Put od autora do čitatelja
Sadržaj |
PUT OD AUTORA DO ČITATELJA
ŠTO I KAKO
Svrha nastavne jedinice:
- imenovati osobe koje su važne za nastanak knjige,
- prepoznati dijelove knjige (naslovna stranica, sadržaj, bilješka o piscu, izdanje, nakladnik),
- znati pronaći podatke u knjizi,
- samostalno čitati književnoumjetničke tekstove
Razred: 3.razred osnovne škole
Korelacija: hrvatski jezik i književnost, ekologija, priroda i društvo
Broj sati obrade: jedan (1)
Ključni pojmovi: knjiga, autor, ilustrator, prevoditelj
Nastavni zadaci:
- obrazovni: snalaženje u knjižnoj građi; pronalaženje informacija; uspostavljanje uzročno-posljedičnih veza
- odgojni: samostalno istraživanje, učenje i pronalaženje informacija
- funkcionalni: zapažanje, zaključivanje, povezivanje, usustavljivanje
Nastavni oblici rada: individualni, frontalni rad
ARTIKULACIJA NASTAVNOG SATA:
Motivacija:
Svaki učenik na početku sata dobije jednu knjigu. Razgovaramo o knjigama. Učenici listaju knjigu i komentiraju njen fizički izgled (korice, listove, slike, količina teksta na pojedinim stranicama).
Zadržavamo se na dvijema debelim stranicama koje "omataju knjigu". To su korice knjige. Razgovaramo o važnosti korica:
- štite tanke listove od savijanja; one su poput zaštitnog omotača
- često su šarene i uljepšavaju knjigu
- pronalazimo gdje se još spominje pojam korice - kod voćaka, kruha, drveća - i koja je uloga tih korica
Obrada:
Pitam učenike postoji li još neka veza između drveta i knjige, osim činjenice da i jedni i drugi imaju zaštitnu koricu.
Zaključujemo da se papir za knjige još uvijek najčešće dobiva od drveta. Kratko razgovaramo o ekologiji, tj. o važnosti čuvanja knjiga (papira) kako bi se sjeklo što manje drveća. Komentiramo i važnost recikliranja papira - knjige se mogu tiskati i na recikliranom papiru pa dolazimo do važnosti skupljanja starog papira i sortiranja otpada.
Slijedi komentiranje podataka/osoba (autor, ilustrator, prevoditelj, nakladnik, čitatelj) koje se nalaze na koricama. Učenici dobivaju 1. listić na koji ispisuju koje se osobe nalaze na putu od autora do čitatelja i koja je zadaća svake od njih.
Potom učenici rješavaju 2. listić.
Slijedi listanje knjige i imenovanje dijelova koji prethode književnom tekstu ili se nalaze na samom kraju knjige. Učenici ih upisuju na 3. listić.
Uz 4. listić učenici definiraju dijelove knjige.
Nekoliko učenika samostalno opisuje knjigu koju ima pred sobom.