Klasifikacija neknjižne građe - Veronika Čelić-Tica
KLASIFIKACIJA NEKNJIŽNE GRAĐE
Nacionalna i sveučilišna knjižnica
Zavod za knjižničarstvo
Veronika Čelić-Tica, prof. Savjetnica za školske knjižnice
CILJEVI ODGOJA I OBRAZOVANJA
- neki od
Individualizacija usvajanja znanja
Učenik subjekt odgojno-obrazovnog procesa
sam traži informaciju
Nastavnik - organizator odgojno-obrazovnog procesa (upućuje na izvore znanja)
Timski rad
Odgajanje u smislu razvijanja sposobnosti: samoobrazovanje
PUT STVARANJA MEDIJATEKE U ŠKOLI
Stvaranje povoljne klime
Obilazak školske zgrade i utvrđivanje što se gdje nalazi od medija
Diferenciranje građe
Provjera upotrebljivosti
Izjednačenost knjižne i neknjižne građe
Potreba stvaranja medijateka u školama
Najsuvremeniji pristup individualizaciji procesa učenja
Cilj suvremenog obrazovanja (ukratko)
Stvaranjem medijateke približavamo se ovom cilju jer želimo korisnicima dati na raspolaganje svu građu u slobodnom pristupu
EDUKACIJA KORISNIKA
U program upoznavanja učenika s knjižnicom unosi se i element upoznavanja s medijatekom
Edukacijom moraju biti obuhvaćeni i učenici i nastavnici
Edukacija uključuje:
poznavanje aparata i rukovanje njima
poznavanje medija i njihovih karakteristika
poznavanje sustava klasifikacije i načina pronalaženja željenih sadržaja
Cilj edukacije:
razvijanje sposobnosti samostalnog korištenja medija u svrhu unapređivanja odg.-obr. procesa i uspješnijeg učenja
Vizualna pismenost
STANDARD NN br. 34/00
Osnovnu tehničku opremu:
telefon
telefaks
AV oprema
računala
oprema za brzi prijenos podataka (mreža)
multimedij - pisači
STANDARD NN br. 34/00
Pomagala za upotrebu neknjižne građe:
grafoskop
diaprojektor
audiolinija
TV prijamnik
video rekorder
video kamera
mikseta za ton
miks pult za sliku
kolutni magnetofon za ton
računala
multimedij
slušalice za individualnu uporabu AV građe
PRETPOSTAVKE ZA KLASIFIKACIJU
- Znanje iz psihologije i pedagogije
- Znati ocijeniti kvalitetu (jezično, sadržajno)
KLASIFIKACIJA FONDA
Javlja se:
- u smještaju
- u katalozima
- u izradi raznih popisa građe i bibliografije
S ASPEKTA KLASIFIKACIJE GRAĐA SE DIJELI NA:
Beletristiku
knjige za lektiru - na mediju
za slobodno čitanje - na mediju
Popularno-znanstvenu literaturu - na mediju
referentna zbirka
sve knjige koje unapređuju nastavni proces i ostalih predmeta (osim materinjeg)
STRUČNA OBRADA NEKNJIŽNE GRAĐE
Nabava
Inventarizacija
Klasifikacija
Signiranje
STRUČNA OBRADA NEKNJIŽNE GRAĐE
Osnovno: postupak s neknjižnom građom ne razlikuje se od onoga s knjižnom - obje vrste građe prolaze kroz iste faze obrade
Prilika: naučiti knjižnično poslovanje i ispraviti pogreške kod knjižne građe
STRUČNA OBRADA NEKNJIŽNE GRAĐE
Nabava
- nabavna politika - svi mediji za sva odgojno-obrazovna područja
Inventarizacija
- ista pravila kao i za knjige - jedna inventarna knjiga za sve medije
STRUČNA OBRADA NEKNJIŽNE GRAĐE
Klasifikacija
- ista pravila kao za knjige + BROJ ZA OBLIK
- klasificira se SADRŽAJ bez obzira na medij
- mehanička klasifikacija ne dolazi u obzir
STRUČNA OBRADA NEKNJIŽNE GRAĐE
Signiranje
- ista pravila zadržava se izvorni autor
za beletristiku
- stručnjak za nauku
- muzičko djelo kompozitor
- kod muzike i govora odlučujemo sami
STRUČNA OBRADA NEKNJIŽNE GRAĐE
Tehnička obrada:
odvojivi dio
džepić, listić, naljepnica - gdje stane
neodvojivi dio
žig, klasifikacijska oznaka, inventarni broj - za svaki primjer pojedinačno odrediti
KLASIFIKACIJA ZNANSTVENO-POPULARNE LITERATURE
0 - OPĆA SKUPINA
1 - FILOZOFIJA. PSIHOLOGIJA
2 - RELIGIJA. TEOLOGIJA
3 - DRUŠTVENE. ZNANOSTI
5 - MATEMATIKA. PRIRODNE ZNANOSTI
6 - PRIMIJENJENE ZNANOSTI. MEDICINA. TEHNIKA
