na kraju školske godine naj-čitač ili čitačica se i nagrađuje.Korisnici uz svoj katalog deziderata, imaju slobodan uvid i u inventarne knjige, bilten prinova, kataloge izdavača, aktualne narudžbe.
| + | |
− | | + | |
− | == '''Kulturna i javna djelatnost knjižnice''' ==
| + | |
− | | + | |
− | [IMG]http://i215.photobucket.com/albums/cc46/karlowsky/DSC04210.jpg[/IMG]
| + | |
− | | + | |
− | U lokalnoj zajednici knjižnica surađuje s Gradskom knjižnicom, Gradskim muzejom, Virovitičkim listom, Grafoprojektom, Grafotiskom, Knjigovežnicom i tiskarom Vitis, Radijem Virovitica, Turističkim uredom i Gradskim kazalištem pri obradi stručnih tema, obilježavanja datuma iz godišnjeg plana knjižnice, organiziranju radionica, roditeljima suradnicima.
| + | |
− | | + | |
− | == '''Smjernice nabave i odabira zbirki''' ==
| + | |
− | | + | |
− | [IMG]http://i215.photobucket.com/albums/cc46/karlowsky/DSC04173.jpg[/IMG]
| + | |
− | | + | |
− | Anketom i svakodnevnim druženjem s učenicima utvrđeno je da se iznimno zanimaju za stručnu literaturu o svom spolnom sazrijevanju, spolnoj higijeni i bolestima, ljudskoj seksualnosti, zatim slijede teme s područja hobistike i likovnog odgoja. Treba potaknuti i nabavu literature koja će im pojednostaviti izbor zanimanja i upis srednje škole. Stručnu literaturu učenici prvenstveno percipiraju kroz područje zoologije i botanike. Fizika, tehnički odgoj su najmanji predmet interesa ali svakom korisniku nastojimo što brže izaći u susret nabavom ili putem internetskih izvora. Informatička zbirka treba se aktualizirati ponudom Sysprinta ( Biblioteka brzi vodič, u suradnji s časopisom Bug). Povijesne i zemljopisne teme trebaju se promovirati kroz opismenjavanje za pretraživanje interneta.
| + | |
− | | + | |
− | Stručna literatura za djecu treba se nadopunjavati specijaliziranim, skupim, vrhunskim izdanjima priznatih izdavača za završne razrede ( čovjek, zemlja, ekologija, životinje,svjetska čuda, nacionalni parkovi) ali i popularnim knjigama za rano motiviranje mlađih ( Školska knjiga, Meridijani, Mozaik knjiga ). Kriteriji odabira su atraktivnost i kvaliteta izvedbe primjerka, aktualnost, znanstvenost i nepristranost sadržaja, npr. izdanja Mozaik knjige po licenci DK i Reader's Digesta. Kod enciklopedijskih dječjih izdanja odabiru se ona koja imaju vodiče ili kazala.
| + | |
− | | + | |
− | Enciklopedije i Leksikoni su dovoljno zastupljeni.
| + | |
− | Kvalitetnim izdanjem treba poticati i dječju maštu i kreativan rad ( misteriji, rekordi, čuda, izumi, zanimljivosti ). Obavezan je i po primjerak aktualne popularne lijepe književnosti – poticanje čitanja.
| + | |
− | | + | |
− | Knjižnica prati recenzije u časopisima Vijenac, Školske novine, nacionalne bibliografije, nakladničke kataloge, popis prinova i akcesijske kataloge većih knjižnica, internetske kataloge izdavača i ponudu Superknjižare.
| + | |
− | | + | |
− | Slobodna lektira odabire se da bude zastupljena raznoliko i ravnomjerno – veći izbor, ali manji broj primjeraka.Odabir obvezne lektire pridržava se načela potražnje.
| + | |
− | | + | |
− | Odabir lijepe književnosti za učenike vrši se po kriteriju popularnosti aktualnih izdanja ali ne u više od tri primjerka.Neka imaju što veći broj stranica jer učenici vole brojati i obarati rekorde.
| + | |
− | | + | |
− | Treba istražiti želje učenika tako da se otvori nabava popularnih biblioteka i naslova u nastavcima jer djeca obožavaju nakladničke nizove.
| + | |
− | | + | |
− | Stručna literatura za povijest slijedi elitistički odabir.
| + | |
− | | + | |
− | Stručna pedagoška literatura se trudi pokriti zahtjeve napredovanja i usavršavanja nastavnika i nabavlja se u suradnji s pedagoginjom i psihologinjom.
| + | |
− | | + | |
− | == '''Alati za razvoj zbirki''' ==
| + | |
− | | + | |
− | [IMG]http://i215.photobucket.com/albums/cc46/karlowsky/DSC04211.jpg[/IMG]
| + | |
− | | + | |
− | Knjižnica redovito provodi anketiranje, promatranje i intervjuiranje korisnika.
| + | |
− | Interes za nadopunjavanje zbirke lijepe književnosti i lektire ispituje se učeničkim katalogom željenih naslova, anketom prijedloga, anketnim listićem pri posudbi naslova.
