Udruga knjižničari.jpg
Knjižničari
Hrvatska mreža školskih knjižničara

Mrežni alati za E-školsko knjižničarstvo 2.0 - Tihomir Dunđerović i Josip Rihtarić

Izvor: UDK02
Inačica od 19:28, 5. siječnja 2015. koju je unio/unijela Josip65 (Razgovor | doprinosi)
(razl) ←Starija inačica | vidi trenutačnu inačicu (razl) | Novija inačica→ (razl)
Skoči na: izbornici, traži

Organizatori mrežnog sadržaja

Blogovi

Društvene mreže

Virtualne knjižnice

Virtualni svjetovi

Oznake mrežnih stranica

Videokonferencije

Dokumenti

Glazba

Fotografija i video-zapisi

Virtualno prijenosno računalo

Ostalo


Sadržaj

Sažetak:

Povećanjem propusnosti mrežnih veza stvoreni su uvjeti za izgradnju kvalitetnih multimedijalnih obrazovnih sadržaja za učenje. Radi što kvalitetnijeg i bržeg usvajanja novih znanja, vještina i sposobnosti, e-obrazovanje se temelji na uključivanju učenika u proces stvaranju novih znanja, a usvajanje novih znanja temelji se na interaktivnosti. Prilikom dizajniranja e-obrazovnih sadržaja za cjeloživotno učenje kroz svladavanje tehnika i vještina pronalaženja informacija – što je primarni zadatak odgojno-obrazovne djelatnosti školskog knjižničara – moguće je koristiti se različitim mrežnim alatima i servisima koji i nisu primarno namijenjeni e-obrazovanju, ali mogu pomoći u postizanju planiranih ciljeva. Odlika svih prikazanih alata i servisa jest povezanost i dijeljene sadržaja, a uočljiv je trend dogradnje postojećih ili izgradnje novih sustava za upravljanje učenjem koji u svoje okružje ugrađuju odlike ili integriraju alate, objedinjuju alate te tako učenicima olakšavaju interakciju i pristup informacijama, čime nastoje olakšati ostvarenje unaprijed zadanih ciljeva.

Problem dostupnosti istih podataka na različitim računalima

Mnogi školski knjižničari našli su se u situaciji da rade na dva ili više računala – jedno ili više računala imaju na poslu, jedno ili više računala imaju kod kuće, a često rade i na drugim računalima. U takvim situacijama poželjno je, postalo je potrebno imati stalno sa sobom isprave na kojima se radi. Međutim , osim tih isprava na kojima se trenutačno radi, školski su knjižničari također prikupili i oblikovali vlastite privatne zbirke (često korištenih) isprava, svoje digitalne priručne zbirke.

Prijenosni mediji za prenošenje podataka

Premda kapaciteti prijenosnih medija poput prijenosnih čvrstih diskova ili memorijskih štapića neprestano rastu, a cijene im padaju, navika nošenja svojih podataka stalno sa sobom i čestog ažuriranja podataka pohranjenih na različitim računalima nije zaživjela.

Različita računala – isto radno okružje

No, osim prijenosa isprava, frustrirajuće je stalno raditi u drukčijem radnom okružju, bilo bi zgodno uvijek imati na raspolaganju iste aplikacije smještene na istim mjestima, stalno dostupnu e-poštu smještenu u istim mapama, stalno dostupne mrežne adrese oblikovane na isti način i na istim mjestima… U tu svrhu nude se i različite aplikacije za prijenos različitih segmenata računalnog radnog okružja koje teže olakšati efikasnost rada na različitim računalima – međutim to može postati nepotrebno, ako se sve može smjestiti na neku mrežnu stranicu.

