Udruga knjižničari.jpg
Knjižničari
Hrvatska mreža školskih knjižničara

Poster - zašto, kada, kako

Izvor: UDK02
Skoči na: izbornici, traži

Sadržaj

POSTER – zašto, kada, kako

Ivana Vladilo (2004)


Kad sam, prije nekoliko godina, u pozivu za stručni skup pročitala da je poželjna posterna prezentacija, bila sam zatečena. Što pretpostavlja pojam postera, kako se prezentira na posteru? Danas je takav oblik izlaganja sve češći i dobrodošao na stručnim skupovima, no, znamo li kakvim to principima izrade podliježe svaki poster kako bi opravdao ime i zadovoljio kriterije posterne prezentacije?


Može li nam naziv (ime) otkriti smisao?

Poster dolazi iz engleskog jezika i prema Klaiću znači: oglas, plakat (obično s uvećanom slikom reklamiranog objekta, pa odatle katkada i velika slika uopće. Anić i Goldstein poster predstavljaju kao plakat ili kopiju većih dimenzija s likovnim motivom trajnije vrijednosti namijenjen ukrašavanju prostorija, propagandi i reklami.

Poster se, izgleda, objašnjava drugom tuđicom: plakat, koja dolazi iz holandskog (nizozemskog) plachen – lijepiti, s objašnjenjem: veliki oglas, izvješen na sveopće čitanje; objava, proglas, afiš ( čime se otvara i treći mogući naziv, opet tuđica: franc. affiche – plakat, oglas). Zaključak: nemamo izvornog hrvatskog imena za taj, relativno novi oblik predstavljanja stručnog rada.

Obzirom da poster ipak nije plakat u klasičnom smislu, a nije niti oglas, objava ili proglas, trebalo je odrediti što je on zapravo i koji su elementi ključni pri njegovoj izradi.

Poster je grafički prikaz određenog rada. Poster mora ispričati priču, ili bolje, pokazati priču.


ZAŠTO su poželjne posterne prezentacije ili izlaganje na posteru:

- štedi vrijeme na stručnim skupovima

- mogućnost velikog broja izlaganja

- prilagodljivost svakom prostoru

- iskoristivost svih prostora, a ne samo glavnih konferencijskih dvorana

- hodnici, predvorja, prostori za odmor, restorani postaju prostori stručnih izlaganja

- nema vremenskog ograničenja za pojedine teme

- posteru se možemo vraćati, čitati ga iznova ili ga jednostavno preskočiti

- budi zanimanje

- omogućuje koncentraciju na pojedincu zanimljive teme

- nudi lak i brz odabir prema osobnim afinitetima

- pokreče diskusiju (raspravu)

s konačnim ciljem plodonosne razmjene ideja između predstavljača i čitača


KADA odabrati posternu prezentaciju:

- uvijek kada organizator predvidi posternu prezentaciju

- naročito kada se očekuje puno izlagača

- kod ograničenog vremena

- kad istu temu želimo prezentirati nekoliko puta na različitim skupovima

- kad želimo sačuvati i arhivirati svoj rad

- kad želimo predstaviti timski rad, rezultate radionica, istraživanja


KAKO izraditi poster

Iako nas pri izradi postera može ponijeti mašta i kreativnost, on ipak podliježe određenim pravilima koja može donijeti i sam organizator skupa (dimenzije, oblik slova, odabir boje i sl.) ili su to jednostavno opća pravila, odnosno poželjni postupci u izradi postera. Promatrati ih možemo kroz dva aspekta: formalni i sadržajni.


FORMA (OBLIK)

postaje sve važnijom pa se nerijetko angažiraju profesionalni dizajneri, koriste se najmodernije tehnologije za izradu, postoje i brojni računalni programi za izradu postera. No, ne treba pretjerivati jer "ljepota" postera ipak je, u odnosu na sadržaj, manje važna.

