Služenje rječnikom i školskim pravopisom (4.r) - Nataša Bogdanović Jadronja
Služenje rječnikom i školskim pravopisom (Hrvatski jezik - 4.r.)
Razred: 4. (15 učenika)
Nastavni predmet: Hrvatski jezik
Nastavna jedinica: Služenje rječnikom i školskim pravopisom
Cilj obrade nastavne jedinice: Osposobiti učenike za osnovno služenje raznim vrstama rječnika, školskim pravopisom i dječjim enciklopedijama
Obrazovni zadaci: Pronaći traženu informaciju u rječniku, pravopisu ili dječjoj enciklopediji
Funkcionalni zadaci: Snalaženje u raznim izvorima znanja, povezivanje, uočavanje raznih načina na koje su informacije prezentirane u rječnicima, pravopisu i dječjim enciklopedijama
Odgojni zadaci: Vježbanje skupnog rada, važnost svakog člana grupe u ostvarivanju cilja
Posebna nastavna sredstva, pomagala i ostali materijalni uvjeti rada: izabrani rječnici, Hrvatski školski pravopis, dječje enciklopedije, listići za skupni rad koji se nalaze na Datoteka:Služenje rječnikom i pravopisom 4.r.- listići.doc
Korelacija: njemački i engleski jezik, priroda i društvo
Metodički oblici: frontalni i skupni rad
Artikulacija metodičke jedinice:
- 1. Uvodni dio (10 minuta)
Razgovor s učenicima o tome gdje u knjižnici stoje rječnici, enciklopedije, atlasi. Tko se s njima služi (uglavnom učenici viših razreda) i za što im trebaju (pisanje referata, izrada plakata, pronalaženje nepoznatih pojmova, riječi). Naglasiti kako se oni kao učenici budućeg 5. razreda trebaju naučiti služiti knjigama koje stoje na tim policama i danas će naučiti nešto o tome. Pokazati knjige koje smo donijeli iz knjižnice (s obzirom da je knjižnica mala, sat smo morali održati u učionici 4. razreda). Ukratko demonstrirati kako se služimo rječnicima (na vrhu stranice abecednim redom tražimo pojam koji nam treba, osim u Petojezičnom rječniku gdje tražimo pomoću sadržaja na kraju knjige), pravopisom (pokazati gdje se nalaze pravila pisanja, kako su posložena, a gdje mali rječnik koji koristimo kada nismo sigurni kako se neka riječ piše), a kako enciklopedijom (pojmove pronalazimo pomoću sadržaja koji se nalazi na početku ili kazala koje se nalazi na kraju).
- 2. Obrada (30 minuta)
Učenike podijeliti u 3 grupe po 5 učenika. Svaka grupa izabire ime i dijeli uloge: glasnogovornik (traži pomoć od knjižničarke, prezentira rad grupe na kraju), pisar (popunjava listić), nosač (odlučuje koju knjigu treba donijeti kako bi se riješio zadatak i vraća ju na mjesto), istražitelji (pronalaze podatke potrebne za rješavanje zadatka). Svaka grupa dobiva svoj listić i rješava zadatke (važno: zadatke posložiti tako da svim grupama ne trebaju u isto vrijeme isti izvori znanja!). Za to vrijeme knjižničarka obilazi grupe i pomaže onima kojima nešto nije jasno ili ne mogu pronaći traženo (posebna pomoć je potrebna pri služenju Petojezičnim rječnikom).
- 3. Završni dio (5 minuta)
Učenici će ukratko prezentirati koliko su toga riješili, razgovarati o tome što im je bilo najlakše, a što najteže pronaći (eventualno se može bodovati riješene zadatke i na kraju proglasiti najbolja grupa).