Besplatan ili prihvatljivo jeftin stalan pristup internetu

Znatna većina osnovnih i srednjih škola u Hrvatskoj ima besplatan pristup internetu te se svaki školski knjižničar može založiti da se tom prednosti koristi i u školskoj knjižnici, a od prošle su godine školski knjižničari u Hrvatskoj dobili prigodu uz mjesečnu paušalnu naknadu od 100 kn imati stalan i neograničen pristup internetu na velikim brzinama slanja i preuzimanja podataka, uz uključenu pretplatu za jednu telefonsku liniju u istoj naknadi. U takvim okolnostima, uz ovako prihvatljiv izdatak, više nije potrebno uspostavljati vezu prije početka korištenja interneta niti brinuti o vremenu provedenom u korištenju interneta ili o količini preuzetih podataka. Uključivanjem računala automatski je moguće podesiti i vezu na internet, te nam tako svi servisi dostupni putem interneta postaju dostupnima cijelo vrijeme, dok god je uključeno i računalo.

Pohrana isprava na internetu – virtualni radni prostor

Korištenjem različitih mrežnih aplikacija i servisa, omogućeno nam je da nam svi podatci iz naših privatnih priručnih zbirki kao i sve odlike radnog okružja budu stalno pohranjene na internetu i stalno dostupni s interneta. Omogućeno nam je da stvorimo svoj virtualni mrežni radni prostor koji dohvaćamo s interneta na svako računalo na kojem radimo. Za sada su najveće ograničenje naše navike da se tim mogućnostima još uvijek ne služimo u cijelosti.

Od stvaranja individualnih zbirki preko razmjene prema dijeljenja radova i stvaranju koordiniranih, kompleksnih zajedničkih zbirki

Dok god je svatko od nas na svom računalu (na svojim računalima) oblikovao vlastite priručne zbirke dokumenata i aplikacija, te oblikovao različito radno okružje, podatke i informacije nismo dijelili, a nije postojala niti stalna mogućnost uvida u naše zbirke. Neke podatke eventualno bismo ciljano nekom drugom omogućili da ih umnoži na svom računalu, ali on više ne bi imao uvida nad novim inačicama isprava. Prijenosom podataka na mrežna mjesta u mogućnosti smo stvoriti privatne, poluprivatne i javne mrežne zbirke. Primjerice, pohranom fotografija na svojim računalima (ili vanjskim medijima za pohranu) mogli smo se fotografijama koristiti jedino mi sami (odnosno oni koji rade na našem računalu), a kopiju nekih ili svih fotografija mogli smo poslati pute e-pošte nekom poznaniku. Smještajem fotografija na neku od namjenskih mrežnih stranica omogućeno nam je da uvid u te fotografije imamo samo mi, da pristupnu zaporku dodijelimo konkretnim poznanicima ili da omogućimo cjelokupnoj javnosti uvid u našu mrežnu zbirku fotografija bez ikakvog ograničenja.

Ubrzo se uvidjelo da osim uvida u tuđe podatke, internet također omogućuje i zajednički rad, zajedničku izgradnju i(li) ažuriranje podataka. Ja mogu tebi omogućiti uvid u moj popis mrežnih adresa, a ti možeš meni omogućiti uvid u tvoj. Onda možemo popise usporediti i nadopuniti – svaki svoj. Međutim, možemo izgrađivati i jedan zajednički, pri čemu ćemo i nadalje zadržati uvid u pojedinačni prinos, ali iskoristiti prednosti i ne ponovno otkrivati ili izgrađivati što je već netko drugi napravio. Prednost je to očitija što nam se više ljudi priključi.

Stalna dostupnost interneta s dovoljno velikim brzinama tijekom cijelog vrjemena rada na računalu omogućuje nam:

  • pohranu podataka i aplikacija na internet i dohvaćanja podataka i aplikacija s interneta bez obzira na kojem računalu radimo,
  • unifikaciju i virtualizaciju radnog okružja,
  • neposredan uvid u tuđi rad u svim njegovim fazama, od planiranja, preko izgradnje do izmjena,
  • dijeljenje informacija i radova,
  • zajedničku izgradnju i zajednički rad

Hrvatski školski knjižničari kao tim

Mnoštvo različitih mrežnih aplikacija i servisa školski knjižničari mogu koristiti u različitim segmentima svog knjižničnog poslovanja, posebice u odgojno-obrazovnom radu s učenicima, ali i u komunikaciji s učiteljima te posebice međusobno komunicirajući čime se otvara perspektiva da od one-man-banda tipa Ivice Percla, odnosno Katice za sve postanemo snažan tim hrvatskih školskih knjižničara.

