Udruga knjižničari.jpg
Knjižničari
Hrvatska mreža školskih knjižničara

Sat obrade signaturnih oznaka - Josip Rihtarić

Izvor: UDK02
(Usporedba među inačicama)
Skoči na: izbornici, traži
m
m
 
(Nije prikazano 6 međuinačica 2 suradnika)
Redak 1: Redak 1:
Napomena: priprava je iz vremena prije HNOS-a; signaturne oznake sam obradivao s učenicima četvrtih razreda. Prema [[Informacijska pismenost i poticanje čitanja|KIZ-u]], predviđeno ih je obrađivati u sklopu druge teme za peti, odnosno prve teme za šesti razred. Priprava se i s tim uzrastom može koristiti u cjelini, samo bi bilo primjerenije uzeti naslovnice lektirnih knjiga za peti, odnosno šesti razred.
+
Napomena: priprava je iz vremena prije HNOS-a; signaturne oznake sam obradivao s učenicima četvrtih razreda. Prema [[Informacijska pismenost i poticanje čitanja|KIZ-u]], predviđeno ih je obrađivati u sklopu druge teme za peti, odnosno prve teme za šesti razred. Priprava se i s tim uzrastom može koristiti u cjelini, samo bi bilo primjerenije uzeti naslovnice lektirnih knjiga za peti, odnosno šesti razred.
  
 
==PRIPRAVA NASTAVNOG SATA OBRADE SIGNATURNIH OZNAKA==
 
==PRIPRAVA NASTAVNOG SATA OBRADE SIGNATURNIH OZNAKA==
Redak 96: Redak 96:
 
8. Nakon što su pronašli traženu knjigu, stavljaju je na stol, a u drugome dijelu svatko dobiva jednu knjigu koju treba staviti na pravo mjesto. Nije važna brzina, već snalaženje i točnost.
 
8. Nakon što su pronašli traženu knjigu, stavljaju je na stol, a u drugome dijelu svatko dobiva jednu knjigu koju treba staviti na pravo mjesto. Nije važna brzina, već snalaženje i točnost.
  
== Preuzimanje datoteka o Wordovom formatu: ==
+
== Preuzimanje datoteka o formatu ''.doc'' ==
 
+
  
 
[[Mediji:Priprava nastavnog sata obrade signaturnih oznaka.doc|Priprava nastavnog sata obrade signaturnih oznaka]]<br>
 
[[Mediji:Priprava nastavnog sata obrade signaturnih oznaka.doc|Priprava nastavnog sata obrade signaturnih oznaka]]<br>
Redak 104: Redak 103:
 
[[Mediji:Signature_-_podlošci.doc|Podlošci]]
 
[[Mediji:Signature_-_podlošci.doc|Podlošci]]
  
 +
[[Predmetnica:HNOS]]
 
[[Predmetnica:Priprava za nastavni sat]]
 
[[Predmetnica:Priprava za nastavni sat]]
 +
[[Predmetnica:Organizacija i poslovanje školske knjižnice - KIZ 5.r.]]
 
[[Predmetnica:Josip Rihtarić]]
 
[[Predmetnica:Josip Rihtarić]]
 +
[[Predmetnica:Signaturne oznake]]

Trenutačna izmjena od 20:32, 2. siječnja 2017.

Napomena: priprava je iz vremena prije HNOS-a; signaturne oznake sam obradivao s učenicima četvrtih razreda. Prema KIZ-u, predviđeno ih je obrađivati u sklopu druge teme za peti, odnosno prve teme za šesti razred. Priprava se i s tim uzrastom može koristiti u cjelini, samo bi bilo primjerenije uzeti naslovnice lektirnih knjiga za peti, odnosno šesti razred.

Sadržaj

PRIPRAVA NASTAVNOG SATA OBRADE SIGNATURNIH OZNAKA

Potreban materijal i pribor te dostupna tehnika:

  • 12 različitih lektirnih knjiga za treće i(li) četvrte razrede kojih u knjižnici ima u najvećem broju
  • škare ili potezno rezalo
  • klamerica
  • plastifikator i 48 plastičnih folija veličine 65x95 mm (alternativno se može iskoristiti samoljepiva prozirna folija)
  • 8 običnih bijelih tvrđih listova papira veličine A4
  • 4 papira veličine A3
  • 8 većih omotnica
  • računalo sa skenerom i pisačem u boji

Signature000.jpg

Priprema materijala

  • Najprije treba odabrati 12 naslova. Najbolje je odabrati onih dvanaest naslova kojim imamo u školskoj knjižnici u velikom broju, poželjno istog izdanja i istog nakladnika.

Signature001.jpg

  • Zatim treba skenirati jednu po jednu knjigu. Alternativno se mogu fotografirati fotografskim aparatom. (Ja sam se odlučio za koricu, budući da učenici u osnovnoj školi knjige pamte po koricama, a ne po naslovnim stranicama. Kasnije, u srednjoj školi može se skenirati i naslovna stranica te učenicima skrenuti pozornost da se knjige katalogiziraju po naslovnoj stranici, a ne po koricama). Možemo si podesiti, prema formatu najveće knjige, skeniranje tako da kao izlazni rezultat dobijemo veličinu 5,5 x 7,5 cm. U tom slučaju naknadno više ne ćemo trebati podešavati veličinu korica kako bismo ih mogli plastificirati. Ali nije niti problem naknadno skenirane slike smanjiti na željenu veličinu.

