Udruga knjižničari.jpg
Knjižničari
Hrvatska mreža školskih knjižničara

Tijelo plesača, glumca, prolaznika - Leja Jurišić

Izvor: UDK02
Skoči na: izbornici, traži

Radionica: TIJELO PLESAČA, GLUMCA I PROLAZNIKA?

1.CILJ RADIONICE

Produbiti razumijevanje svoga instrumenta (tijela) i potencijala njegovog izraza, spoznati različite načine bijenja na sceni, preispitati razlike i sličnosti suvremenog plesača, perfrormera i glumca.

2.OSNOVA

Na radionici ćemo se baviti proučavanjem elementa scenskog nastupa kao dijela discipline glume i plesa. Kako kroz apstraktan ples/pokret doći do nekog karaktera, raspoloženja ili emotivnog stanja i njihove priče? Kako osmisliti, oživjeti i pounutarnjiti odabrani karakter, raspoloženje ili osjet na način da razumijemo obilježja njegova kretanja i raščlanimo ta obilježja kroz pokret/ples? Koje su razlike i sličnosti te odnos među pojmovima 'kretati se', 'nastupati', 'plesati', 'glumiti'/'igrati', 'prikazati' i 'biti' (na sceni).

Svako raspoloženje, emotivno stanje implicira kretanje koje u sebi nosi značenje. Žalosnog čovjeka na primjer odaje obješeno lice, meko, klonulo tijelo. Srdžba izlazi iz nas kroz grčevite kretnje, zategnuto, tvrdo tijelo, oštar pogled. Veselje daje tijelu lakoću i lice ostaje otvoreno, aktivno, oči otvorene i žive...

Isto tako kretanje određuju starost, spol, položaj, okolina...Ako gledamo iz perspektive fizičkog, možemo reći da karakter/lik na sceni (a i u životu) grade različiti načini i frekvencije gibanja cijelog tijela i njegovih dijelova.


3.RADNI MATERIJAL

Kao radni materijal poslužit će nam isječci nijemih filmova, u kojima glume: Pola Negri, Buster Keaton, Bessie Love, Neve Garber, Marshal Sennet i Marcel Marceau.

Koristit ćemo ih da bismo vidjeli krajnost, čak i pretjeranost u korištenju tjelesnog izraza i mimike lica.


4.METODOLOGIJA RADA

Na radionici se koristimo međuovisnim informacijama funkcionalne anatomije tijela i emotivnih stanja/tjelesne inteligencije, te improvizacije kao metode obogaćenja vokabulara tjelesnog izraza i svjesnosti i scenske improvizacije (hic et nunc) Lice upotrebljavamo jednakovrijedno kao i ostale dijelove tijela.


Posvetimo se razlikovanju tri načina djelovanja pažnje – tri načina svjesnosti/razumijevanja – tri načina nastupanja:

1.način: Sva pažnja je usmjerena na tijelo. Pokušavamo razumjeti svaki pokret i njegov odjek kroz cijelo tijelo. Svjesno slijedimo put pokreta. Kad osvjestimo kraj, iniciramo novo gibanje u tijelu i pokušavamo slijediti mišićne reakcije. Tako postajemo svjesni svakog i najmanjeg grčenja i opuštanja mišića. Ne osvještavamo vanjske granice prostora u kojemu smo i postojanja drugih oko nas. Većina svijesti usmjerena je na artikuliranje pokreta kroz vlastito tijelo, neovisno o drugima. Takvu scensku pojavnost možemo imenovati 'odsutnošću'. Takva pojavnost je prisutna u pogledu plesača, njegovom fokusu. Lice je neutralno.


2.način: Nadogradnja prvog principa u smislu dodavanja tj. otvaranja pozornosti na van. Počinjem primjećivati vanjski svijet, iako ne želim u njemu posredovati s namjerom. Tjelesnu i misaonu svijest i dalje usmjeravam/hranim kao u prvom načinu, uz to da pounutravam i informacije iz okoline. Ne odazivam se međutim na vanjske poticaje i ne pokušavam neposredno komunicirati s drugima. Fokus (pogled) se otvara, gledatelj dobija informacije također i kroz plesačev/glumčev pogled.


3.način: S tijelom, licem i očima direktno i s namjerom komuniciram s ostalima. 'Jasno i glasno' želim posredovati svoju poruku. Krajnji oblik takvog načina, za mene, predstavljaju glumci nijemih filmova i pantomimičari.


LEJA JURIŠIĆ

V Ljubljani, 9.11.2007

Osobni alati
izbornik za datoteke
Pomoć
for english speaking visitors