Opća pravila obuhvaćaju:

-veličina: najmanje dimenzije 100 X 80 cm

najveće 120 X 180 cm

-veličina slova: naslov: 80 točaka

podnaslov: 34 – 38 točaka
tekst: 18 – 24 točke

-cjeline: najviše 12 – 15 redaka

-količina teksta: idealna oko 500 riječi

nikako više od 1500 riječi

-dobro odabran font: preporučljiv je times, bookman, helvetica

izbjegavati sjenčanje
izbjegavati pretjerano podcrtavanje
izbjegavati miješanje puno različitih tipova slova (otežava percepciju)

-čitljivost: čitljivost s najmanje 1 – 2 metra udaljenosti je obavezna

-isticanje teksta: dovoljno je koristiti veća ili podebljana slova

-kontrast: paziti na čitljivost u odnosu na podlogu

podloge u bojama doprinose "umjetničkom dojmu", ali tada treba paziti na boju fonta
ne koristiti fluorescentne podloge jer značajno otežavaju čitanje

-margine: bjeline / praznine kao razmak između dijelova / cjelina daju mogućnost vizualne pauze koja olakšava shvaćanje smisla, ideja


ODNOS: FORMA - SADRŽAJ

-dobra forma pretpostavlja dobru organizaciju sadržaja

-materijal mora biti izložen logičnim slijedom

-najbolji su vertikalni stupci jer čitanje ne zahtijeva fizičko pomicanje

-ako je potrebno, označiti slijed cjelina brojkama ili strelicama

-dobar poster je razumljiv, a razumljivost se mjeri lakoćom tijeka ideja od jedne k drugoj, a ona je pak ovisna o načinu izlaganja (bez nezgrapnih rečeničnih struktura, pravopisnih pogrešaka, gramatičkih problema)

-prostorna organizacija je ono što će privući 95 % publike; vrijeme utrošeno na pronalaženje slijeda ideja je izgubljeno vrijeme za shvaćanje samog sadržaja

-istraživanja su pokazala da se najvažniji dojmovi o posteru stječu u prvih 11 sekundi gledanja, a najprije se obično čita naslov i ime autora, zato ih treba istaknuti


SADRŽAJ POSTERA:

-gotovo svaki je sadržaj pogodan za posternu prezentaciju

-količina i odabir podataka određuju se prema publici kojoj je namijenjen

-ključ uspjeha je jednostavnost

-na posteru se ne može iznijeti sve o temi i zato su glavne sastavnice:

iznošenje problema s kratkim izlaganjem motivacije
opis metode rada
predstavljanje rezultata
zaključak rada

-prosječni čitač obično troši samo nekoliko minuta za pregled postera zato on mora sadržavati minimum nepotrebnih ukrasa, minimum "zgusnutog" teksta, minimum detalja, a maksimum informacija

-on ne smije sadržavati cijeli referat otisnut na papir i nalijepljen na poster

-tema se predstavlja natuknicama, sa što manje cijelih rečenica

-poruke moraju biti jasne

-oblik pitanja i odgovora vrlo je prikladan i privlači pažnju

-posebno je važan odabir naslova – njime privlačimo potencijalne čitače

-naslov mora biti živahan, aktivan

-poster voli grafičke prikaze, tablice koje prate tekst

-legende moraju biti uz grafički prikaz na koji se odnose, radi lakšeg snalaženja


ZAKLJUČNI DIO POSTERNE PREZENTACIJE

-svaki poster mora sadržavati ime autora i vrijeme kada će autor biti na raspolaganju za razgovor o temi koju je posterom predstavio

-time se pruža mogućnost širenja teme i potpunijih informacija zainteresiranima

-autor, za vrijeme dežurstva kraj postera, daje kratke odgovore na moguća pitanja, ali nikako ne drži predavanje

-takve se informacije mogu organizirati i kroz susret svih izlagača s publikom, kad svaki od njih ima nekoliko minuta na raspolaganju za dopunska objašnjenja, a

-ona su moguća i kroz popratne materijale, tiskana cjelovita izlaganja, letke i sl.

I konačno, ne smijete biti razočarani ako se posjetitelji ne zaustave na razgovor – dobro napravljen poster daje dovoljan broj informacija i tema za razmišljanje.


Izvori

Stričević, Ivanka: Izlaganje na posteru i posterna prezentacija. Zrno: časopis za obitelj, vrtić i školu, XIV (2002.), br. 50-51

Tosney, Kathryn: Posters:How to obscure your message.

http://www.biology.lsa.umich.edu/research/labs/ktosney/file/PostersHome.html

Mandoli, Diana F.:How to make a great Poster, http://www.um.es/

Hammarling, Sven, Higham, Nicholas: How to Prepare a Poster http://www.siam.org/siamnews/general/poster.html

Osobni alati
izbornik za datoteke
Pomoć
for english speaking visitors