Udruga knjižničari.jpg
Knjižničari
Hrvatska mreža školskih knjižničara

Repozitorij

Izvor: UDK02
Inačica od 16:00, 24. siječnja 2007. koju je unio/unijela Ivana Vladilo (Razgovor | doprinosi)
Skoči na: izbornici, traži

Sadržaj

Što je repozitorij?

Općenito govoreći repozitorij je spremište digitalnog, elektroničkog materijala. Želimo li suziti definiciju i primijeniti je na specifični predmet prikupljanja, obrazovne sadržaje, naći ćemo: "Repozitorij je zbirka digitalnog obrazovnog materijala koja omogućuje sustavno upravljanje procesima objavljivanja, pristupa i pohrane nastavnog / obrazovnog sadržaja" (Edupoint, ožujak 2005/god.V)

Brojni su repozitoriji već prisutni na mreži. Ima ih institucijskih, orijentiranih na arhive pojedinih institucija ili organizacija, ali i tematskih, koji okupljaju najrazličitije dokumente vezane uz određeno interesno područje. Ima ih i takvih koji prikupljaju i daju mogućnost korištenja različitih nastavnih sadržaja, a i repozitorija knjižničarstva i informacijskih znanosti. Pitanje koje bi se moglo postaviti: Treba li nam onda repozitorij školskog knjižničarstva?, vjerujem bit će ubrzo riješeno


Praktični razlozi za pokretanje projekta Repozitorij školskog knjižničarstva

Primjeri dobre prakse – jedan su od najvažnijih i najvrednijih oblika stručnog usavršavanja školskih knjižničara. Na planiranje i realizaciju, tj. sadržajno, pedagoško, metodičko i tehničko oblikovanje takvih materijala, troši se puno intelektualnog angažmana, kreativnosti, znanja i vremena. Ti sadržaji, gledano očima knjižničarske ekonomičnosti, nisu dovoljno iskorišteni ako se ne prenose, ako njihovo korištenje nije višekratno. I do sada smo tome doskakali na različite načine. Uobičajena distribucija bila je i još je uvijek, snimanje digitalnih materijala i distribucija CD-ova i DVD-a. Taj nas je način kolanja korisnih materijala mogao zadovoljiti sve do trenutka dok višestruko iskoristivih sadržaja nije bilo previše i dok se njihova distribucija mogla ograničiti na relativno uzak krug potencijalnih korisnika. Ulaskom u digitalni knjižničarski svijet i školski knjižničari imaju što ponuditi jedni drugima i znaju koristiti sve prednosti ekonomiziranja i dijeljenja obrazovnih i stručnih sadržaja. Repozitorij je najučinkovitiji i najekonomičniji lako upravljiv sustav pohrane i distribucije materijala osmišljenih od i za školske knjižničare. Uvjetno rečeno, sadržaj repozitorija čine "objekti učenja" (LO, learning objects). To su, najjednostavnije rečeno, jedinice iskoristive u različitim situacijama poučavanja. Riječ je, naravno, o ponovno iskoristivoj građi kakva je u školskom knjižničarstvu sveprisutna.

Funkcionalnost repozitorija, određena svrhom njegova postojanja, u ovom je slučaju: - pretraživanje i pronalaženje sadržaja (objekata učenja) - održavanje - kontrola kvalitete u smislu osiguravanja standardiziranosti LO u tehničkom i pedagoškom smislu, te u pogledu metapodataka - slanje i polaganje izvora u repozitorij - pohrana predanog LO s određenim elementima identifikacije koja omogućuje njegovo pronalaženje

Preduvjet za pronalaženje i korištenje informacijskih izvora njihova je obrađenost i organiziranost. U mrežnom okružju to se radi dodjelom metapodataka elektroničkim dokumentima. Što su pomnije opisani i određeni, to su lakše i točnije dohvatljivi.

Primjer koji nam može osvijestiti sve rečeno, primjer je funkcioniranja Repozitorija knjižničarstva i informacijskih znanosti E-LIS


Slijedom navedenog možemo odrediti:

1. Što se prikuplja? - radovi školskih knjižničara u svim formatima

- radovi drugih autora iskoristivi u školskom knjižničarstvu

2. Kako se radovi prikupljaju? - samoarhiviranjem: autori sami pohranjuju svoje radove i opisuju ih metapodacima

- "proxy"-arhiviranjem: urednici mogu pohraniti tuđe materijale (naročito u početnoj fazi dok autori nisu obučeni u korištenju repozitorija)

3. Tko sve sudjeluje? - korisnici

- registrirani korisnici s dopuštenjem samoarhiviranja

- urednici i administratori: u početku članovi NETgrupe, a zatim i drugi suradnici izmjenjuju se i zajednički održavaju i administriraju repozitorij

- tehnička podrška: NETgrupa i partneri

4. Pristup radovima? - pretraživanje prema kategoriji

- prema autoru

- prema naslovu

- prema formatu zapisa

- prema predmetu

5. Zadaća promicatelja ideje? - motivirati autore i pokazati im prednost otvorenog pristupa (povećana vidljivost, dostupnost i utjecaj radova)

- prezentirati projekt

- educirati potencijalne korisnike za samoarhiviranje materijala

izvori: Lasić-Lazić, Jadranka; Banek Zorica, Mihaela; Špiranec, Sonja. Repozitorij digitalnog obrazovnog materijala kao sastavnica kvalitete suvremenih koncepata obrazovanja // Edupoint. V (2005) , 33


Predložak:Naslovno kazalo

Repozitorij u formatu PowerPoint prezentacije

[1]

Osobni alati
izbornik za datoteke
Pomoć
for english speaking visitors