| + | |
− | | + | |
− | Općenito dječje zbirke imaju prednost pred stručnom literaturom koja je u odnosu na njih zastupljena s 40 posto. Izdanja za djecu su u omjeru: 60 posto lijepa književnost i lektira naspram 40 posto znanstveno popularnih naslova. Zbirke se produbljuju slijedeći nastavni plan i program, ali poštujući i želje korisnika i intelektualnu slobodu. Pravo na informaciju se ograničava ako zadire u zaštitu prava i ugleda drugih, provocira javni moral, propagira mržnju, nesnošljivost i nasilje, ili ako se radi o informaciji i govoru protiv nacionalne sigurosti i javnog poretka. Zbirke školske knjižnice imaju slijedeći indikator dubine obogaćivanja fonda s tim da 5 označava najviši prioritet:
| + | |
− | | + | |
− | 0.Publicistika – nadopunjuje se kroz poklone, donacije.
| + | |
− | | + | |
− | 1.DVD naslovi u dogovoru s voditeljima školskih aktiva i nastavnicima.
| + | |
− | Biblioteka National Geographic Magazine-a, kiosk DVD izdanja crtanih filmova,
| + | |
− | potaknut će se nabava komunikacijskih jezičnih paketa ( Klett ) koji će se izdavati,
| + | |
− | dječjih interaktivnih didaktičnih kompjuterskih igara.
| + | |
− | ( freeware, demo i originalne igre po slobodnom dječjem izboru i donosu )
| + | |
− | | + | |
− | 2.Stručna nastavnička literatura u dogovoru s pedagogom i psihologom.
| + | |
− | | + | |
− | 3.Dječji i popularno-znanstveni časopisi – širiti ponudu što više i raznovrsnije!
| + | |
− | ( dječje pravo na informaciju, učenje od najranije dobi, strani jezik, kreativnost )
| + | |
− | | + | |
− | 4.Dječja popularno-znanstvena literatura – pomoć pri pisanju referata.
| + | |
− | | + | |
− | 5.Lektira, lijepa književnost – uživanje u čitanju!
| + | |
− | ( barem do pet knjiga aktualnih beletrističkih hitova )
| + | |
− | | + | |
− | == '''Pokloni''' ==
| + | |
− | | + | |
− | [IMG]http://i215.photobucket.com/albums/cc46/karlowsky/DSC04194.jpg[/IMG]
| + | |
− | | + | |
− | Zbirke se proširuju učeničkim dobrovoljnim donacijama knjiga za Mjesec hrvatske knjige. Knjižnica ne odbija poklone građana, ali ih ne mora uvrstiti u fond ako ih ocijeni nesvrhovitim. Knjižnica za poklonjene knjige izdaje zahvalu i obavještava lokalne medije za veće donacije. Knjižnica potiče poklanjanje tinejdžerske literature na njemačkom, engleskom i češkom jeziku kako bi njezin broj narastao za formiranje zbirke na stranom jeziku.Knjižnica obvezuje lokalne izdavače na obvezni primjerak i male donacije novih izdanja ( Mikešland, Matica hrvatska, Gradski muzej, Grafoprojekt ). Lokalni pisci redovno poklanjaju desetke primjeraka svojih knjiga knjižnici. Knjižnica zamjenjuje neadekvatne poklone, otpis i izlučene knjige.
| + | |
− | | + | |
− | == '''Inventura i revizija''' ==
| + | |
− | | + | |
− | [IMG]http://i215.photobucket.com/albums/cc46/karlowsky/DSC04245.jpg[/IMG]
| + | |
− | | + | |
− | Knjižnica provodi inventuru godišnje. Revizija se provodi svakih pet godina.
| + | |
− | Pročišćavanje obuhvaća nepotrebne duplikate, zastarjelu građu, građu koja samo stoji na polici i knjižnica ju nije uspjela približiti korisnicima ali today's dust - tomorrow's gold!
| + | |
− | Nabrojana građa će se izdvojiti i pokušati vratiti u posudbu, dotad mora biti uredno smještena u depou. Knjižnica za cilj ima dinamične, funkcionalne i estetski privlačne police! Otpis treba iznositi 2 posto za uništenu građu, 2 posto za zastarjelu građu i 1 posto za dotrajalu građu godišnje.
| + | |
− | Knjižnica trenutno broji oko 12 000 primjeraka knjiga i multimedije.
| + | |
− | | + | |
− | == '''Članovi i članarina''' ==
| + | |
− | | + | |
− | [[Slika:http://i215.photobucket.com/albums/cc46/karlowsky/DSC04202.jpg[/IMG]]]
| + | |
− | | + | |
− | Članovi knjižnice ne plaćaju članarinu, ne zaračunava se zakasnina. Za izgubljenu i uništenu građu plaća se nadoknada ili zamjena u istoj vrijednosti. Članovi su svi zaposlenici škole, a slobodno se mogu učlaniti i roditelji. Učenici ostaju članovi pod istim uvijetima ( davanje vjerodostojnih osobnih podataka ) i nakon završetka svog osnovnoškolskog školovanja. Knjižnica potiče učlanjenje roditelja.
| + | |