Kako odrediti ciljeve poučavanja u školskoj knjižnici - Biserka Šušnjić
Izvor: UDK02
Kako odrediti ciljeve poučavanja u školskoj knjižnici Biserka Šušnjić, prof., viša savjetnica Agencija za odgoj i obrazovanje
Novi Marof, 21. rujna 2007.
PLANIRANJE
- Važnost > znati što želimo postići
- Krenuti od ishoda: što će biti rezultat poučavanja? Što će učenici na kraju znati i moći? (učinci, rezultati, napretci, promjene kod učenika ... sadržaji, vještine, sposobnosti)
- Odrediti cilj poučavanja > početak uspješnog poučavanja
CILJEVI
- Određeni operativno (= opisani operacijama/radnjama što ih izvode učenici, mogu se izravno pratiti i mjeriti)
- Postupci nastavnika su sredstvo za postizanje operativnih ciljeva
- Sadržajni ciljevi = gradivo, nove informacije, znanje koje očekujemo da će učenik usvojiti
- Procesni ciljevi = učenje, pamćenje, mišljenje, izražavanje, slušanje, suradnja, samovrjednovanje, stvaralaštvo, samostalnost učenika ...
CILJEVI
- Metode djelotvornog učenja (uspjeh za svakog učenika): istraživanje, rješavanje problema, informacijska pismenost (razumijevanje i uporaba informacija - klasični izvori, suvremena tehnologija), stvaralačko i kritičko mišljenje; cjeloživotno učenje (snalaženje u knjižnicama, elektroničkim bazama podataka ...)
- stvaranje čitatelja > profesionalni napredak, slobodno vrijeme
Samostalnost učenika
- Snalaženje u uporabi informacijskih izvora
- Poznavanje knjižnica (građa, klasifikacijska načela, katalozi, bibliografije, referentne zbirke...)
- Čitateljske vještine
- Informacijska pismenos
- Budući građanin: aktivan, obrazovan humanist, komunikacijski vješt, poznaje prava – preuzima odgovornost, društveno aktivan
Knjižnični odgoj i obrazovanje
= neposredni odgojno-obrazovni rad s učenicima
Omogućiti učenicima da na temama iz područja informacijskog odgoja i obrazovanja steknu znanja, sposobnosti, vještine, stavove i vrijednosti kao temelj za učenje cijeloga života (rješavanje informacijskog problema, pretraživanje knjižničnih baza podataka, oblikovanje sažetka, vrjednovanje informacija na mrežnim stranicama, uporaba informacijsko-komunikacijske tehnologije...)
1. razred
- prvi organiziran dolazak učenika;
- organizacija i rad školske knjižnice; pravilnik; fond (knjižni, neknjižni, referentna zbirka); učlanjenje (iskaznice); individualna pomoć (referati, projekti, ...)
2. razred
- UDK
- Katalozi (abecedni / autorski, stručni, predmetni)
3. razred
- Pretraživanje kataloga (najčešće grupni rad na temama koje će se kasnije predstaviti u razredu ili šire)
- Izrada bibliografije (bibliografske jedinice s jednim ili više autora, enciklopedije i sl., članak u časopisu ...)
4. razred
- Katalozi velikih knjižnica i baze podataka (vrste i funkcija kataloga; elementi kataložnog zapisa – polje odrednice, glavno polje; odrednica > mjesto u katalogu; signatura)
Načini ostvarenja sadržaja programa
- Frontalno, grupno, individualno, istraživački ...
- pasivno > čitanje, slušanje, gledanje, promatranje
- aktivirajući (stožac učenja!) > govorenje, primjena na svom primjeru
Vrjednovanje i samovrjednovanje
Cilj:
- Knjižničar koji poticajno djeluje na razvoj učenika
- Učenik koji ima potrebu učiti, razvijati svoje mogućnosti i zadovoljavati svoje interese
- Učenik koji ima pozitivnu sliku o sebi
Način određivanja cilja
- Određen operativno > mjerljivim operacijama/ radnjama koje će obavljati učenici sa svrhom postizanja cilja
PRIMJER 1.
- Učenik će naučiti od čega se sastoje emocije.
- Učenik će naučiti koji su dijelovi knjige. (3.r. OŠ)
PRIMJER 2.
- Učenik će moći imenovati 3 komponente emocija (kognitivne, tjelesne promjene i izražavanje emocija)
- Učenik će moći imenovati 5 dijelova knjige (naslovnica, sadržaj, bilješka o piscu, izdanje, nakladnik)
PRIMJER 3.
- Učenik će moći imenovati i opisati 3 komponente emocija i navesti osobni primjer emocionalnog doživljaja koji uključuje 3 osnovne komponente emocija (kognitivna, tjelesne promjene i izražavanje emocija).
- Učenik će moći imenovati i opisati 5 dijelova knjige i vrjednovati jednu svoju omiljenu knjigu u različitim izdanjima s obzirom na naslovnicu, sadržaj, bilješku o piscu, izdanje, nakladnika
KORISTI
- Sažimanje vremena poučavanja
- Učenik zna što se od njega očekuje
- Učenik postaje odgovoran za rezultate učenja
Izvori:
- Čitanje i pisanje za kritičko mišljenje, 2006. –program edukacije
- Nastavni plan i program za osnovnu školu, Zagreb : Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa RH, 2006.
- Znanjem do znanja : prilog metodici rada školskoga knjižničara / J. Lovrinčević, D. Kovačević, J. Lasić-Lazić, M. Banek- Zorica. Zagreb, Zavod za informacijske studije Odsjeka za informacijske znanosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu, 2005.
Hvala na pažnji!
Preuzimanje datoteke u fromatu .ppt
Mediji:Kako odrediti ciljeve poučavanja u školskoj knjižnici - Biserka Šušnjić.ppt