Poučavanje korisnika korištenjem weba 2.0 radi efikasnosti

Usvajanjem navika korištenja novih mrežnih aplikacija i servisa stvaramo pretpostavke za izgradnju suvremene komunikacije sa svojim korisnicima – učenicima kako bismo im uz pomoć interneta približili edukativne sadržaje odgojno-obrazovnog rada školskog knjižničara.

Opis servisa i usluga nerazvrstanih u skupine

  • Chinswing www.chinswing.com Čavrljaonica korištenjem glasovnih poruka
  • Yaplet www.yaplet.com Čavrljaonica koju je moguće instalirati uz svaku mrežnu stranicu, kako bi se moglio neposredno razgovarati s posjeditljima te mrežne stranice, odnosno tog mrežnog sjedišta
  • JotForm www.jotform.com Mrežni alat koji omogućuje izravno, na mrežnim stranicama, izradu formulara koje kasnije možemo integrirati na svoje mrežne stranice i koristiti za dobivanje povratnih informacija.
  • LetterPop www.letterpop.com Mrežni alat za izradu pozivnica, dopisa, letaka, slikokaza i sl.
  • Bubbl.us www.bubbl.us Stvaranje umnih mapa na mrežnoj stranici.
  • Bubbleply www.bubbleply.com Dodavanje komentara na video-zapise koji mugu biti humoristični, ali i edukativni. Uz pomoć komentara na video-zapisima može se olakšati učenicima korištenje video-zapisa u edukativne svrhe.
  • Bubblr www.pimpampum.net/bubblr Mrežni alat za izradu stripova na temelju fotografija pohranjenih na www.flickr.com.
  • Thinkature www.thinkature.com Mrežna virtualna bijela ploča na koju možemo upisivati ili dodavati fotografije, baš koa što možemo pisati po ploči u razredu.
  • Etoody www.etoody.com Mrežni alat za izradu obrazovnog sadržaja za učenike i za poučavanje
  • Imagination Cubed www.imaginationcubed.com. Ako ne volimo tipkati, na ovoj stranici možemo mišom ili namjenskom olovkom jednostavno crtati, a kad je crtež ili zapis gotov, ispišemo na, pohranimo ili pošaljemo e-poštom
  • NoteMesh www.notemesh.com Specijaliziran mrežni alat za izradu skripti, odnosno bilježaka s predavanja, temelji se na načelu wikija.
  • AnswerU www.answeru.com Specijalzirano sjedište za studente (moraš imati adresu s dočetkom .edu) za pružanje brzih odgovora.
  • FunAdvice www.funadvice.com Temelji se na pitanjima i odgovorima na temelju kojih pruža mogućnost stvaranja skupina, dijeljenja fotografija, druženja...
  • Nanolearning www.nanolearning.com Izrada i dijeljenje objekata učenja.
  • Slidestory www.slidestory.com Mrežni alat za izradbu slikokaza od fotografija kojima se dodaje zvučni komentar ili zvučni zapis.
  • Veotag www.veotag.com Dodavanje tekstualnog zapisa na ili unutar video ili audio-zapisa.
  • Nuvvo www.nuvvo.com Društvena mreža s isključivom namjenom mrežnog učenja i poučavanja.
  • Portableapps portableapps.com Mrežno sjedište koje stalno ažurira i predlaže nekoliko skupina portabilnih aplikacija, koje možemo stalno imati na memorijskom štapiću.
Osobni alati
izbornik za datoteke
Pomoć
for english speaking visitors