7 - UMJETNOST. ZABAVA. ŠPORT
8 - JEZICI. KNJIŽEVNOST
9 - GEOGRAFIJA. BIOGRAFIJA. POVIJEST
KLASIFIKACIJA ZNANSTVENO-POPULARNE LITERATURE
UDK
Glavne Opće pomoćne tablice (za AV-građu)
STRUČNE OZNAKE IZ POMOĆNIH UDK TABLICA
(0.02) Dokumenti prema obliku i pojavljivanju (predočivanju)
(0.022.7) Prozirni dokumenti (grafofolije)
(0.03) Dok. prema načinu na koji su nastali tj. Prema metodi izrade
(0.034) Dok. za strojno čitanje (bušena kartica i traka, magnetska traka, disketa, kazeta)
(0.035) Kopije. Reprodukcije. Umnoženi dokumenti
(0.035.1) Uvećane
(0.035.2) Mikrokopije (mikrofilmovi, mikrofiševi, mikrokartice)
(084) Slikovni i grafički dokumenti
(084.3)
(084.11.022.7) Dijapozitiv, dijafilmovi
(084.122) Pokretni snimci (element film, 8 i 16 mm filmovi)
(086) Trodimenzionalni, audio i audiovizuelni dokumenti
(086.7) Audio dokumenti. Zvučne snimke
(086.72) Mehanički snimci (gramofonske ploče)
(086.74) Magnetski zvučni snimci (na pr. snimci na magnetskoj vrpci)
(086.8) Audiovizuelni snimci (videotrake)
VIZUALNA GRAĐA
91(084)
STA
ž
STARČEVIĆ, Barbara
- Život suptropskih područja / stručna suradnja i tekst Barbara Starčević i Marijan Šašek. - Zagreb :
- Zora-Film, /196-?/. - 1 dijafilm (29 sličica) : crno-bijelo ; 35 mm. - (Geografija)
91(084.11.022.7)
1. Šašek, Marijan
ŠAŠEK, Marijan
Vidi:
STARČEVIĆ, Barbara: Život suptropskih područja. - Zagreb, /196-?/
VIZUALNA GRAĐA
91(084)
CUK
i
CUKOR, M.
- Island i Grenland / stručna suradnja i tekst M. Cukor i B. Černicki. - Zagreb : Zora, /196-?/. - 1 dijafilm (30 sličica) : u bojama ; 35 mm. -
91(084.11.022.7)
1. Černicki, B.
ČARNICKI, B.
Vidi:
CUKOR, M.: Island i Grenland. - Zagreb, /196-?/
ZVUČNA SNIMKA
78(086)
SAK
i
SAKAČ, Branimir
- Instrument čarobnjak : glazbena priča za djecu / autor teksta i glazbenih ilustracija Branimir ::Sakač. - Zagreb : Jugoton, /197-?/. - 1 zvučna kaseta : Stereo.
78(086.74)
1. Gotovac, Pero
GOTOVAC, Pero
Vidi:
EN-TEN-TINI. - Zagreb, /197-?/
DIJAPOZITIVI
3/5(084)
3/5(084.11.022.7)
PRI
/PRIRODA i društvo/. - Zagreb : Školska knjiga, /198-?/. - 50 dijapozitiva : u bojama ; 5 x 5 cm. - (Predškolski odgoj 1)
VIDEO SNIMKE
59(084)
MAR
l
MARJANOVIĆ, Branko
- Lepeza svetog Jakova / scenarij /i/ režija Branko Marjanović. - Zagreb film, 1974. - 1 kolut kinofilma (17 min) : u bojama, sa zvukom ; 16 mm
59(084.122) Dokumentarni film.
VIDEO SNIMKE
5(084)
MEŠ
č
MEŠTROV, Milan
- Čovjek i priroda / sinopsis i stručna konzultacija Milan Meštrov; scenarij i režija Zlatko Sudović. - Zagreb : Filmoteka 16, 1979. - 1 petlja kinofilma (4 min) : u bojama, bez zvuka ; super 8 mm + metodičke upute.
59(084.122)- (Biologija, ekologija)
KOMPJUTORSKI ZAPIS
54(0.034)
LAU
k
LAUC, Gordan
- Kemija / Gordan Lauc. - Osijek : GŠC 1985. - 1 datoteka pgorama na 2 diskete; 1/4 in.
Izvođenje programa zahtijeva: Apple II; DOS 3.3; 64K.
ZAKLJUČAK
RAZLOZI:
a) tradicija traženja podataka u pisanoj riječi, duga i jaka
b) strah od novog i nepoznatog (prirodan treba ga razbiti)
c) odbojnosti pridonose i komplikacije vezane uz opremu.
ZAKLJUČAK
USPRKOS tome što kasnimo, razvoj ne smijemo požurivati nerazumno. Nemamo ništa od nove opreme i medija ako nitko ne zna što bi s tim (kompjuter!).
Nova tehnologija je u nastavi našla svoje mjesto, a knjižnice koje bi trebale biti izvorište novina još uvijek se u većini drže tiskane građe.
NAGLASAK
prednost medija: oni se mogu integrirati kao dopuna u tradicionalni način učenja, ali i koristiti sami kao izvor informacija u skladu sa sklonostima učenika i ciljem samog učenja.
Preuzimanje datoteke u formatu.ppt
Datoteka:Klasifikacija neknjižne građe-Veronika Čelić-Tica.ppt