Komunikacija i komunikacijska tehnologija u školskoj knjižnici - Vanja Škrobica
Preuzimanje datoteke u fromatu .doc
Mediji:Komunikacija_i_komunikacijska_tehnologija_u_školskoj_knjižnici.doc
KOMUNIKACIJA I KOMUNIKACIJSKA TEHNOLOGIJA
Vanja škrobica, prof. i diplomirana knjižničarka
Voditeljica ŽSV srednjoškolskih knjižničara
u Splitsko – dalmatinskoj županiji
Uvod:
Proces učenja u školskom (knjižničnom) okruženju nije vezan samo uz individualne napore učenika u stjecanju znanja i vještina, nego se zasniva i na društvenoj interakciji, odnosno razgovoru (kao temeljnom obliku komunikacije) između korisnika i školskog knjižničara. Uspješna i kvalitena komunikacija postaje strateška potreba suvremenog života, a poglavito obrazovanja.
Komunikacija je složen proces koji se sastoji od:
- pošiljatelja poruke
- primatelja poruke
- same poruke
- medija
- povratne informacije (feedback)
Knjižničar i učenik se u komunikaciji javljaju u dvije uloge: kao primatelji i kao pošiljatelji poruka.
Zadaće su suvremenog knjižničara ovladati različim vještinama:
- analitičkim
- organizasijskim
- menadžerskim
- problemskim (metode rješavanja problema)
- tehničkim
- komunikacijskim (socijalnim, interpersonalnim, informatičkim...)
Komunkacijske vještine pomažu uspostavljanju dobre i ugodne radne atmosfere, doprinose kvalitetnoj suradnji sudionika i vrsnim rezultatima u odgojno-obrazovnom procesu.
Za ovu prigodu više ćemo se baviti interpersonalnom komunikacijom između školskog knjižničara i učenika (s naglaskom na ulozi knjižničara kao pošoljatelja poruke), a percipirat ćemo i knjižničarske poslove kroz suvremene komunikacijske medije.
Interpersonalna komunikacija u knjižnici
Istraživanja pokazuju da 80 % radnog vremena otpada na komunikaciju, od čega na slušanje 45 % (efektivno 25 %), govor 30 %, čitanje 16 % i pisanje 9 %. Dojam o sugovorniku u svakodnevnom razgovoru stječemo u prvih nekoliko minuta, a am- socijalni antropolog Edward T. Hall tvrdi da cjelokupni dojam o sugovorniku stvaramo na temelju:
- onoga što kažu - 35%
- njihovog neverbalnog govora - 65%
Slično je i s komunikacijskim procesima u školskoj knjižnici koja se sastoji od dvije temeljne komponente:
- informacijsko - spoznajna
- socijalno - emocionalna
Komunikacija u knjižnici može biti:
- autoritarna (nadređeni položaj knjižničara)
- demokratska komunikacija (poštovanje osobnosti, interesa i samostalnosti sudionika u komunikaciji, odnos ravnopravnih, razvijanje demokratske kulture u atmosferi povjerenja, slobodnog izražavanja, iskrenosti, srdačnosti, kooperativnosti itd.)
Učenici ne traže u knjižnici isključivo pravovremenu i točnu informaciju kako bi je upotrijebili, nadogradili te dalje razvijali svoje mišljenje, stavove i ponašanje, naše škole nisu samo obrazovne, već i odgojne ustanove. Knjižničar nije samo odgovoran za davanje ili na upućivanje na informacije (obrazovni dio), već je odgovoran za odgojni moment u komunkaciji s učenikom. Zato je važno prepoznati vlastiti komunikacijski stil (pasivni, asertivni i agresivni) pa potom poraditi na verbalnim i neverbalnim vještinama.
VERBALNA KOMUNIKACIJA U KNJIŽNICI | |
Stručni knjižničar | Nestručni knjižničar |
---|---|
*objašnjava konkretno, ne poopćava, koristi primjere i analogije
|
*poopćava i ne pravi usporedbe
|