Signature002.jpg Signature003.jpg

  • Svih 12 (možemo se odlučiti i za više ili manje knjiga, ali ovih 12 možemo idealno smjestiti na simuliranu policu, po 4 knjige u 3 reda na veličini papira A3) umetnemo u dokument u program za obradu teksta ili fotografija, već prema tome u čemu smo vještiji.

Signature004.gif

  • Ispišemo na pisaču u boji toliko puta da dobijemo po 4 korice od svakog odabranog naslova.

Signature005.jpg

  • Izrežemo svih 48 listića te ih plastificiramo.

Signature006.jpg Signature007.jpg

  • Svaki komplet stavimo u jednu veću omotnicu tako da dobijemo 4 kompleta plastificiranih umanjenih korica.

Signature008.jpg

  • Ispišemo predloške te ih škarama izrežemo. Na kraju kramericom napravimo džepić za umetanje plastificirane korice knjige.

Signature009.gif Signature010.jpg

  • Svaki komplet tih predložaka stavimo u jednu veću omotnicu
  • Na papirima veličine A3 napravimo vodoravne crte kao simulacije 3 polica, tako da učenici mogu na njih postaviti po četiri „knjige“ u tri reda

Signature011.jpg

PRIPRAVA ZA NASTAVNI SAT OBRADE SIGNATURNIH OZNAKA

Nastavna jedinica: Signaturne oznake
Razred: 3. i 4.

Zadatci i ciljevi:

Obrazovni
- razumjeti službu signaturnih oznaka u određivanju smještaja knjiga na policama u knjižnici
- uočiti da su knjige u knjižnici raspodijeljene po tematskim skupinama (UDK)
- uočiti da su knjige unutar skupina poredane po abecednom redu prezimena autora, a unutar autorskih opusa po abecednom redu naslova
- uočiti da se knjige na policama redaju slijeva nadesno i od gore prema dolje
- razumjeti sastav signaturnih oznaka: u srednjem redu početna slova autorova prezimena, a u donjemu početno slovo ili početna slova naslova
- povezati signaturnu oznaku s naslovnicom

Funkcionalni
- vježbati snalaženje u svijetu školske knjižnice
- pobuđivati interes za samostalno istraživanje knjižnice i knjiga u njoj
- razvijati sposobnost samostalnog iščitavanja i tumačenja signaturne oznake
- razvijati timsko suradničko učenje
- razvijati analitičko-istraživačke sposobnosti
- razvijati sposobnosti obrazlaganja, komentiranja i prosuđivanja
- razvijati sposobnost usustavljivanja i zaključivanja
- vježbati primjenu abecede

Odgojni
- njegovati kulturu međusobne komunikacije unutar skupine
- jačati međusobnu snošljivost i uvažavanje
- razvijati temeljitost i preciznost u radu
- razvijati svijest o važnosti osobnoga doprinosa za uspjeh skupine
- poticati na primjenu demokratskih vrjednota

Artikulacija sata

Koraci

1. Učenicima pokazujem knjige na policama – pokazujem na one police na kojima su knjige uredno složene i na one na kojima su knjige neuredno složene. Pitam ih misle li da se knjige na police stavljaju bilo kako, bilo kojim redom ili prema određenim pravilima. Kroz razgovor ih navodim da zaključe da su knjige na policama stavljene:
a. na određeni način – hrbtom prema van
b. određenim redoslijedom – prema skupinama, a unutar svake skupine prema abecedi, prema prezimenu autora i naslovu knjige (u pravilu, najčešće).
2. Pokazujem im u koje su velike skupine knjige podijeljene u školskoj knjižnici; na sličan način su i u ostalim knjižnicama u Hrvatskoj.
3. Pozivam ih da sjednu u čitaonicu, tamo im detaljnije objašnjavam na koji način se određuje signaturna oznaka na knjizi. Pokazujem nekoliko knjiga i tražim da pokušaju odrediti kako bi glasio srednji redak, a kako donji redak. Dajem im napomenu da se knjige istog pisce na polici redaju prema naslovima njegovih knjiga po abecedi.
4. Dajem im zadatak: dobit će naslovnice na temelju kojih trebaju odrediti signaturu, odnosno upariti naslovnicu s predloženom signaturom. Zadatak rješavaju skupno, dogovorom, a ne preotimanjem stvari, međusobno se pomažu, provjeravaju i ispravljaju. Nije važno koja će skupina biti prva, već da budu sigurni da su dobro odredili.
5. Provjeravamo jesu li dobro odredili signature, ja pokazujem naslovnicu, a oni traže i govore svoja rješenja.
6. Nakon što su dobro određene naslovnice, treba „knjige“ postaviti na tri police, pazeći da budu u dobrom redoslijedu. Opet nije važna brzina, već točnost.
7. Nakon što su naučili da knjige moraju biti poredane abecedno prema signaturi, unutar skupine dječje književnosti dajem im jednom po jednom signaturni listić, a njihov je zadatak pronaći na policama tu knjigu. Pokazujem na koji se način niže abecedni niz, kao i pomoćne oznake na policama.
8. Nakon što su pronašli traženu knjigu, stavljaju je na stol, a u drugome dijelu svatko dobiva jednu knjigu koju treba staviti na pravo mjesto. Nije važna brzina, već snalaženje i točnost.

Preuzimanje datoteka o formatu .doc

Priprava nastavnog sata obrade signaturnih oznaka
Priprava za nastavni sat obrade signaturnih oznaka
Korice knjiga
Podlošci

Osobni alati
izbornik za datoteke
Pomoć
for english speaking visitors